Jernbanenyheter

Norges mest forsinkede bane er fortsatt ikke på skinner

Oslo er en sinke når det kommer til T-banebygging. 

Aftenposten

Fylkesrådmannen er skeptisk til Avtjerna

Fylkesrådmannen mener at Avtjerna uansett ikke vil øke kollektivandelen, og ber Bærum heller bygge i Sandvika, på Lysaker og Bekkestua. 

Budstikka

Ny vei gir banesår

Ny veiutbygging kan torpedere regjeringens planer om mer gods over på jernbane. 

Dagsavisen

Bane NOR sliter med informasjonssystemet i Trøndelag

Bane NOR meldte sent tirsdag ettermiddag at det var registrert feil på det skjermbaserte informasjonssystemet i Trøndelag. 

Trønder-Avisa

Grønt lys for økt avvirkning

Effektiv transport er avgjørende for å drive et lønnsomt skogbruk. 

Bondebladet

Mykje buss for tog framover

Fram til søndag 2. april skal det gjerast mykje arbeid på toglina mellom Bergen og Voss. Det får konsekvensar for togpassasjerane. 

Vaksdalposten

Aner ikke hvorfor togene rister, setter ned farten gjennom Holmestrandsporten

Milliardprosjektet Holmestrandsporten gir NSB fartstrøbbel, togene må senke hastigheten. NSB anslår at det forsinker togene med to minutter.

Jarlsberg Avis

De jobber om natten for å holde hjulene i gang på dagen

Det er natt. 3–400 mennesker hviler ikke, de jobber for at T-banen skal kunne frakte 300.000 passasjerer trygt frem enda en dag. 

Aftenposten

Banen som kan få stor påvirkning på Oslo vest

Fornebubanen er den største kollektivutbyggingen på mange, mange år. Hva vil den ha å si for deg i ditt nærmiljø? 

Akersposten

Slik så T-banen i Oslo ut etter Kollen-festen

- Det er ikke veldig godt å se den videoen. Det plager oss, sier Sporveien. 

Dagbladet

Slutt med sleivsparka, Solvik-Olsen

Det har falt mange tungt for brystet at ny veg og bane mellom Voss og Arna tidlegast kan stå ferdig om 17 år. 

Bergens Tidende

Flytoget har fått ny direktør

– Unødvendig luksus må bort, sier han. 

Aftenposten

Kolonien Nord-Norge og stambanen

Kanskje får vi en bane, bygd og drevet av kinesere, og hvorfor ikke? De blir rikere, men Nord-Norge vil overleve. 

Troms Folkeblad

Slik kan ny bru bli over Åkersvika

For å komme over ny jernbane i østlig trasé, må Stangevegen heves på en ny bru. Disse illustrasjonene fra Bane Nor viser hvordan de mener brua kan bli seende ut. 

Hamar Arbeiderblad

Mossinger har overtatt Sonsveien stasjon

Skulle ta toget i går fra Sonsveien stasjon. 

Moss Avis

Ta toget til Vossevangen

Sist fredag tok eg toget til Voss, for første gong på nokre år. 

Vestnytt

– Tønsberg må bestemme seg

Ordførerne i fire kommuner frykter at Intercity-utbyggingen blir forsinket fordi Tønsberg og Nøtterøy bruker for lang tid på å bestemme seg om ny jernbanetrasé.

NRK Vestfold

Jeg føler meg ikke velkommen på toget

Roy Staven kommer seg ikke ombord på Trønderbanens tog med sin elektriske rullestol. Han blir derfor bedt om å benytte regiontoget – som har kun tre avganger i døgnet. 

NRK Trøndelag

Oppsplitting og fragmentering av jernbanen

Etter en nesten 45 år lang fartstid i jernbanen (NSB/Jernbaneverket/Bane NOR) er det med en viss bekymring jeg ser på hva som er i ferd med å skje med min gamle arbeidsplass. 

