Jernbanenyheter

Jernbaneansatte håpet KrF ville stoppe nye EU-regler. Nå er kampen tapt

De jernbaneansatte frykter reglene som gjør det umulig å reversere konkurranseutsettinga av norsk jernbane. Nå sikrer KrF flertall for EUs fjerde jernbanepakke, skriver VG.

Njf magasinet

Trikken i Oslo 125 år

Lørdag 3. mars 1894 var en merkedag i Kristianias historie. Som de første i Norden kunne innbyggerne i hovedstaden reise med en sporvogn som gikk helt av seg selv - uten en eneste hest foran.

bygg.no

Havarikommisjonen undersøker tunnelulykken i Oslo

Skal også sjekke om det er andre områder hvor Bane Nor må sjekke sikkerheten.

Teknisk Ukeblad

Setesdalsbanen får økonomisk støtte til istandsetting av rasoverbygg

Stiftelsen UNI besluttet nylig i sitt styremøte å innvilge 700.000 kroner til istandsetting av rasoverbygg på Setesdalsbanen. Den søndre delen av Setesdalsbanen er svært værutsatt med mye snø.

Vest-Agder fylkeskommune

Hvorfor bryr vi oss om jernbane i nord?

Noen ganger er det kommet spørsmål om hvorfor mitt engasjement for jernbane i nord er såpass sterkt.

Troms Folkeblad

Full T-banekrangel om 14 milliarder kroner - dette er stridens kjerne

Byrådet i Oslo vil bruke 14 milliarder slik fagfolkene anbefaler. Slikt blir det bråk av.

Nettavisen

Tog med motorstopp på Drammen stasjon

Det var lokomotivet til Skien-toget som ikke ville starte og ikke kom seg av flekken tirsdag ettermiddag.

Drammens Tidende

Her er det nye Flytoget

Vinteren 2020 kan du reise med de nye flytogene. Slik ser det ut inni det som blir Norges raskeste togsett. 

VG

Bevaringspris til Krøderbanen

Buskerud kulturminneråd har besluttet at Norsk Jernbaneklubb - driftsavdeling Krøderbanen skal tildeles Buskerud fylkeskommunes bevaringsdiplom. Prisen tildeles for godt utført arbeid med istandsetting av tre jernbanevogner på Krøderbanen.

Krøderbanen

Derfor var Sørlandsbanen forsinket to av tre dager

De 20 år gamle krengetogene sliter i svingene: Mer enn to av tre dager i fjor ble tog på Sørlandsbanen forsinket på grunn av feil på togsettet.

VG

Kaos herjet da de første elektriske trikkene inntok Kristiania for 125 år siden

Folk klatret opp fra alle kanter for å få en tur med trikkene som inntok byen 3. mars 1894. Politiet måtte inn for å holde orden på reiselystne.

Aftenposten

Klar bane for nye EU-regler til Norge: – Enormt skuffende

Tross store protester fra venstresiden og fagbevegelsen er et nytt EU-direktiv på vei til Norge. VG erfarer at det er klar bane i regjeringen for å innføre de nye EU-reglene på jernbane.

VG

NSB-sjef Geir Isaksen: – Du kommer til å elske oss

Konsernsjef Geir Isaksen i NSB ligger ikke i fosterstilling på kontoret selv om togene står. Nei, han har stor tro på bedre tider. 

ABC Nyheter

Norge kan trenge over 700 tog

Enorm økning i passasjerer gjør at Norge kan trenge over dobbelt så mange tog som i dag i 2050. 

Aftenposten

Passasjerveksten fortsetter for NSB

NSB Persontog og NSB Gjøvikbanen hadde i 2018 over 70, 7 millioner reiser. Det er en økning på 6,4 prosent reiser fra 2017. 

Romerikes Blad

Denne delen av godstrafikken er nesten tredoblet siden 2010

Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund gir jernbanen æren for at det ikke er lagt ned sagbruk i Norge de siste årene. Men det er fortsatt én utfordring igjen som gjør det trøblete å få tømmertogene frem i riktig tid. 

Jernbanemagasinet

Den nye forstadsbane

Aftenposten, 28.2. 1919: Akers herredsstyre behandlet igaar forslaget om kjøreplan og takster for Lilleakerbanen.

Oslohistore

Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december

Afviklingen af togoverfarten til Tyskland via Rødby-Puttgarden skyldes fremtidig sporarbejde. På sigt vil togoverfarten i stedet ske via Fyn og Jylland. 

ingeniøren.dk

Bygde dobbeltspor til 5 milliarder, men togene møtes aldri der

Det er over tre år siden det nye dobbeltsporet langs Mjøsa åpnet, men fortsatt bruker persontogene bare ett spor av gangen. 

