Jernbanenyheter

Slik ser Ruter for seg fremtidens kollektivtransport

Vil gå fra kompromiss til fleksibilitet.

Teknisk Ukeblad

Kapasiteten på trikken i Oslo er på bristepunktet

Ruter-sjefen har tidligere sagt at kapasiteten på trikken vil være sprengt med 55 millioner reiser i året. I fjor var det 54,5 millioner reiser med trikk. Og det blir ingen bedring før tidligst i 2020.

Aftenposten

Ja til omkamp om trolleybuss

I Adelaide i Australia og mange steder i verden går det batteribusser. Det bør vurderes som løsning i stedet for trolleybusser på Nord-Jæren også, mener Jens Myklebust. Sentralt i Adelaide er busslinjene også gratis.

Stavanger Aftenblad

Fem ganger flere tele-feil på toget da nettbrett erstattet papir

Antall «tele- og transmisjonsfeil» på norske jernbaner var fem ganger høyere i 2015 enn i 2014. Det nye nettbrett-systemet får mesteparten av skylden.

VG

Oppgitt over parkeringsbot

Jan Erik Bjørnstad var en av 24 togpendlere som fikk bot for feilparkering ved Lier stasjon onsdag.

Drammens Tidende

Tog-året 2015: Enda flere forsinkelser enn i 2014

Hver dag i 2015 ble i snitt 238 norske persontog forsinket eller innstilt. Det er enda flere enn i 2014.

VG

Det blir tunnelløsning for jernbanen gjennom Hamar

Jernbaneverket presenterte i dag status for arbeidet med kommunedelplan for dobbeltspor Sørli – Brumunddal for Hamar kommunestyre. Til glede for mange i Hamar ble det klart at Jernbaneverket nå ønsker å sile bort alternativet som i hovedtrekk følger dagens trase og går i dagløsning gjennom boligområdene på Hamar vest.

Hamar kommune

Anbefaler Skoppum vest

Jernbaneverket mener en ny togtrasé mellom Barkåker og Nykirke bør legges til Skoppum vest.

NRK Vestfold

Lovar nye tog på Flåmsbana innan få år

Vindauge i taket er blant det som blir vurdert når vognene skal skiftast ut.

NRK Sogn og Fjordane

NSBs reklamestunt traff ikke blink hos alle

NSB får tyn for skuddårskampanje.

Drammens Tidende

Østensjøbanen

Med en kostnadsramme på over 900 millioner kroner er Sporveiens snart tolv måneder lange samfunnsbidrag endelig ferdig.

bygg.no

Ein 75-åring på oppadgåande kurs

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var med på feiringa av Flåmsbana.

Sogn Avis

For 75 år sidan tok han denne turen for første gong

Jens Roti var 10 år då Flåmsbana opna i 1941. I dag var han med på jubileumsturen for å feire 75-årsdagen til togstrekninga.

NRK Sogn og Fjordane

Togulykken skyldtes menneskelig svikt

En 39 år gammel togleder er siktet for uaktsomt drap. Han mistenkes for å ha ansvar for at de to togene kom inn på samme spor.

NRK

Spår 30.000 fleire innbyggjarar langs nye Bergensbanen

Milliardsatsinga på ny jernbane gir enorme moglegheiter for vekst i bygdene mellom Voss og Bergen, ifølge ny studie.

NRK Hordaland

75 år med persontrafikk

I februar 1941 gjekk det fyrste persontrafikktoget mellom Flåm og Myrdal.  Det var starten på eit eventyr i norsk og internasjonal samferdsle og reiseliv. I dag reiser over 780 000 personar med Flåmsbana kvart år.

Aurland kommune

Forsinkelser på Jærbanen

Trøbbel med signalanlegget mellom Hellvik og Ogna tirsdag morgen fører til at togene ikke klarer å holde rutetidene.

Stavanger Aftenblad

Tog med halv kapasitet

Kulda skaper problemer for NSB. Togsett går med halv kapasitet. 

