Materiellpresentasjon - godsvogner UIC

Os  21 76 370 0624 - 8
Plattformvogn med staker og lemmer

Os 21 76 370 0624-8

Litra (type) Os
Nummer
21 76 370 0624-8
Byggeår
Fabrikant
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 13,86 m
Vognvekt 13,5 tonn
Lasteflate 36,0 m2
Rominnhold 29,0 m3
Lasteevne 26,5 tonn
Merknad Lagervogn
Os 21 76 370 0624-8 Garnes 2012
Os 21 76 370 0624-8 er en plattformvogn av standardtype.

 

 

----------

 

 

 

 

 

Os  21 76 370 1140-4
Plattformvogn med staker og lemmer

Os 21 76 370 1140-4

Litra (type) Om
Nummer
21 76 370 1140-4
Byggeår 1974
Fabrikant NSB Vst. Kvaleberg
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1994
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 13,86 m
Vognvekt 13,0 tonn
Lasteflate 36,0 m2
Rominnhold 29,0 m3
Lasteevne 27,0 tonn
Merknad Lagervogn
Os 21 76 370 1140-4 Kløftefoss 2014
Os 21 76 370 1140-4 er en plattformvogn av standardtype.

 
 
----------

 

 

 

 

 

 

Lis  42 76 410 2004-0
Hettevogn

Lis 42 76 410 2004-0

Litra (type) Lis
Nummer 42 76 410 2004-0
Byggeår 1985
Fabrikant Talbot
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1985
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 15,50 m
Vognvekt 15,0 tonn
Lasteflate 41,2 m2
Rominnhold 115,0 m3
Lasteevne 26,0 tonn
Merknad Lagervogn
Lis 42 76 410 2004-0  er en lukket godsvogn med forskyvbare hetter over lasteflaten.

 

 

----------

 

 

 

 

 

Tims  21 76 577 6000-5
Lukket godsvogn med skyvetak og skyvevegger

Tims 21 76 577 6000-5

Litra (type) Tims
Nummer 21 76 577 6000-5
Byggeår 1962
Fabrikant Rheinstahl
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,50 m
Vognvekt 13,5 tonn
Lasteflate 23,8 m2
Rominnhold 57,0 m3
Lasteevne 26,5 tonn
Merknad Lagervogn
Tims 21 76 577 6000-5 er en lukket godsvogn hvor vegger og tak kan skyves til side for å lette lasting og lossing.

 

 

----------

 

 

 

 

 

Zekk  44 76 724 0368-3
Tankvogn for asfaltolje

Zekk 44 76 724 0368-3

Litra (type) Zekk
Nummer
44 76 724 0368-3
Byggeår 1958
Fabrikant HØKA
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1995-2000
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,10 m
Vognvekt 14,0 tonn
Rominnhold 22,3 m3
Lasteevne 22,0 tonn
Merknad Hensatt
Zekk 44 76 724 0368-3 Kløftefoss 2010
Zekk 44 76 724 0368-3 Kløftefoss 2007
Zekk 44 76 724 0368-3  er en tankvogn for transport av asfaltolje.
 
I eldre tid ble oljeprodukter som bensin, parafin og smøreoljer transportert i fat, men fra første del av 1900-tallet økte bruken av slike produkter dramatisk. Jernbanen tok derfor i bruk særskilte tankvogner, og disse gikk hovedsaklig mellom sentrale tankanlegg og lokale depoter rundt i landet. De første tankvogner i Norge kom i 1912, men først utover 1930-tallet ble det anskaffet slike vogner i større antall. De fleste oljeselskaper og kjemiske bedrifter eide selv de vognene de brukte, men de ble registrert som privatvogner i NSBs register.
 
Zekk 44 76 724 0368-3 ble levert fra HØKA i 1958 i en serie på 10 vogner til A/S Norske Shell. Ved leveransen fikk den litra Q5 med nummer 500210.
Vognene var såkalte tungoljevogner og beregnet for asfalt (som er den aller tyngste oljetypen). Tankene fikk derfor isolasjon og ble utstyrt med innvendige varmesløyfer. Ved å koble disse til damp kunne innholdet varmes opp slik at oljen ble tyntflytende nok til å kunne tappes ut. I den ene enden har vognen derfor to skorsteinslignende avløpsrør for den brukte dampen.
 
Vognen er ikke blitt bygget om eller vesentlig endret i løpet av sin driftstid. I 1974 fikk den UIC-nummer Uh 070 0368, dette ble i 1986 endret til Zekk 724 0368.
 
A/S Norske Shell var en av de større private vogneiere i Norge og har hatt over 80 tankvogner innregistret. Zekk 44 76 724 0368-3 er den eneste bevarte vogn fra A/S Norske Shell.
 
Vognen ble urangert i siste halvdel av 1990-tallet og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå lagret på Krøderbanen og er fortsatt i den utførelse den hadde ved utrangering.
 
 
 
----------
 
 
 

 

 

Iblps  42 76 805 3075-0
Kjølevogn

Iblps 42 76 805 3075-0

Litra (type) Iblps
Nummer 42 76 805 3075-0
Byggeår
Fabrikant
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Nåværende eier NSB
Lengde over buffere 11,30 m
Vognvekt 13,50 tonn
Lasteflate 26,2 m2
Rominnhold 66,0 m3
Lasteevne 22,5 tonn
Merknad Opphugget
Iblps 42 76 805 3075-0 var en kjølevogn av standardtype.
Vognen tilhørte NSB og var i mange år utleid til lagerformål for ekstern virksomhet i Vikersund.
Den ble til slutt overflødig og ble hugget opp i 2019.

 

 

----------

 

 

 

 

 

Ibblps  21 76 825 6038-8
Isolert vogn

Ibblps 21 76 825 6038-8

Litra (type) Ibblps
Nummer 21 76 825 6038-8
Byggeår 1981
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 14,70 m
Vognvekt 13,50 tonn
Lasteflate 31,7 m2
Rominnhold 81,6 m3
Lasteevne 26,5 tonn
Merknad Lagervogn
Ibblps 21 76 825 6038-8 er en isolert vogn for transport av temperaturømfindtlig gods.
Vogntypen ble anskaffet for å erstatte de eldre kjølevognene litra H4. Vognkassen er av glassfiber med isolasjon innebygget i veggene, såkalt sandwichkonstruksjon.
 
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes som lagervogn.
 
 
 
----------
 
 
 

 

 

Ibbghnps  42 76 827 5002-6
Kjølevogn

Ibbghnps 42 76 827 5002-6

Litra (type) Ibbghnps
Nummer
42 76 827 5002-6
Byggeår 1981
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
Ombygget 1994
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 14,17 m
Vognvekt 15,0 tonn
Lasteflate 31,7 m2
Rominnhold 81,6 m3
Lasteevne 25,0 tonn
Merknad Lagervogn
Ibbghnps 42 76 827 5002-6 Kløftefoss 2021
Ibbghnps 42 76 827 5002-6 Kløftefoss 2021
Ibbghnps 42 76 827 5002-6 er en kjølevogn for transport av temperaturømfindtlig gods.
Vogntypen ble opprinnelig bygget som isolerte vogner uten kjøleaggregat. Vognkassen er av glassfiber med isolasjon innebygget i veggene, såkalt sandwichkonstruksjon
To slike vogner ble i 1994 utstyrt med kjøleaggregat.
 
Etter utrangering ble vognen benyttet som lagervogn for Norsk Jernbaneklubbs virksomhet på Støren. Den ble i 2020 flyttet til Krøderbanen hvor den fortsatt benyttes som lagervogn.
 
 
 
----------