Nyhetsbrev

Om Kulturminnedagene 2024, informasjon fra Kulturvernforbundet

Vossebanen 2022 Foto Odd Hesselberg 900Gamle Vossebanen. Foto Odd Hesselberg

Til Norsk jernbaneklubb

Spor, nettverk og forbindelser

Bli med som arrangør av Kulturminnedagene og søk om 30.000,- i arrangementsstøtte før fristen 19. april!

I år avholdes Kulturminnedagene i tidsrommet 31. august til 8. september. Temaet for årets festival er «Spor, nettverk og forbindelser» og er ment som inspirasjon for lokale arrangører av Kulturminnedagene over hele Europa.

Lokale arrangører vil gjennom årets tema formidle aktuell historie, kulturarv og tradisjoner fra sine lokalmiljø – som knutepunkt i et større nettverk. Et nettverk av synlige og usynlige stier mellom kulturer, tradisjoner, mennesker, organisasjoner og samfunn.

Alle avdelinger i Norsk jernbaneklubb og andre lokale arrangører kan søke om støtte fra Kulturvernforbundet via deres prosjekt «MIN kulturminnedag – mangfold og inkludering i nærmiljøet». Prosjektet, som er finansiert av Sparebankstiftelsen DNB, deler ut opp til 30.000 kroner til lokale arrangører av Kulturminnedagene som i større grad ønsker å inkludere barn og unge og/eller minoriteter i sine aktiviteter.

Søknadsfristen er 19. april.

Kanskje dere allerede har planlagt aktiviteter i tidsrommet 31. august og 8. september, som kan bli en del av Kulturminnedagenes program? Les mer om Kulturminnedagene og muligheten til å søke støtte på www.kulturvern.no.

Forslag til arrangementer: 

  • Åpne dører – til for eksempel gamle jernbanestasjoner og andre bygninger relatert til jernbanedrift, vis frem eldre togmateriell og fortell hva knutepunktet hadde å si for lokalsamfunnet
  • Samarbeid med museum eller næringsliv – lokal identitet og kulturarv
  • Samarbeid med andre kulturvernorganisasjoner: Husflidslag, historielag, slektsforskere og andre som kan vise frem og fortelle om kulturarv i forbindelse med jernbane.
  • Arrangere kurs eller verksted – vis frem togmateriell under restaurering og vis frem håndverket som skal til for å ta vare historisk togmateriell.
    Friluftslivets uke arrangeres i samme periode: Hvilke av deres aktiviteter kan gjøres ute eller i samarbeid med friluftsorganisasjoner?
  • Fotoutstilling eller filmvisning

Flere arrangementsideer kan dere finne i European Heritage Days sin brosjyre for 2024: https://www.europeanheritagedays.com/sites/default/files/2024-01/Heritage%20of%20Routes%20Networks%20and%20Connections%20-%20European%20Heritage%20Days%202024_0.pdf

Faktaboks:

I 2023 bidro flere kjøretøyklubber og andre til et rekordstort antall kulturminnedagsarrangement i Norge.

Blant annet var disse klubbene med i året som gikk:

  • Norsk 2CV klubb
  • Køyretøyhistorisk avdeling Voss
  • Norsk A modell klubb
  • Norsk Lanciaklubb

Kulturminnedagene er en del av European Heritage Days som markeres i hele Europa i midten av september hvert år. 50 land er med – noe som resulterer i 70.000 arrangement og 30 millioner besøkende. 

European Heritage Days har som mål å: 

  • øke bevisstheten rundt Europas kulturelle mangfold 
  • stimulere til økt interesse for, og verdsettelse av, et mangfold av kulturer 
  • motvirke rasisme og fremmedfrykt og oppmuntre til større forståelse og toleranse innenfor og utenfor landegrensene 
  • informere offentligheten og politiske myndigheter om behovet for å beskytte kulturminner mot nye trusler 
  • invitere Europa til å svare på de sosiale, politiske og økonomiske utfordringene vi står overfor 

Nyheter fra Fedecrail

Fedecrail59 900

 

Av Kristoffer Moldestad

2023 er tilbakelagt, med alle sine muligheter, utfordringer, nyheter og tilbakeslag. Året har vært innholdsrikt på mange måter, og på tampen av året sendte FEDECRAIL ut en desemberoppdatering, om høydepunkter fra året som har gått. Rapporten i sin helhet kan leses på FEDECRAIL sine hjemmesider (Update 59), men her følger en kort oversikt over noen høydepunkter, på norsk.