VG

Det går alltid et tog, ... eller?

Den dagen reiste jeg med tog i seks timer for å ha en times møte. 

Halden Arbeiderblad

Måtte skifte 16.973 sviller etter at toget sporet av. Nå krever Bane Nor millionerstatning

Bane Nor krangler med forskringsselskapet til Cargolink og CargoNet om hvem som har ansvaret for regningen for å rydde opp etter at et godstog sporet av på Nordlandsbanen. Neste uke møtes de i Bergen tingrett.

Teknisk Ukeblad

Kan ikke garantere nye tog til Østfoldbanen

Det haster med å bestille ny tog til Østfoldbanen, advarer fagetatene. Men regjeringen vil ikke garantere for noen ny bestilling i år.

VG

«Da Norge sto stille» – ny dokumentarserie på TV 2

Enkelte bilder glemmer vi aldri. I TV 2s nye dokumentarserie «Da Norge sto stille» undersøker vi hvordan noen av norgeshistoriens mest høydramatiske hendelser har påvirket oss.

TV2

Tunnelulykken: Bane Nor hevder de har undersøkt gjerdet ved togtunnelen hver 14. dag

Bane Nor sier det er for tidlig å si hvorfor deler av gjerdet ved togtunnelen der en tenåring mistet livet bare er én meter høyt.

Aftenposten

Her er Oslos nye elbusser

Oslo kommune har kjørt et pilotprosjekt med to elbusser siden november 2017, og det har gått såpass bra at de nå har tatt skrittet fullt ut og bestilt totalt 70 elbusser som skal kjøre ruter i Oslo.

enerwe.no

Ofotbanen var stengt på grunn av mulig ras

Rasvarslingsanlegget i nærheten av Vassijaure gikk av, og førte til stengt toglinje i nesten to timer.

Fremover

Godsselskapene etterlyser strakstiltak og lengre tog

Strakstiltak eller avvikling. Blodrøde regnskapstall gjør at godsselskapenes stiller harde krav til myndighetene. 

Jernbanemagasinet

Her stod toget fast i fire måneder

På nyåret i 1908 ble et tog med 150 togpassasjerer sendt over høyfjellet mellom Oslo og Bergen. Det kom ikke frem før i mai.

Jernbanemagasinet

Tenåring døde i togtunnel – gjerdet som skal beskytte er 70 centimeter for lavt

Ved tunnelen hvor en tenåring mistet livet og to er alvorlig skadet etter å ha fått strøm i seg, er gjerdene lavere enn hva Bane NORs eget regelverk tilsier.

VG

Bruker 30 milliarder på ny togstrekning, men har ennå ikke bestilt tog

Prestisjeprosjektet Follobanen skal åpnes med brask og bram i 2022. Bare én vesentlig ting mangler for å bedre hverdagen til pendlerne mellom Oslo og Ski: tog. 

VG

Jernbanenettets hovedpulsåre slites ned mye raskere enn før

Toget er blitt en kjempesuksess i Oslo-området etter «togrevolusjonen» fra 2012, men det koster: Anleggene slites ned mye raskere og behovet for vedlikehold akselererer. 

Jernbanemagasinet

Plantevegger renser luften 12 meter under bakken

To levende plantevegger skaper bedre luftkvalitet og trivsel på togplattformene på Norges nest travleste stasjon. Bane NOR tester nå ut om dette skal bli en varig løsning. 

bygg.no

Kong Vinter stoppet Amtrak-tog i USA

183 passasjerer fikk for alvor kjenne værgudene på kroppen på et tog fra Seattle til Los Angeles. 

Dagsavisen

Klassekontakt etter tunnelulykke: – Vi må spørre oss om sikringen er god nok

Klassekontakt ved Ruseløkka skole forteller at flere ungdommer henger i området der tunnelulykken skjedde. Han etterlyser bedre sikring rundt togskinnene. 

Aftenposten

I 2015 måtte staten betale 10 millioner i strømulykke-erstatning

En tenåring mistet søndag livet i en strømulykke i en togtunnel i Oslo. I 2015 måtte Jernbaneverket betale 10 millioner kroner i erstatning for en annen strømulykke. 

VG

Hvorfor er Høyre så redd for trikken?

I stedet for å jobbe videre med den ypperlige planen om trikk langs ring 2, vil Høyre heller ha T-bane der. Stikk i strid med rådene fra fagmiljøene. 

Vårt Oslo

Her har Anna og Magda tygget seg gjennom den siste halvmeteren fjell i Follobanen

Tunnelboremaskinene har brutt igjennom.

Teknisk Ukeblad