Østfoldbanen

Navnet "Den Røde Baron" leder kanskje tankene hen til en fremragende flyver under 1. verdenskrig, men i vårt tilfelle er det Lokalavdeling Østfoldbanens lokaler vi snakker om. Nærmere bestemt vår kjære trevogn som står godt hensatt i spor 4 på Kråkstad stasjon. Faktisk svært godt hensatt, siden sporvekselen til østre linje ble tatt opp for noen år siden...


Vogna bærer nummeret 18038 og har en broket fortid. Den består, etter det vi har fått høre, av to vogner bygget sammen til en. Boggier og ramme fra en vogn og vognkasse fra en annen. Når vi overtok vogna sto den på Sundland vst. i Drammen og var nettopp utrangert som verkstedvogn på Hamar. Det var også som verkstedvogn NJK benyttet vogna da den først kom til Kråkstad st. Den gang (rundt 1990) ble det foretatt noe restaurering og vedlikehold av Krøderbanens vogner i spor 4 på Kråkstad. Lokalavdelingen Østfoldbanen sto for dette arbeidet, og det var stort behov for et sted å lagre verktøy og utstyr.


I 1996 var det for lengst over med restaurering av veteranvogner på Kråkstad, og 18038 eller "Den Røde Baron" som vi nå hadde begynt å kalle den sto alene igjen på spor 4. Siden lokalavdelingen mistet sitt første medlemslokale på Holstad st. ved ferdigstillelsen av dobbeltsporet til Sandbukta, tok vi like godt vogna på Kråkstad i bruk som medlemslokale.


alt

 

 

Dilling stasjon

Dilling stasjon ble tatt i bruk av lokalavdeling Østfoldbanen 16. januar 2023. Hver mandag holdes det medlemsmøte fra klokka 18.30.

Med Dilling stasjon har lokalavdeling Østfoldbanen oppgradert sine fasiliteter som gir større rom for å holde arrangementer som foredrag. Videre er det plass til å bygge opp et fungerende bibliotek og muligheter til å bygge modelljernbane.

Den Røde Baron

Med en viss usikkerhet på tidspunkt, flyttet lokalavdelingen en høstdag i 1996 inn i en gammel verkstedvogn på Kråkstad stasjon. På grunn av at verkestedsvognens farge var rød, ble vognen kalt for «Den Røde Baron».

Verkestedsvognen står på spor 4 på Kråkstad stasjon, men sporvekselen til sporet har blitt fjernet.

Her holdt lokalavdelingen sine medlemsmøter hver mandag fram til åpning av Dilling stasjon som klubblokale.

Den Røde Baron bærer nummeret 18038 og har en broket fortid. Ryktene sier to vogner er bygget sammen til en verkstedsvogn. Boggier og ramme stammer fra en vogn og vognkasse fra en annen.

Da lokalavdelingen overtok vognen, stod den på vst. Sundland i Drammen og var nettopp utrangert som verkstedsvogn på Hamar. Rundt 1990 ble vognen brukt som verkstedsvogn for NJK under noe restaurering og vedlikehold av Krøderbanens vogner i spor 4 på Kråkstad. Lokalavdelingen Østfoldbanen stod for dette arbeidet, og brukte vognen for å lagre verktøy og utstyr.

Den røde baronDen røde baron. Foto: Gylmer Bach

Holstad stasjon

Lokalavdelingens første klubblokaler var i stasjonsmesterboligen på Holstad stasjon. Da dobbeltsporet fra Ski til Sandbukta stod ferdig i 1996, overtok Statens Vegvesen bygningen. Det endte med at lokalavdelingen måtte finne seg nye klubblokaler som ble en i verkestedsvogn.

Lokalavdeling Østfoldbanen

Velkommen til lokalavdeling Østfoldbanen, som ble stiftet høsten 1988. Vi dekker områdene Follo og Østfold.

Lokalavdeling Østfoldbanen holder medlemsmøter mandager fra 18.30 til omtrent kl. 21.00 på Dilling stasjon.

Østfoldbanen har et formål å gi medlemmene og andre jernbaneinteresse et variert tilbud. Vi jobber for å ha besøk av ulike foredragsholdere og noen ekskursjonsturer til ulike jernbaneanlegg i Follo- og Østfold-områdene.

Etter hvert vil vi starte opp med bygging av modelljernbane i lokalene våre.

Vi har vårt eget medlemsblad som heter Sydbaneracer´n. Du finner tidligere utgaver her på våre nettsider.

Du kan kontakte oss på e-post , og følg oss gjerne på Facebook.

Dilling stasjonDilling stasjon. Foto: Per Roald Sand


Kart over Dilling stasjon