Flere av arbeidsgruppene som samarbeider med FEDECRAIL har hatt produktiv framgang i sitt arbeid med å påvirke europeiske politikere og politiske organ til å verdsette den industrielle kulturarven. Dette er et viktig arbeid å få på plass, da det er flere store og internasjonale prosjekter på gang i EU rundt grønn teknologi, grønn transport og miljøbevissthet. Å få på plass ordninger hvor den industrielle kulturarven likevel kan fungere i operativ stand er viktig. I prinsippet bryter jo eksempelvis et damplokomotiv med moderne utslippskrav som kommer rullende inn i EUs regelverk, men bidrar på sin måte til en viktig kunnskapskilde om kulturarven og fortiden. Å sørge for at de perspektivene ikke glemmes i utformingen av morgendagens regelverk er et viktig arbeid å ta for seg. Her har eksempelvis gruppen Heritage Operation Group (HOG) fulgt opp i sitt påbegynte arbeid, og ser etter løsninger for å kunne fortsette å drive veteranjernbanedrift på det åpne europeiske jernbanenettet. Her er store spørsmål som kulltilgang, ERTMS, materiellgodkjenning og liknende spørsmål av interesse.

FEDECRAIL har derfor involvert seg tungt i diskusjoner med EU når det gjelder bruk og tilgang på fossilt brensel i fremtiden, som et viktig ledd i å kunne holde viktig industriell kulturarv fungerende for ettertiden. Her har de gjennomført en rekke møter, både fysiske og digitale, men fremhever den internasjonale konferansen Industrial Heritage in the green heart of Europe som høydepunktet. Andre grupper, som European Heritage Hub og Working Mobile & Industrial Heritage group, jobber aktivt med å diskutere løsninger med EU rundt industrielle kulturminner i en tid med fokus på bærekraft, klimaendringer og utslippskutt. Et bredt samarbeid av ulike organisasjoner gir gode muligheter for politisk påvirkning. De er alle tydelige i sine tilbakemeldinger til EUs organer: Tilgangen på kull og vedlikehold og drift av maskiner drevet av kull er viktige målsetninger om vi i fremtiden skal kunne ivareta industriarven på en god måte. Å ha funksjonelle maskiner og virksomme kjøretøy er en viktig kunnskapsformidler for nye generasjoner, og viktige identitetsmarkører for ulike regioner i det tidligere industrielle Europa.

I samme gate ligger også arbeidet med å få til bredt samarbeid mellom aktører som bedriver mobil kulturarv, som båter, biler, jernbane og fly. Om en skal klare å holde en stadig aldrende kjøretøypark i drift, trengs det god kunnskapsutveksling og erfaringsdeling på tvers av grupper, organisasjoner og landegrenser. Ved å utvikle felles forståelse og felles prinsipper, kan en lettere samarbeide om å oppnå innflytelse hos store politiske organer, eksempelvis den Europeiske Union. I tråd med dette ligger også arbeidet om å utvikle et felles europeisk kjøretøyregister over veterankjøretøy.

Alt i alt har det foregått mye arbeid i kulissene for å opprettholde forståelse for industriell kulturarv, og opprettholde og videreutvikle forutsetningene for å kunne drive dette. Arbeidet som foregår av våre samarbeidspartnere i eksempelvis FEDECRAIL er av betydning for all dugnaden som nedlegges i veteranmiljøene her til lands også. 2023 har vært et produktivt år på den fronten, og arbeidet fortsetter for fullt ut i 2024.

