Co2c  502
3-klasse sidegangsvogn (opprinnelig 2-klasse)

Bo 502

Litra (type) Co2c
Nummer 502
Byggeår 1909
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Randsfjordbanen
I ordinær trafikk til 1979
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 30,25 tonn
Sitteplasser 3 kl. 56
Bo 502 Elverum 2015
Bo 502 Elverum 2015
Bo 502 Hjuksebø 1971
Vogn 502 er en sidegangsvogn som ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik til Randsfjordbanen i 1909.
 
I årene omkring 1900 ble trevognene utviklet til en utførelse som dannet grunnlaget for den videre utviklingen. Økt vognlengde, ny boggitype, teakpanel, og takoppbygg over sitteavdelingene kjennetegner vognene fra denne perioden. Alle vognene var sidegangsvogner med kupéer, og det var WC i begge ender.
Om lag 60 slike vogner ble bygget rundt århundreskiftet. Ytterligere vogner ble bygget i årene frem til 1909 med bare små endringer. En del av vognene ble ombygget og modernisert på 1930-tallet, men de fleste rullet i nærmere 60 år uten større endringer.
 
Vogn 502 ble levert som 2-klassevogn av Skabo Jernbanevognfabrik i 1909 til ombyggingen av Drammen-Randsfjordbanen fra smalspor til normalspor. Vognen hadde 7 komfortable 2-klassekupéer som kunne endres til sovekupeer. I kupéene var det parvinduer, i korridoren var det annet hvert parvindu og store utsiktsvinduer. I alt ble det anskaffet åtte slike vogner.
Det er ikke kjent hvordan vogn 502 ble brukt de første årene, for på Randsfjordbanen var det neppe behov for en så flott vogn. Fra 1917 ble 502 og den tilsvarende vogn 501 brukt i lokaltogene mellom Oslo V og Sandvika, som fra da av ble fremført med normalsporet materiell.
Vognen gjennomgikk etterhvert noen mindre moderniseringer, men ble ikke vesentlig endret. Montering av vannsisterner for toalettene medførte at det opprinnelig firkantede takoppbygget ble forlenget over endepartiene og gitt avrundet avslutning.
I 1960 fikk vognen hovedpuss, og den komfortable mykklasseinnredningen ble skiftet ut med stålrørseter av lignende type som var brukt i 3-klassevogner og som ga flere sitteplasser. De store utsiktsvinduene i korridoren ble også gjort noe mindre.
 
Vogn 502 ble utrangert i 1979 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den har siden blitt benyttet av Norsk Museumstog i veterantog på det nasjonale jernbanenettet.
 
 
 
----------