Jernbanenyheter

Flere uten gyldig billett på toget under pandemien

10 prosent av dem som blir kontrollert på Vys tog, blir tatt uten å ha gyldig billett. Det er en økning fra 2 prosent i normal tid.

Din Side

Vi är redo att dra igång pendeltrafik för godståg nattetid

Nu finns det planer på att dra igång intermodal godsnattågstrafik igen.

nyteknik.se

Hareide takket nei til biltur

– Vi fikk dessverre ikke besøk i denne omgang. Men vi gir ikke opp, vi skal jobbe for å få gjennomslag for totimersfrekvens, vekslingsspor på Engan og bedre kapasitet på Dombås stasjon, sier Astrid Skomakerstuen Ruste (Ap), som sammen med oppdalordfører Geir Arild Espnes (Sp) ba ministeren på tur.

Vigga

Lastebilsjåfør som tok togbommen i Spydeberg: – Syns jeg hørte et dunk

Slik så det ut da lastebilen traff bommen, som igjen traff høyspentledningen. Før gnistregnet oppsto det er voldsomt lysglimt – som lyn.

Fredrikstad Blad

Jærbanen får flere avganger

Regjeringen lover penger til flere togavganger på Jærbanen. Men penger til dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø er fortsatt i det blå.

Stavanger Aftenblad

Røros: Tog har sporet av

Et passasjertog har sporet av i Røros sentrum.

Nea Radio

Tog sporet av på Røros

Ingen personer ble skadd da et tog lørdag ettermiddag sporet av like sør for Røros stasjon.

ABC Nyheter

Oslo SV etterlyser lik behandling av tog og T-bane

T-banen i Oslo frakter flere passasjerer enn toget i hele Norge. Likevel er staten langt mer gavmild med toget enn T-banen ved investeringer, påpeker Oslo SV.

Dagsavisen

På sporet av framtiden

Også fagutdanningene på jernbanen må følge godt med for å sikre at det utdannes nok folk med riktig kompetanse. I 2021 er det også et engasjement for å få opp kvinneandelen, som fortsatt er lav både blant lærlingene og på Lokførerskolen.

Jernbanemagasinet

Jernbanen må også redusere utslippene sine

Det pågår en inngående kartlegging av Rørosbanen, Solørbanen og Raumabanen i tillegg til Nordlands­banen. Målet er at diesel erstattes med nullutslippstog.

Jernbanemagasinet

Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut

- De tre foregående konkurransene om trafikkpakker har ført til et bedre togtilbud for de reisende, samtidig som staten bruker mindre av felleskapets midler enn før på å kjøpe persontogtjenester. Jeg har god tro på at konkurransen om Trafikkpakke 4 også vil gi gode effekter. Det er positivt at konkurransen nå er i gang, etter at blant annet korona gjorde det nødvendig med utsettelse i fjor, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

NTB

To nye opp­læringssentre

Statens jernbanetilsyn har godkjent to nye opplæringssentre. De skal sertifisere lokførere, men også drive annen type opplæring.

Jernbanemagsinet

Ønsker å øke jernbanebudsjettene

Samferdselsministeren vil fortsette jernbanesatsingen med mindre detaljstyring og større handlingsrom for fagfolk.

Jernbanemagasinet

Mener tiden er inne for lyntog

Intercityutbyggingen på Østlandet må kombineres med høyhastighetsbaner i resten av Norge og Norden for å bli en suksess, argumenterer lyntogforkjempere.

Dagsavisen

Vil bistå med jernbanekompetanse - dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund, karakteriserer regjeringens jernbanegrep som «spennende» og inntil videre fortsettes planarbeidene for å unngå unødvendige forsinkelser. I Nye Veier er de trygge på at det er penger å spare.

bygg.no

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

Entreprenørene er positive til at Nye Veier kommer inn på jernbanesiden av Ringeriksbanen, men spente på hvordan de vil løse oppdraget.

bygg.no

Regjeringas mange løftebrot om Ringeriksbanen er ein hån

Nok ein gong er innkortinga av Bergensbanen utsett.

Bergens Tidende

Nå skal det bli nye baner

Nå har regjeringen lettet enda litt mer på sløret rundt hva den nye Nasjonale transportplanen, som kommer til våren, vil inneholde. Ringeriksbanen skal bygges, om enn noe senere enn mange håpet på. Men det er ikke at den skal bygges som er den store overraskelsen, men av hvem.

bygg.no

Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen

Regjeringen varsler at de vil gi Nye Veier oppdraget med å bygge Ringeriksbanen.

bygg.no

Italia-trikkene ble et mareritt for Sporveien. Nå har flere byer funnet sprekker i de nye spanske trikkene

Oslo-folk er lovet en ny og bedre hverdag med nye trikker. Men nå har flere europeiske byer oppdaget sprekker i den nye Urbos-serien som Sporveien har bestilt.