Status fra Gamle Vossebanen opp mot jul 2023

IMG 6764 900 

Tekst: Kristoffer Moldestad
Foto: Ivar Gubberud

I skrivende stund er museet godt i gang med planleggingen av årets juletog, som fremføres av motorvognsettet både lørdag 9. og søndag 10. desember. Her vil det kjøres totalt seks rundturer mellom Garnes og Espeland, med stopp på Arna Gamle, fra 10.00 til 15.30. Både Garnes og Arna Gamle vil være betjent, og nytt av året er et operativt venterom på Arna Gamle, med betjent billettsalg og et varmt lokale å oppholde seg i. Ved en seinere anledning skal hele stasjonen tilbakeføres, men kan likevel nyttiggjøres allerede i år. Denne helgen er det med andre ord lurt å holde av for alle interesserte i Bergen og omegn, hvor du da kan få unnagjort deler av julegavehandelen hos det åpne fabrikkutsalget til Janus. Vi stiller med pepperkaker og gløgg. Vi vil gjenta fjorårets store suksess med nissedamer med gaver til alle snille barn.

IMG 6757 900

Oktober måned vært en innholdsrik periode for Museet Gamle Vossebanen.

Driftsesongen er for det meste over, og det store vedlikeholdsarbeidet er rullet godt i gang. Etter en grundig reingjøring av samtlige driftsvogner er de plassert trygt og godt tilbake i vognhallen. Selv om mye gjøres på dugnad, merkes det at etterslepet på en del vedlikehold begynner å bli stort. Museet har derfor ansatt en ny medarbeider i cirka 40% stilling, og skal arbeide sammen med de andre for å forbedre denne situasjonen. I første rekke er det driftsvogn Co3c 666 som skal få litt sårt tiltrengt omtanke, før andre vogner skal få velfortjent pleie seinere.

I arbeidet med å drive en museumsjernbane trengs det alltid politisk støtte, og for at politikerne ønsker å støtte trenger de kunnskap. Det er derfor løpende dialog med en rekke politikere fra samtlige partier til alle tider, og tirsdag 24 oktober ønsket fylkesvaraordfører Stian Davis og medlem av fylkesutvalget Kine Dale, begge fra Arbeiderpartiet, å få se på det flotte arbeidet som nedlegges i vognhallen på Seimsmark. De ble vist rundt av driftsbestyrer Ivar Gubberud, og fikk pratet med flere aktive som holdt på med diverse prosjekter. Interessen for vårt arbeid var stor, og de dro meget fornøyd derifra. Gode støttespillere kommer vi langt med, og det er gledelig at politikerne viser interesse for museet vårt.

Kunnskap om både museet og jernbanens historiske rolle er det ikke bare politikere som ønsker. Å drive med kunnskapsformidling er en viktig oppgave for et museum, og Ivar Gubberud har dermed ved to anledninger holdt et foredrag kalt "Vossebanen gjennom et og et halvt århundre". Det ene foredraget ble holdt den 17.10 i Centralkirkens formiddagstreff, mens det andre foregikk som temakveld hos Ytre-Arna museum. Sistnevnte er et flott museum bygget opp like i nærheten av jernbanen vår, med fokus på den industrielle utviklingen Ytre-Arna hadde. Her er det mye sammenfallende historie og interesse hos våre to museum, og foredraget ga nyttige innblikk i hverandres arbeid. Her kan det foreligge gode muligheter for fremtidige samarbeid. Det tilhørende publikum var også godt fornøyd ved begge anledninger, og kunnskap om vår felles kulturarv har nådd flere lydhøre ører.

Oktober ble altså en innholdsrik måned for Museet Gamle Vossebanen, og det er mye godt arbeid som vil fortsette i månedene som kommer. Årets siste kjøring, juletoget 9. og 10. desember, blir en verdig avslutning på året, og verd å få med seg for alle og en hver. Velkommen skal dere være.

 

IMG 6786 900

September oppdatering Fedecrail

FEDECRAIL er vår europeiske organisasjon som arbeider for å fremme best mulige arbeidsforhold for museumsjernbanene overfor ERA og EU-systemet. NJK er medlem av FEDECRAIL, og undertegnede, Ivar Gubberud, er NJKs kontaktperson. Det er en ensom jobb, men det kan endres. La meg forklare:

FEDECRAIL kommer regelmessig med nyhetsbrev, og etterlyser innspill fra medlemsorganisasjonene. Slike innspill kan være på et bredt spekter, fra dampkjøring på det nasjonale nettet til status for den ukrainske nasjonale damplokomotivarven som kanskje fortsatt eksisterer i Donetsk fylke. Vi kan også ta med jubileer og framstående innsats av europeisk betydning på vår unike trevognsamling.

