Norsk Museumstog

Kontakt oss

Henvendelser om kulinariske reiser, gå til Historiske Togreisers nettside.

Øvrige henvendelser til Norsk Museumstog:

E-post:
Telefon:  41 52 17 84

Gå inn på nettsidene til Historiske Togreiser AS

Kulinariske togreiser Nordmarka Rundt


Norsk Museumstog og restaurant Sult inviterer til kulinariske reiseopplevelser

Kulinariske togreiser er et felles konsept mellom Sult Tog AS og Norsk Museumstog.

alt

Fristes du av hva du kan oppleve i våre spisevogner? Selvfølgelig du kan få være med!

Norsk Museumstog og Sults Kulinariske reiser vil være det nærmeste du kommer Orientexpressen i Norge! Vi ønsker å gi deg en opplevelsesreise hvor selve turen er målet. Underveis får du oppleve hvordan dine forfedre reiste, du nyter reisen i en av våre spisevogner hvor mat, vin og gastronomiske opplevelser fører an. For hver årstid vi kjører vil det kastes blikk på hva naturen kan tilby og det vil du få oppleve.

alt

Tilbudet om bord vil være av ypperste kvalitet og vi bestreber oss på å gi de reisende en helt unik opplevelse.

Toget fører 2 spisevogner med plass til 62 personer for å gi best mulig service underveis til alle passasjerer.

Spisevognene er Eo 119 fra 1926 og BEo 18143 fra 1937.

altHer et lite bilde fra Hønefoss hvor deltakere blir underholdt

På våre Nordmarka rundt-turer kjører vi fra Oslo S gjennom Nordmarka, forbi idylliske Movatn og kommer snart til Hakadal. Reisen går videre mot Roa og ved Grua passerer vi reisen høyeste punkt og banen faller herfra ned til Roa. Så fortsetter vi ned de bratte bakkene mot Jevnaker hvor vi har Hadelands glassverk på høyre side. Så siste stykke mot Hønefoss kjører vi langs Randselven. På Hønefoss blir et lite opphold for her skal toget skifte kjøreretning og vi må ha lokomotivet i andre enden av toget. Fra Hønefoss fortsetter toget mot Drammen og vi følger Drammenselven stort sett hele veien med masse industrihistorie overalt hvor du ser ut av vinduene. På vår vei mot Oslo kjører vi gjennom Lieråsen tunnel - som er 12 km lang. Ut på andre siden er vi i Asker og vi kjører gjennom alle de flotte bygder i Asker og Bærum på vei mot Oslo og slutten på turen.

Rutetidene på hverdager vil være med avgang fra Oslo S ca kl 17.30 med ankomst Oslo S igjen kl 23.00.

Bestilling

Bestilling av reiser og servering ombord på de historiske togene gjøres hos Sults bookingkontor på enten 67 10 99 70 eller .
Velkommen til Orientekspressen på norsk.

Forbehold om mulige trykkfeil og feil ved ruteopplysning. Alle deltakere får tilsendt informasjon før hver tur.

I undermenyen finner du oversikter over NMTs materiellpark.

El 11.2098

Et lok av en svært vellykket lokomotivtype levert til NSB og akkurat 2098 er levert i 1954. Loktypen var i drift ved NSB til noe etter OL på Lillehammer i 1994 og 2098 ble tatt ut av trafikk i 1997 som en av de siste. Årsaken til at 2098 fikk "leve" så lenge er at den i 1982 ble ombygget med nye bremser og utstyr for ekstrem saktekjøring for bruk på den svært bratte Flåmsbanen. Loket har nå både motstandsbremer og skinnebremser - og er fortsatt godkjent for bruk på Flåmsbanen.

Loket eies av Norsk Museumstog og ble satt i drift igjen etter svært omfattende arbeider i 2009.

Loket har 2280 HK og topphastighet 105 km/t.

2164 90294 1989 Flaamsbana 24 GEEg

 

 

Vogn Eo 119                                                         


Spisevogn Eo 119 ble levert i 1926 og har vært brukt over hele jernbanenettet i Norge. Den var også siste spisevogn i tre som var i bruk. Den ble tatt ut av drift i 1973 etter å ha vært brukt siste årene på Nordlandsbanen.

Vognen har 10 bord med 4 plasser, totalt 40 plasser

I slutten av 1950 årene ble kokskomfyr og isskap skiftet ut med gasskomfyr og elektriske kjøleskap.

Vognen har vært gjennom en omfattende restaurering og siste anskaffelse er reproduksjon av originale stoler fra 1926.

Spisevogn 119                Spisevogn 119 interiør

 

Vogn BEo 18143


Dette er vår nyeste spisevogn. Den er fra 1937 og ble tatt i bruk i slutten av mai 2009. Vognen er utstyrt med godkjent kjøkken for restaurantvirksomhet og brukes normalt sammen med spisevogn Eo 119.
Den har 3 bord med 6 plasser og 2 bord med 2 plasser, totalt 22 plasser. I tillegg har vognen 3 kupéer med 6 plasser i hver, totalt 18 plasser på 2. klasse.

Spisevogn 18143               Spisevogn 18143

 

 

Salongvogn Ao 950

Salongvogn Ao 2c 950 ble levert til Bergensbanens åpning i 1909. Den har 2 kupéer i hver ende med plass til 6 passasjerer i hver kupé. I midten av vognen en stor salong med 10 plasser. Totalt 34 plasser.