Glåmdalen

Det haster for Nord-Norgebanen

SV, Sp, KrF og Venstre vil alle få på plass en utredning om jernbane nordover fra Nordland. Men samferdselsministeren er fra Frp, og de mener det er en dårlig idé.

NRK Troms

Folksomt på folkemøte

Godsterminal-møtet måtte flyttes fra aulaen til gymsalen på grunn av stort oppmøte.

Fanaposten

Derfor avvikler Cargolink

Godsselskapet Cargolink sier Jernbanetilsynet skapte en så uforutsigbar situasjon for selskapet at dette bidro til at de nå kaster inn håndkledet.

VG

Hvor skal stasjonen ligge?

Plassering av en ny jernbanestasjon er den største debatten i Horten i nyere tid. Frontene har stått steilt mot hverandre i over 20 år. Denne uka legger Jernbaneverket fram sin anbefaling.

NRK Vestfold

Skogeiere vil ha mer tømmer på tog

Skogeierforbundet foreslår å bygge to nye tømmerterminaler på Østlandet for å effektivisere transporten av tømmer på tog.

Østlendingen

Sprengte 9 km av Rørosbanen

Ordførerne hyllet krigshelten. 

Stjørdalens Blad

16 ordførere støtter «Dobbeltspor snarest»

Samtlige 12 ordførere i Gudbrandsdalen støtter nå målet om dobbeltspor til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030. 

Hamar Arbeiderblad

Vil ikke subsidiere gods på jernbanen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke subsidiere godstransport på jernbane. I stedet vil han legge til rette for en god infrastruktur for å skape forutsigbarhet for næringen.

Åndalsnes Avis

Jernbane på anbud på grunn av suksess

Se til Gjøvikbanen, sier Høyre/Frp-regjeringen, og vil konkurranseutsette togene. Full skivebom.

Radikal portal

Cargolink gir Jernbanetilsynet skylden for at de må legge ned

Cargolink AS transporterer daglig det som tilsvarer 200 vogntog med gods langs landets jernbanenett, men nå er det slutt. Og de gir Jernbanetilsynet skylden. 

Adressa

Dyster stemning på Åndalsnes

Bekymra for konsekvensene.

Romsdals Budstikka

Svakere konkurranse når Cargolink avvikles

– Fra et konkurransemessig ståsted er det uheldig at Cargolink nå velger å forlate markedet. 

Statens Jernbanetilsyn

Trondheim får milliardar til superbussar

Superbussane kjem til Trondheim. Formålet er at fleire skal gå og sykle.

NRK Trøndelag

Vi er en av de store taperne

PostNord reagerer sterkt på at de nå står i fare for å miste godstransporten på Raumabanen. – Enda flere kan miste jobben, tror ordføreren.

NRK Møre og Romsdal

Ikke lenger mulig å betale med kontanter på trikken

Med ny prøveordning krever Ruter at billett kjøpes før påstigning. – I strid med loven, mener NHO Service.

E24

Kjører motsatt spor

- Det beste ved jobben er det fysiske, sier Tonje Christine Freitag Bakke (20). Hun er eneste jente som tar lærlingutdannelse som energimontør på Lillestrøm.

rb.no - annonsørinnhold fra Jernbaneverket

Er Skoppum sentralt for Horten-folk?

Jernbaneverket har nå sikkert bestemt seg, men det kan ikke skade å pirke litt mer i materien: Hvorfor snakkes det alltid om at togstopp ved/nær Hortensveien (Bakkenteigen/Lørge) kun er en stasjon for høyskolen og studenter? Hvorfor snakkes det ikke om vanlige folks reisevaner og behov? Ikke minst for dagpendlere?

Tønsbergs Blad - leserinnlegg

Cargolink legges ned

70 personer mister jobben som følge av at jernbaneselskapet Cargolink legger ned virksomheten.

Drammens Tidende

 

Vil ikke prøve igjen uten nye betingelser

Den ene legger ned. Og den andre store godstransportøren, CargoNet, vil ikke drive godstransport på Raumabanen uten at rammebetingelsene endres.

Åndalsnes Avis