Jernbanenyheter

Regjeringen vil gi 500 millioner til arbeidet med nye Majorstuen stasjon

Ruter og Sporveien ønsker å bygge en ny T-banestasjon på Majorstuen. Nå får de drahjelp fra regjeringen som, i den nye nasjonale transportplanen, vil bevilge 500 millioner til prosjektet.

Vårt Oslo

Fjernstyrer megatoget 150 mil unna

I 2018 nådde gruveselskapet Rio Tinto en milepæl. Deres automatiserte togløsning AutoHaul kunne endelig tas i bruk: 2,4 kilometer med tog – føreren sitter 150 mil unna.

Vi Menn

Vi trenger en rask togforbindelse mellom Oslo og Stockholm

Det er bare 417 kilometer mellom Stockholm og Oslo, men fortsatt tar togreisen mellom byene i dag mer enn fem timer.

Avisa Oslo

Kjempejobb fullført

Nylig kom det andre bindet av Jernbanens driftshistorie, Tog til alle tider. Dermed er over 20 års arbeid fullført og alle landets jernbaner har fått dokumentert sin driftshistorie.

Jernbanemagasinet

Sjåføren som krasjet i brua mistet førerkortet - nektet å godta det

Lastebilsjåføren som krasjet inn i ei jernbanebru, som førte til at den raste ned, ble fratatt førerkortet etter hendelsen.

Bygdanytt

Jernbanemusikken er kastet ut fra verkstedhallen i Trondheim

I over 80 år har Jernbanens Musikkorps Trondheim (JMT) hatt jernbaneområdet på Marienborg som sin base. Nå vil ikke Bane Nor la dem få øve der lengre.

NJF Magasinet

Bergen får penger til forlenget bybane i NTP

Ifølge Bergens Tidende har regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP) satt av milliardbeløp til bybanen i Bergen. Det betyr byggestart for både tunnel og bane.

ABC Nyheter

A New Bar Will Serve Drinks From a Retrofitted Metro Car

The Metro-themed bar and huge outdoor venue are slated to open in Brentwood this spring.

Washingtonian

16 millioner til sviller og slipp

Rjukanbanen ved NIA har mottatt tilskudd fra Kulturarv, Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Telen

Planlegger milliardprosjektet i stillhet: – Vi ønsker ikke å høre at det ikke er mulig

Nå skriver også svenske medier om planleggingen av høyhastighetsbane på betongsøyler mellom Göteborg og Oslo. Nærmeste stasjon for Fredrikstad-folk er i Sarpsborg.

Fredrikstad Blad

Her har det ikke gått tog siden 1989, men de blir ikke kvitt skinnegangen

Persontrafikken på Valdresbanen er nedlagt. Flere kommuner har i årevis kjempet for å få tilgang til arealet.

NRK Innlandet

Kommuner vill bygga eget snabbtåg till Oslo

Kommuner i Bohuslän och södra Norge har tröttnat på att vänta på regeringarna. Nu planerar de ett eget snabbtåg över gränsen. ”Vi arbetar mot trafikstart år 2028 med en timmes restid från Göteborg till Oslo”, säger projektledaren Anders Brunberg till DN.

nyteknik.se

Anmelder sjåføren som krasjet i bro: – Problem i mange tiår

Ivar Gubberud er oppgitt over at ingen gjør noe med den utsatte broen i Grimesvingene. Transportfirmaet sier forsikringen vil dekke skadene etter fredagens hendelse.

Bergensavisen

Vogntog knuste jernbanebro i Bergen

Hardangervegen er stengt etter at vogntog dro med seg en jernbanebro over veien. – Ramlet ned på spektakulært vis, sier vitne.

NRK Vestland

Lastebil står på togskinner etter ulykke

Fredag formiddag trillet en lastebil ned en bakke i Larvik og dro med seg personbiler ut i jernbanesporet.

NRK Vestfold og Telemark

Dobbeltspor kan bli 600 millioner dyrere og ett år forsinket

Grunnet koronarestriksjoner kan Bane Nor stå ovenfor personalmangel til for å kunne bygge ut det planlagte InterCity-prosjektet Venjar-Langset. Dersom ikke tiltak gjøres, kan prosjektet bli utsatt med ett år og bli opptil 600 millioner kroner dyrere.

Romerikes Blad

Sporveien kjøper skinnepussere til trikk og T-bane

Styret i sporveiskonsernet vedtok i går å gå videre med planene om å anskaffe skinnepussemaskiner til trikk og T-bane. Dette innebærer at Sporveien investerer i helt sentrale verktøy for vedlikehold av infrastrukturen, og et arbeid som frem til i dag er blitt ivaretatt av innleide ressurser.

Sporveien

Dobbeltspor til Øyer

Jeg forstår godt frustrasjonen som Odd Arve Lien gir uttrykk for i sitt innlegg den 11. mars. Han spør hvorfor Lillehammer kommune skal holde av arealer til driftsbanegård når regjeringa likevel ikke vil bygge nytt dobbeltspor lenger enn til Hamar.