Vognen var Dronning Mauds favorittvogn på hennes mange reiser fra Christiania/Oslo og til Bergen, på vei til England.

alt          alt


Vogn Ao 990

1.klasse vogn Ao 990 ble levert til Bergensbanen i 1912. Rett etter krigen ble vognens innredning modernisert til den innredning vognen har idag. Vognen har 2 x 18 sitteplasser i 2 åpne kupéer, totalt 36 sitteplasser.

         

 

Vogn AEo 561

AEo 561 ble levert som 3.klassevogn til NSB i 1915. Vognen er av NMT ombygget til salongvogn med serveringsavdeling, og ble tatt i bruk i 2016. Forbilder for ombygningen har vært 1. klassevognene 706 og 707 levert til Raumabanen i 1926, og 1.klassevogn Ao 990 levert til Bergensbanen i 1912. Vognen har 17 plasser på 1.klasse og 12 i serveringsavdeling.

 

AEo 561 innvielse Oslo S 10.10.2014

sult sept 0526 liten

sult sept 0560 liten


Vogn Eo 119                                                         

Spisevogn Eo 119 ble levert i 1926 og har vært brukt over hele jernbanenettet i Norge. Den var også siste spisevogn i tre som var i bruk. Den ble tatt ut av drift i 1973 etter å ha vært brukt siste årene på Nordlandsbanen.

Vognen har 10 bord med 4 plasser, totalt 40 plasser. I slutten av 1950 årene ble kokskomfyr og isskap skiftet ut med gasskomfyr og elektriske kjøleskap. Vognen har vært gjennom en omfattende restaurering og siste anskaffelse er reproduksjon av originale stoler fra 1926.

Spisevogn 119                Spisevogn 119 interiør

 

Vogn BEo 18143

Den ble opprinnelig bygget som personvogn i 1937, og ble ombygget av NMT og tatt i bruk som spisevogn i 2009, ut fra moderne krav til godkjent kjøkken for restaurantvirksomhet.
18143 brukes normalt sammen med spisevogn Eo 119. Den har totalt 22 sitteplasser i spiseavdeling. I tillegg har vognen 3 kupéer med totalt 18 sitteplasser på 2. klasse.

Spisevogn 18143               Spisevogn 18143


Vogn F 1025

Vogn F 1025 ble levert som en vogn med dampkjele for levering av damp for oppvarming av vogner i tog. Opprinnelig litera (typebetegnelse) var Fd 1025. Vognen ble bygget i 1923 for den da private Norsk Hovedjernbane - Oslo Ø - Eidsvoll. Da det ble elektrisk drift på strekningen Oslo Ø - Lillestrøm i 1927 ble vognen benyttet på denne strekningen. Mellom Oslo Ø og Lillestrøm brukte man elektriske lokomotiver og videre fra Lillestrøm ble det benyttet damplok. Med denne vognen i toget kunne man varme toget med damp hele veien.

I 1967 var behovet for damp til oppvarming av vogner i tog borte og vognen ble tatt inn for ombygning til vanlig konduktørvogn, og dampkjele, kullbakser og vanntanker tatt ut.

Vognen er nå ferdig restaurert og klar for bruk i Norsk Museumstog sine tog. Vognen ble tatt i bruk sommeren 2016.

 

Konduktørvogn F 1025 Grorud 22.12.2015


Vogn Fde 19003

I begynnelen av jernbanedriften var varme i toget damp fra lokomotivet. Senere ble dette endret til elektrisk varme og med 1000 volt spenning. I tiden da det fortsatt ble brukt damplokomotiver og elektriske lokomotiver om hverandre ble det behov for å sikre elektrisk strømforsyning også på de strekninger hvor det ble benyttet damplok.

Vogn Fde 19003 er en slik vogn - og inne i vognen står et lite kraftverk som leverer 1000 volt elektrisk spenning for oppvarming av vogner i toget. Kraftverket i Fde 19003 består av en Deutz luftkjølt 6-sylindret rekkemotor koblet opp mot en liten generator som leverer 1000 volt 50 Hz og 50 kW.

Dette er ikke mye strøm, men rekker for Norsk Museumstog for drift av spisevogner, lading av lys/batterier og litt varme. Vognen er i bruk når vi benytter damplokomotiv i våre tog.

Vognen er opprinnelig bygget i Tyskland i 1942 og var da i bruk som en vanlig lukket godsvogn. Vognen ble igjen i Norge etter krigen. I 1964 ble det behov for elektrisk oppvarming av togene på sidelinjen Nelaug - Arendal til Sørlandsbanen og vognen ble bygget om til en dieselgeneratorvogn. Vogntypen som hadde en dieselgenerator for levering av strøm ble Norge kalt finkevogner.

 

Dieselgeneratorvogn Fde 19903

 

Norsk Museumstog har sin driftsbase ved Mantena verkstedet Grorud. Her står driftsmateriellet, her foretar vi selv enklere materiellvedlikehold, og tyngre vedlikehold utføres av Mantena.

I stallen på Hønefoss står to damplok som vi planlegger å få satt i driftsklar stand i løpet av 1 – 2 år.

I stallen på Filipstad vinterlagrer vi El 11.2098, og utfører vedlikehold og terminkontroller. Vi håper også å få ned El 13.2142 fra Hamar høsten 2017, slik at den kan settes i driftsklar stand til 2018.

Har du lyst til å delta i arbeidet på noe av dette er du velkommen - med og uten fagkompetanse. Vi tilbyr svært dårlig lønn, mange gode venner, mulighet til å bli skitten - og til slutt utrolig mange hyggelig eopplevelser. Ikke minst gleden av å se materiellet i drift. Ta gjerne kontakt  på mail eller telefon.