Materiellpresentasjon - godsvogner UIC

His  21 76 210 2496-7
Lukket godsvogn

His 21 76 210 2496-7

Litra (type) His
Nummer
21 76 210 2496-7
Byggeår Eidsfos Verk f.nr. 2821
Fabrikant 1966
Levert til NSB
I ordinær trafikk til ca 1990
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,83 m
Vognvekt 12,5 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Opphugget
His 21 76 210 2496-7 Kløftefoss 2007
His 21 76 210 2496-7 Kløftefoss 2022
His 21 76 210 2496-7 Åndalsnes 2022
His 21 76 210 2496-7 var en lukket godsvogn av spesialtype.
 
Etter utrangering ble vognen overtatt av Norsk Jernbaneklubb og brukt som lagervogn på Krøderbanen.

I 2022 ble vognen solgt til et filmselskap Den ble lakkert grå og brukt til filmopptak i Åndalsnes, hvor den ble sprengt i en krigsscene.
Etter filmopptakene ble vognen hugget opp.
 
 
 
 
----------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litra (type) His
Nummer
21 76 210 2496-7
Byggeår
Fabrikant
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,83 m
Vognvekt 12,5 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Lagervogn
His 21 76 210 2496-7 er en lukket godsvogn av standardtype.

 

 

----------

 

 

 

 

 

Gbkls  20 76 158 5796-9
Lukket godsvogn

Gbkls 20 76 158 5796-9

Litra (type) Gbkls
Nummer
20 76 158 5796-9
Byggeår 1949
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 2167
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 11,30 m
Vognvekt 11,5 tonn
Lasteflate 27,7 m2
Rominnhold 74,0 m3
Lasteevne 18,5 tonn
Merknad Lagervogn
Gbkls 20 76 158 5796-9 Vikersund 2008
Gbkls 20 76 158 5796-9 Vikersund 2012
Gbkls 20 76 158 5796-9 Kløftefoss 2020
Gbkls 20 76 158 5796-9 Kløftefoss 2020
Gbkls 20 76 158 5796-9 Kløftefoss 2020
Gbkls 20 76 158 5796-9 Krøderen 2021
Gbkls 20 76 158 5796-9 er en lukket godsvogn av standardtype. Vognens opprinnelige typebetegnelse var G4.
 
G4-vognene ble introdusert i 1932 og ble ny standardtype for lukkede godsvogner. Frem til 1956 ble det bygget i alt 1858 slike vogner.

Gbkls 20 76 158 5796-9 ble levert fra Eidsfos Verk i 1949 med nummer 41257. Den fikk UIC-litra og -nummer i 1964.
Vognen ble tatt ut av vanlig trafikk i 1993 og plassert på Vikersund stasjon som lagervogn for NSBs, senere Jernbaneverkets, redskap og utstyr.
I 2020 var behovet for vognen på Vikersund opphørt. Den ble da overtatt av Norsk Jernbaneklubb og flyttet til Kløftefoss, hvor oppussing straks ble satt i gang.

Vognen har fortsatt i behold de spesielle lukene i endeveggene som var beregnet på lasting og lossing av langt gods. På de fleste G4-vognene ble denne luken fjernet.

Over dørene har G4-vognene et langt deksel som skal hindre regnvann å renne ned på toppen av dørene og inn i vognen. Enkelte vogner fikk mot slutten av driftstiden endret dette dekselet slik at det følger dørbevegelsen, samtidig ble det gjort både todelt og kortere. På akkurat denne vognen ble denne spesielle endringen imidlertid bare gjort på den ene vognsiden.

 

----------

 

 

 

 

 

His  21 76 210 2293-8
Lukket godsvogn

His 21 76 210 2293-8

Litra (type) His
Nummer
21 76 210 2293-8
Byggeår 1965
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,83 m
Vognvekt 12,5 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Lagervogn
His 21 76 210 2293-8 Krøderen 2008
His 21 76 210 2293-8 Krøderen 2010
His 21 76 210 2293-8 er en lukket godsvogn av spesialtype.
 
Vognen er stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes som lagervogn.
 
 
----------

 

 

 

 

 

His  21 76 210 2198-9
Lukket godsvogn

His 21 76 210 2198-9

Litra (type) His
Nummer
21 76 210 2198-9
Byggeår 1964
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,83 m
Vognvekt 12,5 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Opphugget 2021
His 21 76 210 2198-9 er en lukket godsvogn av spesialtype.

Etter utrangering i 1993 ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og tatt i bruk som lagervogn ved Krøderbanen.

Vognen ble overflødig og hugget opp i 2021.

 

 

----------

 

 

 

 

 

His  21 76 210 2137-7
Lukket godsvogn

His 21 76 210 2137-7

Litra (type) His
Nummer
21 76 210 2137-7
Byggeår 1964
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,83 m
Vognvekt 12,5 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Opphugget 2021
His 21 76 210 2137-7 er en lukket godsvogn av spesialtype.
 
Vognen ble levert fra Strømmens Verksted i 1964 med litra og nummer G5 44137. Etter 1967 fikk den UIC-litra og –nummer.
 
Etter utrangering i 1993 ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og tatt i bruk som lagervogn ved Krøderbanen.
 
Vognen ble overflødig og hugget opp i 2021.

 

 

----------

 

 

 

 

 

His  21 76 210 2121-1
Lukket godsvogn

His 21 76 210 2121-1

Litra (type) His
Nummer
21 76 210 2121-1
Byggeår 1964
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,83 m
Vognvekt 12,5 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Lagervogn
His 21 76 210 2121-1 Kløftefoss 2012
His 21 76 210 2121-1 Kløftefoss 2012
His 21 76 210 2121-1 er en lukket godsvogn av spesialtype.
 
Vognen er stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes som lagervogn.
 
 
----------

 

 

 

 

 

His  21 76 210 2007-2
Lukket godsvogn

His 21 76 210 2007-2

Litra (type) His
Nummer
21 76 210 2007-2
Byggeår 1964
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til ca 1990
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,83 m
Vognvekt 12,5 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Lagervogn
His 21 76 210 2782-0 Kløftefoss 2008
His 21 76 210 2782-0 Kløftefoss 2021
His 21 76 210 2007-2 er en lukket godsvogn av spesialtype.

 

 

----------

 

 

 

 

 

Gbkls  20 76 158 5529-4
Lukket godsvogn

Gbkls 20 76 158 5529-4

Litra (type) Gbkls
Nummer
20 76 158 5529-4
Byggeår 1945
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1981
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 11,30 m
Vognvekt 11,5 tonn
Lasteflate 27,7 m2
Rominnhold 74,0 m3
Lasteevne 18,5 tonn
Merknad Opphugget 2017
Gbkls 20 76 158 5529-4 var en lukket godsvogn av standardtype, opprinnelig levert som G4 40946.
 
G4-vognene ble introdusert i 1932 og ble ny standardtype for lukkede godsvogner. Frem til 1956 ble det bygget i alt 1858 slike vogner.
 
Vogn 40946 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrik i 1945. Etter 1967 fikk vognen UIC-litra og –nummer.
 
Vognen ble utrangert omkring 1981 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter tatt i bruk som lagervogn ved Krøderbanen.
 
Vognen ble overflødig og hugget opp høsten 2017.
 

 

----------