BCo2b 348
2- og 3-klasse sidegangsvogn

BCo 348

Litra (type) BCo2b
Nummer 348
Byggeår 1917
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Oslo Distrikt
I ordinær trafikk til 1977
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 33,8 tonn
Sitteplasser 2 kl. 18
Sitteplasser 3 kl. 32
BCo 348 Hamar 1973
BCo 348 Oslo Ø 1975
BCo 348 Elverum 2015
BCo 348 Elverum 2015
BCo 348 Elverum 2015
Vogn 348 er en kombinert 2- og 3-klassevogn.
 
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover.
 
Vogn 348 ble levert til NSB Oslo Distrikt fra Strømmens Verksted i 1917 og var en av i alt 18 kombinerte vogner av denne hovedtypen. Vognen fikk fire alminnelige 3-klassekupéer med 8 sitteplasser, og 3 romsligere kupéer for 2-klasse med 6 sitteplasser og myke seter. Utvendig skiller vognen seg ut ved at det er noe større avstand mellom vinduene i 2-klassedelen enn i 3-klassedelen.
 
I 1933 ble vognen overført til Trondheim Distrikt og satt inn i gjennomgående togene mellom Trondheim og Stockholm. På grunn av dette ble den utstyrt med Kunze-Knorr trykkluftbremser (KK), som var innført i Sverige allerede i 1922. Etter 2. verdenskrig fikk vognen hovedpuss og nye seter. Etterhvert ble også Kunze-Knorr-bremsene byttet ut med mer moderne Hildebrand-Knorr-bremser (HiK).
 
Ved endringen i litrasystemet i 1956 fikk vognen ny litra ABo2b.
Utpå 1960-tallet ble det levert nye kombinerte stålvogner, og standarden i trevognene ble ikke lenger ansett å passe til "myk klasse". En del av ABo2b-vognene ble da utrangert, men 348 og flere av de andre slike vognene ble nedgradert til rene 2-klassevogner med ny litra Bo2c. Det ble imidlertid ikke gjort noen endringer innvendig.
 
Vogn 348 ble utrangert i 1977 og straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den har siden blitt brukt i veterantog på det nasjonale jernbanenettet. I perioden 2009-2012 fikk den en omfattende innvendig oppussing.
For tiden er vognen feilaktig merket med "1-klasse" i den ene enden og "3-klasse" i den andre enden.
 

----------