NJKs norske representant i FEDECRAIL trenger støtte og innspill fra hele NJK i form av ferdig tyggede korte artikler om framtidige større arrangementer - etter mal av dem som ligger vedlagt. Du kan gjerne sende innspill direkte til FEDECRAIL. Vi har også muligheten til å fremme et "questionnaire". Altså et spørreskjema for å kartlegge hvordan forholdene er i andre land. Trolig er mye allerede undersøkt, men her ligger det muligheter for å skaffe bakgrunnsinfo til diskusjoner med norske jernbanemyndigheter i tilsyn, direktorat og departement. Norge har nær tilknytting til EU, og SJT følger ERAs direktiver - trolig ofte uten å kjenne til hvilket nasjonalt handlingsrom FERDECRAIL har sikret innenfor rammeverket.

Kan vi forbedre NJK relasjoner mot FEDECRAIL? Det er trolig mulig ved å opprette en uformell gruppe som kan samarbeide om å holde dialogen gående. I NJK er det flere mennesker (kanskje deg?) som er interessert i internasjonalt arbeide - som en del av vår felles jernbaneinteresse. Vi trenger deg! Gi da gjerne et ord til og/eller til og meld deg! Det er ikke farlig, men inspirerende og lærerikt. 

Her kan du laste ned siste nyhetsbrev fra Fedecrail

Opning av stasjonsparken på Arna Gamle Stasjon

 MEL4080 900Foto: Morten E. Larsen

Søndag 27. august kl 14. går flagget til topps i den nye treflaggstanga når Museet Gamle Vossebanen inviterer til opning av den ferdigstilte stasjonsparken på Arna Gamle Stasjon.

Parken er gjenoppbygd frå ein gjenngrodd grusplass til ein vakker klassisk stasjonspark til glede for både togpassasjerar og folk i bygda som jernbanen har sett så stort preg på. Det var Bergen Rødt som sørga for at det vart bevilga 450 000 til prosjektet. I tillegg har GVB sjølv bidratt med ein betydeleg egeninnsats. Det er gjort eit stor arbeid i forkant med dispensasjonssøknader, dokumentasjon og planlegging før sjølve arbeidet vart utført av profesjonelle anleggsgartnarar. På opningsdagen framstår parken slik den gjorde på tidlig 50 tall med grusgangar omkransa av brostein, klassiske grøne benkar og vakker beplantning.

Det blir helsing frå kommune, fylkeskommune, nabolaget og ikkje minst representant Mailiss Solheim-Åkerblom som er å takka for at bevilgninga kom. Deretter blir det lunsj med dessert for inviterte gjestar i spisevogna, med lokomotiv 30a 271 i front.

Her kan du lese mer om jobben som er gjort med stasjonsparken på Arna (PDF): 

Om tilbakeføringen av Arna stasjonspark

Framvisning av 3. klasse, post og konduktørvogn CDFo 620

 IMG 1956 900Foto: Håkon Berg Gunnarson

I forbindelse med stordriftsdagen på Gamle Vossebanen den 10. september, vil vogn CDFo 620 bli vist fram for publikum etter omfattande restaurering. Det var stor glede då Kulturminnefondet som ein del av si nye satsning på bevegelige kulturminner gav støtte til restaurering av den unike postvogna 620 i 2021. Vogna vart levert frå Sødertalje i 1921 til Bergensbanen, og gjekk sine siste år i drift på Vossebanen. Den har tre kupéer med 8 sitteplassar i kvar, eit par klappseter i sidegangen, romsleg postkupé, reisegodsrom og konduktøravdeling. I løpet av dei siste to åra er takpappen fornya, dei gamle overlysvindua rekonstruert, interiøret gjennoppbygd eller pussa opp og all teakkledning er pussa og lakka.

