Jernbanenyheter

Regjeringen tar kvelertak på NSB

Regjeringen hevder Jernbaneverket og NSB vil bli omorganisert for å oppnå en hensiktsmessig styringsstruktur og en forretningsmessig organisasjonsform. I virkeligheten tar regjeringen kvelertak på NSB i revidert nasjonalbudsjett. 

NTB

Jobber for kortere reisetid på Spikkestadbanen

Reisetiden på Spikkestadbanen kan bli redusert med 15 minutter dersom det bygges fullverdig sporforbindelse mellom Askerbanen og Spikkestadbanen. Tiltaket koster 155 millioner kroner. 

Røyken kommune

Statlig selskap skal samle all kollektivtransport

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har gitt klarsignal for et eget statlig selskap som skal samle alle rutedata for alle type kollektivtransport i Norge, såkalt nasjonal reiseplanlegger. 

Dagens Næringsliv

Jernbaneverket møter kommunene

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss vil ha avklart en rekke ting før sommerferien og inviterer Hole og Ringerike kommuner til en møteserie i Jernbaneverkets lokaler i Oslo. 

Ringerikes Blad

Her møter Sara igjen NSB-helten Ulrika

NSB-konduktør Ulrika Edin ante ugler i mosen allerede da Sara Vedeler (13) satte seg på toget, sammen med en hund, på Heggedal stasjon. 

Budstikka

Borhodet til Follobanens første TBM på plass i Norge

Deler av borhodet til Follobanens første tunnelboremaskinen har kommet til Norge og til Åsland anleggsområde. 

bygg.no

Gressbranner stenger jernbanestrekninger

Både Hovedbanen øst for Oslo og Østfoldbanen er stengt. 

Dagbladet

Slik svarar fagfolka på mytane om Bybanen

Reaksjonane har hagla etter at bystyret i Bergen gjekk inn for å la Bybanen gå langs Bryggen. Her er fagfolka sine vurderingar av dei heitaste stridsemna i Noregs mest omtalte kollektivprosjekt. 

NRK Hordaland

Hvem skal eie skinnene?

Lederen i Budstikka tirsdag 3. mai omhandler krangelen mellom Oslo og Akershus om hvem som skal eie skinnene i Bærums del av Fornebubanen. 

Budstikka

Ordføreropprør mot Intercity-satsing

Flere reisende vil ha nytte av at lokaltogstrekninger rundt Oslo blir rustet opp enn stor-investeringene på intercitytog til Skien, Lillehammer og Halden, slår en ny rapport fast. 

NRK Østlandssendingen

Glem vanlige eltog på Nordlandsbanen

300–400 millioner kroner kan spares årlig på strekningen Steinkjer–Bodø ved å velge batteri- eller hydrogendrevne tog, viser ny studie. 

forskning.no

Her står partiene i godsterminal-saken

Foreløpig støtter ingen partier Arbeierpartiets ja til Rådal-terminal. Det kan det bli en endring på i kveld. 

Fanaposten

Havarikommisjonen går trolig inn

Det er stor sannsynlighet for at Statens Havarikommisjon åpner sak etter Moelv-ulykka. Praksisen rundt parkering av tog i boligstrøk settes da under lupen. 

Hamar Arbeiderblad

Solslyng stanset togene

Togene på Dovrebanen ble mandag ettermiddag stanset i begge retninger mellom Brumunddal og Moelv. 

Gudbrandsdølen Dagningen

Moskus påkjørt og drept av toget

Ulykken skjedde mellom Hjerkinn og Vålåsjø. 

Adressa

Gikk fra vogn til vogn

Den omkomne folkehøgskole-eleven og to venner var på vei hjem fra avslutningsfest da de klatret opp på togsettet, og gikk fra vogn til vogn. 

Hamar Arbeiderblad

Jernbaneverket undersøker om rutiner skal endres

Jernbaneverket skal se på om det er nødvendig å endre sine rutiner etter at en mann i 20-årene døde under klatring på et togsett ved Moelv natt til søndag. 

Hamar Arbeiderblad

Departementet seier nei til billegare tog

Fylkeskommunen vil gi togpassasjerane i Bergen lik pris som på bussen. Men departementet lar ikkje NSB forhandla om takstsamarbeid, og vil heller ikkje laga nokon avtale sjølv. 

