Materiellpresentasjon - annet materiell

Xael 80 76 974 4000 - 4
Ledningsrevisjonsvogn

Xael 80 76 974 4000-4

Litra (type) Xael
Nummer 80 76 974 4000-4
Byggeår 1876
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1963
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 17,53 m
Vognvekt 32,0 tonn
Merknad Opphugget 2016
Xael 80 76 974 4000-4 Garnes 2014
80 76 974 4000-4 var en vogn med spesialutstyr for å arbeide på kontaktledningen.
 
Vognen ble opprinnelig bygget som 1-klasse sovevogn for trafikk mellom Christiania og Göteborg, og hadde da nummer 202. I forbindelse med en endring i litrasystemet ble den rundt 1893 omnummerert til 242.
 
I 1914 ble vognen bygget om til sittevogn for myk klasse med konduktør- og reisegodsavdeling, og fikk dermed litra BFo. Det er bare to norske personvogner som har hatt denne helt spesielle innredningskombinasjonen, men bare 242 var i bruk så lenge at den fikk litra AFo ved klasse- og litraendringen i 1956.
 
I 1960 ble vogn 242 degradert fra AFo til BFo. Deretter gikk den i trafikk til 1963 hvor den ble utrangert. Året etter ble den ombygget til ledningsrevisjonsvogn og utstyrt med takplattform og diverse utstyr for å arbeide med kontaktledningen. Den fikk da litra Rlo, men beholdt nummer 242.
I forbindelse med Bergensbanens elektrifisering ble den stasjonert på Arna. Senere ble den omnummerert til Xael 80 76 974 4000-4.
 
Da vognen til slutt ble overflødig fikk Norsk Jernbaneklubb overta den. Vognen ble deretter plassert på Garnes stasjon på Gamle Vossebanen og brukt som verksted for virksomheten der. Den var etterhvert i svært dårlig stand og ble opphugget i mai 2016.

----------


 
 
 
 

 

 

30-37-4022
Tilhenger til lastetraktor

30-37-4022

Litra (type) X
Nummer 30-37-4022
Byggeår 1982
Fabrikant
Schöma, Diepholz
Type
Kla 03 V
Levert til NSB
I ordinær bruk til 2009
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over koblinger 7,00 m
Vognvekt 4,5 tonn
Lasteevne 15,0 tonn
30-37-4022 Krøderen 2010
30-37-4022 Krøderen 2013
30-37-4022 er en tilhengervogn bygget for å brukes sammen med lastetraktorer. Den har sammenleggbar oppkjøringsrampe for kjøretøyer, slik at gravemaskiner m.v. kan tas med for arbeid på steder som ikke er tilgjengelig fra vei.
 
30-37-4022 ble tatt ut av alminnelig bruk i 2009 og deretter overtatt av Norsk Jernbanemuseum.
Tilhengervognen disponeres av Krøderbanen og brukes til vedlikeholdsarbeider.
 
 
----------

 

 

 

 

 

R  1289
Tilhenger til lastetraktor

1289

Litra (type) R
Nummer 1289
Byggeår 1953
Fabrikant
Robel & Co.
Type
Robel 52
Levert til NSB
I ordinær bruk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over koblinger 4,20 m
Vognvekt 1,9 tonn
Lasteevne 5,0 tonn
Merknad Under ombygging
1289 Kløftefoss 2018
1289 Kløftefoss 2019
R 1289 er en tilhenger for bruk sammen med Robel lastetraktor type 10, 11 og 12.
 
Tilhengeren disponeres av Krøderbanen. Den er for tiden under ombygging til sprøytevogn.
 
 
----------

 

 

 

 

 

X  1477
Tilhenger til lastetraktor

X 1477

Litra (type) X
Nummer 1477
Byggeår 1957
Fabrikant
Kronstad
Type
Robel 52
Levert til NSB
I ordinær bruk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over koblinger 4,20 m
Vognvekt 1,9 tonn
Lasteevne 4,0 tonn
X 1477 Kløftefoss 2015
X 1477 er en tilhenger for bruk sammen med Robel lastetraktor type 10, 11 og 12.
 