Avisa Oslo

Banesår

Flytogets kundetilfredshet er på øverste hylle, og selskapet har i mange år toppet norske omdømmeundersøkelser. Men fravær av statlig coronastøtte kan gi Flytoget banesår.

VG

Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen

Spordrift har vunnet konkurransen om å utføre sporombygging på Fauske godsterminal og ved Bodø stasjon, samt rehabilitere plattformen på stasjonen.

bygg.no

2020: Tøft år for Vy

Koronapandemien har rammet Vys virksomhet og resultat hardt. Nasjonale smitteverntiltak har redusert antall reiser med våre tog og ekspressbusser med henholdsvis 50 og 59 prosent i 2020.

Buss magasinet

Satse på tog? Megatrendene sier glem det. Sats heller på vei!

Vei frakter 15 ganger flere mennesker enn tog. Vei frakter ni ganger så mye gods. Likevel brukes det bare 30 prosent mer på vei enn på jernbane.

veier24.no

Granskningsrapport: Feil på T-banen kunne fått alvorlige konsekvenser

En granskningsrapport peker på at det kunne gått veldig galt da en signalfeil oppsto på T-banen.

Avisa Oslo

Billigare stambana för snabbtåg – då blir städer utan station

Priset på nya stambanor för snabbtåg skulle kunna pressas ned till runt 200 miljarder kronor. Men det kräver färre stationer och stationer som placeras utanför städer.

nyteknik.se

Full stopp for togstopp på Kallerud

Gjøvik kommune mente det var grunnlag for av og påstigning for studenter som reiser med Gjøvikbanen ved Kallerud. Det er ikke Asplan Viak enige i.

Oppland Arbeiderblad

Jernbanetilsynet frykter monopolsituasjon i togtrafikken: Flytoget får støtte for én avgang i timen

Dersom pandemien varer lenge er det «en viss fare for at Flytoget kan forsvinne fra markedet», advarer Jernbanetilsynet.

E24

Fortviler over at folk haster over linja rett foran toget

Lokførere hos LKAB ber folk om å være forsiktig.

Fremover

Hydrogen som drivstoff for godstog på Nordlandsbanen

Sju av Norges jernbanestrekninger er i dag ikke elektrifisert. På de sju strekningene opereres om lag 10 prosent av den totale norske togflåten.

Teknisk Ukeblad

North Korea: Russian diplomats leave by hand-pushed trolley

A group of Russian diplomats and their families made an unusual exit out of North Korea on a hand-pushed rail trolley due to strict Covid measures.

BBC

Så feil kan man ta om trikken

Godt på overtid avleverer Didrik Hvoslef-Eide og Ivar Sørlie en salve mot oslotrikken i Aftenposten 24. februar. Trikken er etter deres utsagn både dyr, støyende, lite fleksibel og en taper på alle måter i det totale transportregnskapet.

Aftenposten

Alexander (21) måtte vente 1,5 time på sitteplass – reagerer på at det ikke er mulig med setereservasjon på toget

Alexander Bakke (21) skulle på Kvitfjell for å tilbringe vinterferie på hytta sammen med familien. Halve strekningen måtte han stå på et tog som var for fullt for komfortsonen i koronatiden.

Avisa Oslo

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Hvor skal togene vedlikeholdes? Hvem skal gjøre jobben? Er det jobb nok til alle? Verkstedarbeiderne i Lodalen er usikre på framtida.

NJF magasinet

Argumentene mot bybane på Bryggen blir stadig sterkere

I hvilke andre byer enn Bergen argumenteres det med at tungtrafikk i tette, sårbare og historiske sentrumsstrøk er byutvikling?

Bergens Tidende

Togstormannsgalskap

Både FB og Demokraten presenterer i dagens aviser (18/2) planer om høyhastighetstog. Oslo – Gøteborg, 400 km/t og en times reisetid lyder fantastisk, men er det realistisk?

Fredrikstad Blad

Tre grep for å få passasjerene tilbake til toget etter koronakrisen

Jernbanesektoren ble skadeskutt av koronaen på verst tenkelig tidspunkt. Skal vi få passasjerene tilbake på toget må vi øke tog-kapasiteten, knytte jenbanen tettere til Europa og gjøre toget til den foretrukne, miljøvennlige reisemåten for alle.

Teknisk Ukeblad