Sarpsborg Arbeiderblad

Kaos på t-banen før femmila

Dagbladets reporter forteller om mange forbannede folk på Majorstuen stasjon en time før femmilsstarten i Kollen. 

Dagbladet

Sporveisarbeiderne: Ruter stikker kjepper i trikkehjulene

Våre krav til Ruter er klare. Slutt å legge ned holdeplasser, og ta de heller i bruk! skriver dagens gjesteblogger Sebastian Döring, i Oslo Sporveiers Arbeiderforening

Ivar Johansens blogg

Toget kolliderte med gravemaskin lørdag morgen

Intercity-toget som gikk fra Lillehammer mot Oslo klokka 05.24 lørdag morgen, kolliderte med en gravemaskin etter bare noen få kilometer. Sammenstøtet skjedde nedenfor Dallerud gård i Søre Ål.

Gudbrandsdølen Dagningen

Tog kolliderte med gravemaskin

Et persontog har kollidert med en gravemaskin ved Lillehammer.

NRK Hedmark og Oppland

Nå er den gamle jernbanebrua borte

Her forsvinner gamlebrua! Klikk på bildet for å se demonteringa bit for bit. 

Stjørdalens Blad

Undersøker togulykke

Torsdag kveld omkom en ung kvinne etter å ha blitt påkjørt av sørgående godstog ved nedlagte Nypan stasjon i Melhus. 

Trønderbladet

Kan få to 21 meter busser for prisen av en 24 meter buss

Trondheim kan få dobbelt så mye buss, med samme kapasitet om de velger 21 meter leddbusser fremfor 23.5 meter dobbelleddbuss. 

Bussmagasinet

Godt resultat for Gjøvikbanen

NSB Gjøvikbanen AS leverte gode økonomiske resultater for 2016. 

Oppland Arbeiderblad

Snart vil du få beskjed om kollektivforsinkelsen rett på mobilen

Mange har stått og irritert seg over forsinket kollektivtrafikk. Snart kan du få beskjed om forsinkelsen rett på mobilen. 

Vårt Oslo

Citybanan i Stockholm invigs den 9 juli på Odenplan

Efter drygt åtta års arbete är det snart dags för invigning av Citybanan - den nya tunneln under centrala Stockholm - och dess två nya pendeltågsstationer: Stockholm City och Stockholm Odenplan. Invigningen äger rum den 9 juli 2017 på Odenplan, och dagen därpå börjar pendeltågen köra till de nya stationerna.

Trafikverket

Trondheim får ny godsterminal på Heimdal

Regjeringen bevilger 1,8 milliarder kroner til første byggetrinn i ny godsterminal på Torgård på Heimdal. 

NRK Trøndelag

Nå kan du lade mobilen på t-banen og bussen

Se etter et sort klistremerke. 

Vårt Oslo

Starter opp med buss for tog på Bergensbanen

I nesten tre uker skal det utføres arbeid på Bergensbanen mellom Bergen og Voss. Det betyr store endringer i rutetrafikken. 

Bergensavisen

«Blåtrikken» kan forsvinne fra Bærum

Om noen år kan trikkelinje 13 få Øraker i Oslo som endeholdeplass. Dermed droppes Jar og Bekkestua stasjoner. 

Budstikka

Mer bråk i Thereses gate

Det falt noen harde ord da Sporveien inviterte til informasjonsmøte om arbeider som allerede har holdt beboerne våkne én natt og etter at gaten er stengt. 

Aftenposten

Katastrofeturisme

– Nådige statsminster, folket vågar ikkje køyra bil eller ta toget mellom Bergen og Voss. 

Bergens Tidende

Fersk fisk må ha dobbeltspor

Grønn transport over Narvikkorridoren er viktig for framtida til sjømatnæringen. 

Fremover

Høy temperatur på folkemøtet om togtrasé

Ikke alle som var samlet til folkemøte om jernbanetraseer lot seg imponere av at toget skal suse gjennom Tønsberg i en fart på 250 kilometer i timen.

Tønsbergs Blad