I tillegg til å vera eit viktig kulturminne som vitner om postgangen på jernbanen, blir den nok svært godt mottatt av konduktørbetjeninga på GVB som gjennom mange år ikkje har hatt anna tilhold enn ein vanleg 3. klasse kupé, og som har slitt med å plassera større reisegods som barnevogner i dei godt utnytta sittevognene.

Vi ønsker alle som vil sjå hjertelig velkommen til Garnes på stordriftsdagen som også byr på godstog framført med diesellok og vårt flotte motorvognsett type 86.

Forundersøkelse om ny kleskolleksjon

Klubben utreder muligheter for anskaffelse av ny kleskolleksjon for salg til medlemmer. De aktuelle plaggene er vist nedenfor. 

Men før vi bestiller produksjon, må vi vite at det er en viss interesse blant medlemmene for å kjøpe disse. Dette er derfor en helt uforpliktende undersøkelse hvor vi bare ber medlemmene svare "Ja" eller "Nei" på om dette ser interessant ut.

Svarene som sendes inn er 100% anonyme, ingen kan se hvem som har svart hva, og det ligger ingen forpliktelse om fremtidig kjøp i dette!

Avstemingen ble avsluttet 14. september 2023.

Aktuelle plagg: 

Artikkel

Art.nr

Logo

Pris inkl. mva.

Cardigan koksgrå jakke

50154-90256

Brodert venstre bryst

Fra kr 624 til kr 1124, avhengig av kvalitet

Pique koksgrå

028250-955

Brodert venstre bryst

Kr 236

College genser m/krage

021032-955

Brodert venstre bryst

Kr 374

Bilder: 

Berlin Cardigan stand up collar zip

 

 

Clique Manhattan

 

Clique Basic Polo Sweater

 

Vi har mottatt den triste meldingen om at Norsk Jernbaneklubbs leder gjennom mange år og flere perioder, Ole K. Richenberg, gikk bort den 18. juni 2023. 

Ole 900

Ole var leder av hovedstyret i Norsk Jernbaneklubb i to perioder. I begge periodene har han bidratt til å påvirke utviklingen av klubben.

Den første lederperioden var i 1981 og 1982, og falt blant annet sammen med NJKs bestrebelser med å bevare Krøderbanen som museumsbane og få den fredet. Ole hadde utstrakt kontakt med myndighetene og andre støttespillere hos blant annet NSB Drammen distrikt, og det endte med at Krøderen stasjon ble fredet og at Krøderbanen senere ble vedtatt bevart av Stortinget.

I begynnelsen av hans andre lederperiode, som strakk seg fra 2001 til 2017, ble klubben omorganisert og fikk nye vedtekter. Dette var en prosess Ole engasjerte seg i og påvirket i vesentlig grad. Han la stor vekt på kontakten med tillitsvalgte og andre. Ofte inviterte han til middag hjemme hos seg selv for å bli kjent med tillitsvalgte og for at de skulle bli kjent med hverandre. Og de som deltok på disse middagene har ikke glemt dem.

Museumsreformen medførte utfordringer for hvordan Krøderbanen skulle organiseres. Nye avtaler mellom partene ble utarbeidet og på en måte der klubbens interesser ble ivaretatt. Disse avtalene var senere til nytte for andre museumsbaner som hadde utfordringer knyttet til sin organisasjonsform.

Som leder representerte Ole Norsk Jernbaneklubb i ulike fora. Gjennom en årrekke var han styremedlem i Norges kulturvernforbund. Der bidro han blant annet ved å utarbeide nye vedtekter og til å bygge bro mellom ulike fraksjoner slik at organisasjonen fungerer bedre og er mer slagkraftig.

Som leder i Norsk Jernbaneklubb har han også representert klubben i Museumsbanerådet. Gjennom flere år var han leder der, og bidro blant annet til å utarbeide nye vedtekter.

Sikring av alt det historiske rullende materiellet som Norsk Jernbaneklubb eier sørget Ole for gjennom opprettelsen av Stiftelsen Norsk Jernbanearv (SNJA), som så ble materielleier. 

Ole betydde mye for utviklingen av klubben og for hvordan klubben har påvirket samfunnet.

Vi lyser fred over Oles minne.