Telemark/Numedal
Medlemstur i stor fart for entusiaster
Lørdag 18 juni 2022 var det endelig klart for medlemstur for NJK Telemark Numedal med enstusiastisk deltakelse også fra venneforeningene fra Rjukanbanen, Tinnosbanen og Numedabanen. Styret i lokalforeningen har i flere år forsøkt å få til en tur, men det har stadig dukket opp problemer. Nå var imidlertid alt på plass, og Flirt toget kom glidende inn på Spor 3 på Notodden stasjon (ved bussterminalen) for planlagt avgang kl 10:00. Vi ble ønsket velkommen av togpersonalet og lokalavdelingen delte ut lunsjposer, ettersom kjøreplanen var planlagt uten stopp og automatene ombord hadde ukjent status.
Vi skulle kjøre tur/retur Drammen via Bratsbergbanen og Vestfoldbanen med den nye Eidanger parsellen. Vi passerte Nordagutu, Skien, Porsgrunn, Larvik, Sandefjord, Stokke, Tønsberg, Skoppum og Holmestrand før Drammen. Under veis fikk vi glimt av arbeidene med ny strekning Barkåker - Nykirke samt tunnelåpningene for den nye innkjøringen til Drammen som er i arbeid.
Man skulle kanskje tro at en tur langs denne traseen ikke var så spesielt, det går jo passasjertog her på de fleste hverdager, men opplevelsen blir anderledes når det kjøres uten stopp i strålende sommervær. Togførene hadde også hyggelige overraskelser på lur og forkynte med entusiasme at vi kjørte i 200 km/t både på Eidanger parsellen og på strekningen forbi Holmestrand stasjon.
Vi fikk tid til en benstrekk på Drammen stasjon før toget reurnerte langs samme rute til Notodden. Det er ikke ofte at displayene på stasjonen viser direktetog til Notodden. Det ble tid til fotostopp på Hjukse bru og under veis ble det selvføgelig også tid til fagprat og hyggelig samvær mellom togentusiastene.
I november 2012 besøkte lokalavdelingen Mantenas vedlikoldsverksted i Skien. Vi fikk en interessant omvisning i verkstedene og en orientering om Mantena. For å gi noe tilbake ga noen av våre medlemmer en presentasjon av Rjukanbanens historie. Et meget vellykket møte hos Mantena med mange spørsmål.
I november 2013 besøkte medlemmer fra lokalforeningen Drammen Modelljernbaneklubbs MJ anlegg i Solbergelva. Anlegget befinner seg på loftet i det gamle verkstedet på Solberg Spinneri.
Anlegget har vært under bygging siden 2000 basert på lokale forbilder mht stasjoner. Medlemmene bygger anlegg hver torsdag og gjester er velkomne. De har også egne kjøredager en torsdag hver måned. Vi fikk omvisning på anlegget og innblikk i styringssystemet og rutiner. Mange flotte modeller og høy kvalitet på anlegget og detaljene. Det bygges stadig videre og nye bilder legges ut på dmjk.org hver uke.
Vel verd et besøk for MJ-interesserte NJK-ere!
Numedalsbanen (åpnet i 1927) befinner seg “vårt” distrikt så den er selvfølgelig av stor interesse for NJK Telemark/Numedal.
Persontrafikk på Numedalsbanen (Kongsberg - Rødberg) ble nedlagt i 1988. Strekningen Rollag - Rødberg ble vernet i 2013 ettersom mange tidstypiske strukturer fortsatt finnes. Manglende vedlikehold fører imidlertid til at banelegemet gradvis forvitrer og lite er nå kjørbart. I Veggli er det dresinutleie som gir mulighet for ferdsel langs banen oppover i dalen.
Strekningen Kongnberg - Flesberg er bedre stillt, ettersom den ble gjenåpnet for tømmertransport i 2013. En avsporing i 2014 avdekket imidlertid at svillene var for dårlige. I 2016 ble transporten gjenopptatt etter at alle sviller var byttet. Nå i 2018 går det ukentlige tømmertransporter fra Flesberg.
Persontogtrafikk er det bare helt unntaksvis. I 2008 ble det kjørt med damp så interesserte fikk en tur til Flesberg og vi fikk fine fotomuligheter. I 2018 var NJKs årsmøte lagt til Flesberg og Ståltoget brakte deltagerene til møtet. Fine fotomuligheter på srekningen Kongsberg - Flesberg. Som det også fremgikk av forsidebildet for På Sporet nr 175 er det tømmertrafikk som dominerer på Flesberg stasjon.
I forbindelse med Lampelandmarken 11 juni 2022 har Di3 med Ståltoget vært en ny tur på Numedalsbanen. Det kunne løses bilett fra Kongsberg t/r Lampeland og det var stort oppmøte. Det lokale historielaget (Langs Lågen) hadde egen bod med quiz der det også var referanser til jernbaneutstyr.
Et av de største prosjekter for jernbanen de siste årene har vært byggingen av den nye traseen mellom Fariseidet og Porsgrunn til erstaning for det gamle svingete sporet langs Farrisvannet. Traseen passerer fylkesgrensen Vestfold - Telemark halvveis fra Larvik.
NJK Vestfold har arrangert flere utflukter til anleggsområdene og NJK Telemark/Numedal medlemmer har deltatt i noen av disse turene. Meget interessant med moderne, “jomfruelige” utbygginger med dobbeltspor og imponerende broer og tunneler.
Ved avslutningen av utbygningen i 2018 var det beredskapsøvelse hvor noen av lokalforeningens medlemmer deltok som publikum som skulle evakueres. Vi fikk erfare at tunnelene holder høy standard. Det ga en liten slant som honorar i klubbkassen også.
I begynnelsen av desember 2017 dro noen medlemmer fra lokalforeingen på tur til Simonstad. Foranledningen var en mulighet for en tur med motorvogn på nedre del av den gamle Treungenbanen. Arendalbanens venner skulle ha kjøringer denne søndagen og vi dro avgårde med Sørlandsbanen til Nelaug der vi mønstret på. Det var underholdning om bord og på Simonstad hadde venneforeningen forberedt grillen. Det smakte godt med pølser og vafler i kulden. Stasjonsbygningen er borte, men et fint vanntårn og endel gamle vogner lot seg utforske.
Notodden Jernbanesenter AS ble etablert 18.01.2012 og har hatt som formål gjennom bruk av historisk jernbanemateriell å utvikle og drifte aktiviteter innen reiseliv, verksted, undervisning og formidling, samt annen virksomhet i tilknytning til dette. Det har tatt lengre tid enn forventet å få på plass aktivtet knyttet til Notodden Jernbanesenter og selskapet er nå foreløpig lagt ned, men vil kunne gjenoppstå så snart det blir en aktivitet på Notodden stasjon.
Det jobbes politisk med å få på plass en finansiering slik at Tinnosbanen igjen vil bli opprustet til å bli en fullverdig jernbanestrekning etter mange års forfall i vedlikehold, samt plassering av en tømmerterminal i området Gransherad-Tinnoset.
Samarbeid med Norsk Jernbanemuseum er en prioritert oppgave.
I september 2016 besøkte medlemmer av lokalforeningen Rjukanbanen hvor vi deltok i venneforeningens arrangement. Turen startet på Rjukan stasjon og gikk til Mæl med servering ombord ! På Mæl gikk vi ombord i fergene, her var det omvisning både over og under dekk. Deretter retur til Rjukan med omvisning i verkstedshallen. Takk til Rjukanbanens Venner for et meget bra arrangement!