Tilhengeren disponeres av Krøderbanen.
 
 
----------

 

 

 

 

 

Xbv  40 76 943 9024-3
Sporrenser

Xbv 40 76 943 9024-3

Litra (type) Xbv
Nummer 40 76 943 9024-3
Opprinnelig nummer 23496
Byggeår 1917
Fabrikant
 
Levert til NSB Bratsbergbanen
Ombygget 1931
I ordinær bruk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 11,5 tonn
Xbv 40 76 943 9024-3 Kløftefoss 2006
Xbv 40 76 943 9024-3
Plogvinger som kan
slås ut for større
ryddebredde
Xbv 40 76 943 9024-3 er en sporrenser for snørydding, beregnet for å trekkes etter et lokomotiv.
 
De eldste sporrenserne hadde bare en enkel plog. Etterhvert ble plogene bygget slik at de gikk litt ned mellom skinnene, og dermed ryddet snøen bedre ut av sporet. Disse plogene kunne under kjøring heves litt opp ved hjelp av en lang vektarm slik at man kunne passere sporveksler og planoverganger.
I 1931 ble de første 3 eksemplarer av en forbedret sporrensertype bygget. Plogen kunne heves og senkes, og for å kunne rydde godt ut i bredden fikk de også bevegelige plogvinger som i utslått stilling rakk lenger ut enn det alminnelige konstruksjonsprofilet.
På hver side av overbygget ble det innrettet er lite utbygg hvor plogføreren og hans assistent satt og betjente plogen.
Ved sporveksler og planoverganger må plogen heves, og ved plattformer, ramper o.l. må den ene eller begge plogvingene svinges inn. Til å begynne med ble dette gjort manuelt med vektarm og spaker, men på nyere sporrensere betjenes dette med trykkluft som fås fra lokomotivet som trekker sporrenseren.
Foruten plogførerne er det sitteplasser for øvrig snøryddingsmannskap inne i overbygget. Der er det også plass til diverse hjelpemidler som kan være nyttige under arbeidet, blant annet påsporingsutstyr.
 
Xbv 40 76 943 9024-3 ble opprinnelig bygget i 1917 som grusvogn litra Mf2 23496 og levert til anlegget av Bratsbergbanen.
Etterhvert oppstod det overskudd av grusvogner. I 1931 ble tre slike vogner ble tatt ut for ombygging til den nye forbedrede sporrensertypen, og 23496 var en av de disse. Slik ombygging av overtallige vogner var en vanlig fremgangsmåte som NSB brukte når det var behov for materiell til spesielt bruk.
For å få plass til plogen ble de ene hjulakselen flyttet 45 cm innover mot midten av vognen. Det ble også satt på en fjærsperre på den bakerste akselen, denne brukes under snørydding for at ikke plogen skal trekke vognen ned på fjærene når det er mye snø.
Forøvrig ble ombyggingen gjort så enkel som mulig. Blant annet ble festene for gruslemmene ikke fjernet, de sitter fortsatt igjen nederst langs veggene på overbygget.
Betjeningen av plogen foregikk til å begynne med manuelt, men på et senere tidspunkt ble den ombygget slik at både heving av plogen og bevegelse av plogvingene skjedde med trykkluft. 
 
Etter ombyggingen til sporrenser fikk vognen nytt litra Rs, men det opprinnelige vognnummeret ble beholdt. Først et stykke utpå 70-tallet fikk den sitt nåværende UIC-nummer. Det opprinnelige nummeret kan allikevel fortsatt sees på vognrammen.
 
Xbv 40 76 943 9024-3 ble etter utrangering fra NSB overtatt av Norsk Jernbaneklubb og plassert på Krøderbanen. Vanligvis er det ikke trafikk på Krøderbanen om vinteren, men i spesielle tilfeller kan det allikevel forekomme at banen brøytes.
Etter vintre med mye snø blir også gjerne banen brøytet om våren for å komme tidligere i gang med sporvedlikehold.
 