NRK Hordaland

Dobbeltspor til Drammen

«Historiske togreiser» tiltrekker seg flere tusen reisende som ønsker å oppleve jernbanen slik den var i gamle dager. Hvite duker, staselige salongvogner bygget i teak – en følelse av jernbanen slik den var.

Drammens Tidende

Mann i 20-årene klatret på togsett – døde i høyspentulykke

En mann i 20-årene døde natt til søndag etter å ha klatret på et tog som sto på jernbanelinjene ved Moelv i Hedmark. 

VG

Flåmsbana er nedtagga

– Dette er rett og slett fortvilande, seier Alf Sigurd Strømsnes, driftsleiar på Flåmsbana.

Sogn Avis

Stengt jernbanebom i Levanger stanset ikke denne bilisten

- Ikke å anbefale, sier Jernbaneverket. 

Adressa

Frykter at liv vil gå tapt på grunn av feil på bommene

Velforeningen har i flere år kjempet for at det skal bli gjort noe med de gjentatte feilene på jerbaneovergangen i Skogn. 

Trønder-Avisa

Åtte svar om godsterminal

Fana Høyre stilte åtte spørsmål om ny godsterminal i Bergen. Her svarer Jernbaneverket. 

Bergens Tidende

HST@40 – St Philips Marsh Depot open day

We love our cars but we also adore the High Speed Train (HST), the iconic high speed train that’s just reached an incredible 40 years in public service – and still going strong. Mike Humble travelled to Bristol and spoke to its stylist and designer, Sir Kenneth Grange, along with other key railway figures…

AROnline

 

Livet på Setesdalsbanen

Andreas (9) og Vidar (45) har en ting felles: De elsker synet av gamle lokomotiver som oser røyk og damp, og kronglete jernbanelinjer som hver sommer får akutte anfall av solslyng. Sammen med en stor gruppe tog-entusiaster holder de fortsatt liv i togtrafikken på Setesdalsbanen. 

NRK Nett-TV

Nå blir denne trikken et levende teater

Turtrikken i Trondheim er mer vant til å ta imot turister og firmaer som skal mot Lian. Nå blir en av trikkene gjort om til teater. 

Byavisa Trondheim

Kan ikke love at det blir billigere å kjøre tog i Norge

– Staten betaler allerede halvparten av togbillettene i Norge. Det er dyrt å drive jernbane, sier statssekretæren i Samferdselsdepartementet. 

TV2

Nytt parti sier nei til Unneland-terminal

Bergen Venstre mener alternativer som Unneland og Hordnesskogen har såpass sterke svakheter at en grundigere utredning på rullebane 2-alternativet er fornuftig. 

Bygdanytt

Nå er de venner igjen

Stiftelsen Orkla Industrimuseum og Thamshavnbanens Venner har signert ny samarbeidsavtale. 

Avisa Sør-Trøndelag

Mens vi venter på Nord-Norgebanen bør vi bygge t-bane i Tromsø

Hvis vi ønsker å finne langsiktige løsninger på Tromsøs trafikkproblemer bør vi se til Oslo. 

nordnorskdebatt.no

Slik mener fagfolkene at Bybanen til Fyllingsdalen bør bli

Underjordisk stopp ved Haukeland. Tunnel til Fyllingsdalen. Kaigaten-Oasen: 19 minutter. 

Bergensavisen

Kan femdoble trafikken på jernbanen til og fra Værnes

Venstreleder Trine Skei Grande mener passasjertrafikken kan økes kraftig. 

Malvikbladet

Bøndene frykter evig sperre

Jernbaneverkets etterbruksavtale for skinnegangen Espa-Sørli har fått landbruket til å se rødt. Nå ber de politikerne si tvert nei til avtalen. 

Hamar Arbeiderblad

Vi gir oss ikke denne gangen

Velforeningen på Kornsjø tar krevet om togstopp helt til Stortinget - om nødvendig.

Halden Arbeiderblad

Ap vil ha godsterminal i Hordnesskogen

- Det er bedre å lage ny turstier enn å ta fra 40 familier hjemmene sine, sier lederen.

Bergens Tidende

Glem NRK – det er NSB som bør tas

FRITT FRAM: Nitimen har oppskriften på hvordan bilister skal få has på syklister. Bastø Fosen skal lokke syklister gratis mellom Horten og Moss. Men fra NSB er det stille.

Sandefjords Blad