Gudbrandsdølen Dagningen

Formidabel gods-vekst på tre år – nå er de på sporet av tog nummer fire

Prosjektet ACE Green har ført til 50 prosent vekst i godstrafikken på Nordlandsbanen.

rana.no

Kaotisk på Frognerseterlinjen: Maxitaxi for t-bane

Det hører til sjeldenhetene at det blir satt inn taxi for t-bane, men det skjer nå. Snøen skaper alvorlige problemer for Sporveien.

Akersposten

Gjennomslag i jernbanetunnel i Sandbukta

Mosseordfører Hanne Tollerud fyrte av den første salven på Verket i november 2019. Onsdag kom gjennombruddet i Sandbukta.

bygg.no

American Rescue Plan Restores Full Amtrak Long-Distance Services

Close to $2 billion in funding for Amtrak is among the elements in President “Amtrak Joe” Biden’s $1.9 trillion American Rescue Plan bill, approved by Congress on March 10, and which is expected to be signed into law by the 46th President shortly.

Railway Age

Gjør det enklere med togbuss

SJ Norge satser stort på samarbeid med fylker og busselskaper langs strekningene de opererer for å gjøre det enklere for alle å reise kollektivt. Sømløs reise er stikkordet, og tilbudet er allerede lansert på sju viktige strekninger.

Jernbanemagasinet

Oslo-byråd opprørt over tunnelbrems: - Tid og penger kastes bort på vingling

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) beskylder regjeringen for løftebrudd og mener de svikter togpendlerne på Østlandet.

bygg.no

Hvorfor skal Lillehammer bruke verdifulle næringsarealer til driftsbanegård for tog?

Skal Lillehammer sette av arealer til tog når regjeringen bryter løftene om dobbeltspor til Lillehammer?

Gudbrandsdølen Dagningen

Høyhastighetsbane? Derfor!

Jernbane er elektrisk, har ikke utslipp fra vei- og dekkslitasje, bruker mindre areal enn veier. Tog har mye høyere kapasitet, lavere ulykkesrisiko, gir mindre støy og er det klart mest energieffektive transportmiddelet.

Nationen

Tog til Göteborg vil kreve togbytte i Halden

Dersom JDIR virkelig er så opptatt av tog til Göteborg som de påstår, er det samtidig svært merkelig at de gjør det så mye vanskeligere enn i dag for togselskapene som vil kjøre tog.

Fredrikstad Blad

Livsfarlig for jernbanen å bli utelatt fra oppstart

Regjeringen varsler at de vil sette i gang med Arna-Voss i 2024, men Audun Lysbakken (SV) er langt fra betrygget.

Bergensavisen

Kollektivtrafikken falt 40 prosent i Oslo og Viken

Oslo og Viken så en nedgang i antall kollektivreiser på 40 prosent i pandemiåret 2020, tross trafikkvekst før nedstengningen i mars i fjor.

VG

Det trengs en omorganisering av jernbanesektoren

Hva er det som skjer i jernbanesektoren? Både regjeringen og Stortinget ønsker er kraftig utbygging av det norske jernbanenettet, og ikke minst på Østlandet har det vært etterspurt en bedring av tilbudet. Det er lagt penger i potten, men fortsatt blir mange prosjekter liggende på tegnebordet.

bygg.no

Lastebil kjørte seg fast ved sporet. Så kom lokaltoget

Ingen ble skadd da lokaltoget til Ski kom borti en lastebil ved Loenga.

Avisa Oslo

Lyntog samler støtte

Også Sarpsborg og Halden kommune gir tommelen opp for planene om Skagerakbanen.

Dagsavisen

Dette sier Nye Veier om valg av drivemetode ved Ringeriksbanen

Nye Veier kan naturlig nok si lite om hvilke steiner de ønsker å snu når de tar over ansvaret for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, men utbyggingsselskapet tror det er mulig å gjøre prosjektet bedre samfunnsøkonomisk.

bygg.no

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon

Samferdselsminister Knut Arild Hareide varsler samtale med både Jernbanedirektoratet og Bane NOR for å få klarhet i saken om avlysningen av rådgiverkonkurransen for Oslotunnelen.

bygg.no

Tre tuffa månader för Vy i norr

Inställda tåg, kraftigt försenade tåg, oerfaren personal och höga kostnader för övertid och bussersättning. Det blev en tuff start för Vy Tåg som sedan 13 december kör nattågen till och från övre Norrland.

jarnvagar.nu

Bane Nor setter Oslos største jernbaneprosjekt på pause

Mars 2017: Regjeringen samler norsk presse på Oslo S. for å skryte av egne jernbaneplaner. Mars 2021: Det største enkeltprosjektet de skrøt av skyves ut i det blå.

Aftenposten

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter

Ett år etter at Bane NOR lyste ut rådgiverkontrakten for Prosjekt Ny togtunnel gjennom Oslo, avlyser byggherren konkurransen.

bygg.no