Gs  21 76 120 1287-2
Lukket godsvogn

Gs 21 76 120 1287-2

Litra (type) Gs
Nummer
21 76 120 1287-2
Byggeår 1960
Fabrikant HØKA
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 11,08 m
Vognvekt 12,0 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Lagervogn
Gs 21 76 120 1287-2 Kløftefoss 2014
Gs 21 76 120 1287-2 Krøderen 2006
 
Gs 21 76 120 1287-2 er en lukket godsvogn av standardtype.
 
Vognene med litra Gs  (opprinnelig G5) er en av de normerte vogntypene som ble introdusert av den internasjonale jernbaneunionen (UIC) i 1953.
Hoveddimensjoner og utstyr var definert av UIC,  og tekniske komponenter som buffere, hjul og fjærer var strengt standardiserte slik at de var internasjonalt utskiftbare. Øvrige detaljer og byggemåte kunne til en viss grad tilpasses lokale ønsker.
 
I forhold til den forrige norske standardgodsvognen G4 fikk disse vognene høyere lasteevne, mens volum og gulvareal ble noe mindre. En ny detalj i forhold til tidligere norske vogner var at det skulle være åtte lufte/lasteåpninger som kunne betjenes fra utsiden. I perioden 1956 til 1964 ble det bygget 608 G5-vogner i tre varianter. Alle vognene ble utført på vanlig norsk måte med trepanel, tretak med pappbelegg og åpen bremserplattform.
 
Vogn 21 76 120 1287-2 ble levert av Strømmens Værksted i 1960 i den andre serien med G5, som omfattet 373 vogner bygget fra 1958 til 1964. Vognen fikk ved leveransen nummer 43374.
Den var opprinnelig levert med tillatt aksellast 18 tonn, men ble i likhet med de øvrige vognene av typen senere oppgradert til 20 tonns aksellast. Etter 1967 fikk vognen UIC-litra Gs og ble omnummerert til 120 1287. Det ble forøvrig ikke gjort vesentlige endringer på vognen i driftsiden.
 
Vognen ble utrangert i 1993 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er stasjonert på Krøderbanen og brukes som lagervogn.

----------