 
----------

 

 

 

 

 

Xs  14439
Snøskrape nr. 3

Xs 14439

Litra (type) Xs
Nummer 14439
Opprinnelig litra Mf1
Byggeår 1905
Fabrikant
Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Bratsbergbanen
Ombygget til snøskrape 1916
I ordinær bruk til
Nåværende eier Bergen Tekniske Museum
Lengde over buffere 8,18 m
Vognvekt 15,1 tonn
Xs 14439 Finse 2005
Xs 14439 Finse 1998
Xs 14439 er en snøskrape for snørydding, beregnet for å trekkes etter et lokomotiv.
 
Til Bergensbanens åpning ble det levert dampdrevne roterede snøploger. Disse var effektive, men ryddet bare snø i omtrent samme bredde som en vanlig snøplog. Det førte til problemer med å få snøen unna når det ble mye snø og lokomotivene kjørte med stor frontplog. For å rydde bredere ble det derfor bygget snøskraper med utslagbare vinger som skulle trekke snø fra sidene inn i sporet.
Etter store snøfall ble det først brukt en roterende snøplog for å åpne linjen. Deretter trakk et lokomotiv en snøskrape som trakk snø inn i midten av sporet, og rett bak denne kjørte man med en roterende snøplog som klastet snøen langt vekk.
Vingene på snøskrapene nådde langt utenfor det normale konstruksjonsprofilet, de måtte derfor betjenes manuelt slik at vingene kunne slås inn ved passering av stolper, master og andre faste gjenstander nær sporet.
 
Xs 14439 ble bygget i 1905 som grusvogn litra Mf1. Vognen ble i 1916 bygget om til snøskrape. Den beholdt samme nummer, men fikk litra Rs, senere endret til Xs. Som internt utstyrsnummer fikk den betegnelse "Snøskrape nr. 3".
 
Etter at Xs 14439 ble tatt ut av bruk ble den sendt til Garnes på Gamle Vossebanen.
Snøskrapen ble senere overtatt av Bergen Tekniske Museum. På slutten av 1990-tallet ble den sendt tilbake til Finse stasjon hvor den nå står utstilt på Rallarmuseet.
 
 
----------

 

 

 

 

 

XBG  40 76 943 1731-1
Tankvogn for brannberedskap

XBG 40 76 943 1731-1

Litra (type) XBG
Nummer 40 76 943 1731-1
Byggeår 1972
Fabrikant
NSB Vst. Grorud
Levert til NSB
Ombygget 1997
I ordinær bruk til 2018
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,84 m
Vognvekt 14,3 tonn
Lasteevne 26,5 tonn
XBG 40 76 943 1731 1 Kløftefoss 2018
XBG 40 76 943 1731-1 Kløftefoss 2018
Vogn 943 1731-1 ble opprinnelig bygget som sidetippvogn litra Xbf.
I 1997 ble den bygget om til tankvogn for brannberedskap.
 
I 2018 ble vognen overflødig, og Norsk Jernbaneklubb fikk overta den.
Vognen er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes som som brannberedskapsvogn i perioder med skogbrannfare.
 
 
 
----------

 

 

 

 

 

Xl  9962
Tårnvogn

Xl 9962

Litra (type) Xl
Nummer 9962
Byggeår
Fabrikant
 
Levert til NSB
I ordinær bruk til
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt
Merknad Opphugget 2017
Xl 9962 Kløftefoss 2006
Xl  9962 var en spesialvogn med løfteplattform bygget for å utføre kontaktledningsarbeider på elektrifiserte jernbanestrekninger. Løfteplattformen kunne heves og senkes, og den kunne svinges ut til siden. Vognen ble bygget på understellet fra en eldre, alminnelig godsvogn.

Xl 9962 ble brukt på Krøderbanen for å utføre arbeider høyt over sporet. Den var etterhvert i dårlig stand, og behovet for den var bortfalt. Den ble derfor hugget opp høsten 2017.
 
 

----------