Jernbanenyheter

Laying the foundations for energy-efficient traction

While rail is generally considered an energy-efficient form of transport, there is still significant potential for the industry to reduce power consumption and particulate emissions.

railjournal.com

Lover togløft i Trøndelag

Regjeringen varsler et togløft i Trøndelag med elektrifisiering, nye tog og flere avganger allerede fra 2020.

opp.no

Her subsidieres hver passasjer med 767 kroner

Det er ikke gitt at Bratsbergbanen, Norges mest subsidierte togstrekning, har en fremtid dersom folk ikke starter å bruke toget mer, signaliserer Frp og Sp.

E24

Lokket togsjefen til Oppdal

Onsdag kommer sjefen for SJ Norge til Oppdal for å møte kommuneledelsen - og fortelle om planene for togtilbudet på Dovrebanen.

opp.no

Jernbanedirektoratet: Skal takle det været vi har hatt i dag

Jernbanedirektoratet er ikke fornøyd med at togtrafikken ble rammet så kraftig av torsdagens uvær. Nå skal de ta det opp med Bane Nor.

Aftenposten

Arbeidstog rullet ukontrollert i 3,5 kilometer

Havarikommisjonen skal undersøke hva som skjedde da et arbeidstog rullet ukontrollert i 3,5 kilometer på Setesdalsbanen mandag.

ABC Nyheter

Krever flere tog på de lange strekningene

Hyppigere togavganger, flere sovevogner, direktetog til København og enklere ruteinformasjon og billettbestilling. Det er blant kravene som Naturvernforbundet har oversendt samferdselsminister Jon Georg Dale.

Naturvernforbundet

Slik ser den nye oslotrikken ut

I går ble en fullskala modell av den nye Urbos-trikken avduket på Rådhusplassen. Trikkemodellen er 18 meter og gir et godt inntrykk av hvordan hovedstadens nye trikker blir.

Vårt Oslo

Tordenværet skaper togtrøbbel og t-bane-kaos

En rekke tog er forsinket og innstilt som følge av uværet. Vy sliter med å skaffe alternativ transport til de reisende. Det er foreløpig uvisst hvor lang tid det tar før de stengte og forsinkede togstrekningene går som normalt igjen.

VG

Bompengeavtalen gir flere sovevogner

Mer søvn på kollektive transportmidler inngår i regjeringens bompengeavtale. Det skal satses på flere sovevogner i togene. Vy, Go-Ahead og SJ er positive.

Dagens Næringsliv

Ålgårdbanen er ikkje ei valkampsak. Det er ei kampsak!

Dette er ikkje lenger ei valkampsak, men ei kampsak. Etter at Bane Nor har sagt dei vil leggja ned Ålgårdbanen sitt spor er det viktig å seia frå, me vil behalda sporet.

Gjesdalbuen

Jernbanedirektoratet må svare Dale om togproblemer

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil innen få dager ha svar fra Jernbanedirektoratet om problemene som rammet togreisende i starten av august.

ABC Nyheter

Uten denne fagforeningen ville hovedstaden trolig sett veldig annerledes ut

Foreningen som formet Oslo fyller 125 år. Nå feirer Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) 125 år.

fagbladet.no

Signalfeil på t-banen - kundene klager over manglende informasjon

Signalfeil på t-banen, melder Ruter onsdag formiddag.

Nettavisen

Jernbanedirektøren får kraftig kritikk fra SV: – Noe av det drøyeste jeg har sett

SV reagerer kraftig på jernbanedirektørens uttalelser om Nord-Norgebanen. – Hun har tatt stilling lenge før banen er ferdig utredet, sier nestleder.

NRK

Arbeidstog sporet av på Setesdalsbanen i Vennesla

En person fikk mindre skader da et arbeidstog sporet av på museumsbanen Setesdalsbanen i Vennesla i Vest-Agder mandag kveld.

ABC Nyheter

Må ikke bli en museumsbane, for kanskje kommer militæret for fullt til Haslemoen igjen

Det nå være en framtid for Solør-banen. Den blir viktig i miljø- og næringssammenheng. – Kommer det en militær satsing på Haslemoen, blir jernbanen forbi Haslemoen utrolig viktig. Derfor må det i mellomtida ikke bli en museumsbane, men holdes i stand.

Østlendingen

Kvinnelig norskpakistansk togfører får ikke jobb

Den norsk-pakistanske 23-åringen opplever situasjonen som diskriminerende. I Nettavisens nettutgave 17. mai i år ble hun presentert som et prima eksempel på integrering, som den første kvinnen med pakistansk bakgrunn som er utdannet til lokomotivfører.

utrop.no

Lang ventetid er over – nå er perrongen blitt dobbelt så bred

Nå kan Mjøndalens togreisende puste litt lettere. Til en prislapp på sju millioner kroner er nemlig arbeidet på Mjøndalen stasjon fullført.

Drammens Tidende

Motkreftene i full sving med å skrote en jernbane i nord

Kommende fredag 30. august er en viktig dato for utfallet av jernbanesaken. Da har Jernbanedirektoratet innkalt til et såkalt innspillsmøte på fylkeshuset i Tromsø.

Nordnorskdebatt

La operatørene betale for å kjøre tog

Urbanet Analyse har, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet, utredet bonus-/malus-systemer for statens kjøp av persontransport med tog. Vår anbefaling er klar: La operatørene betale for trafikk­avtalene – ikke ta seg betalt, som i dag – og deretter jobbe for å oppnå bonuser gjennom bedret tilbud og passasjervekst.

Transportøkonomisk institutt

Bane Nor: Signalfeilen er ikke funnet

Bane Nor har fortsatt ikke funnet årsaken til signalfeilen som oppstod mellom Nordstrand og Oslo S for flere uker siden. Det betyr flere innstillinger og forsinkelser for tusenvis av reisende på Østfoldbanen fremover.

NRK Østlandssendingen

Entreprenører om vedlikeholdsetterslepet: Vi har kapasitet til å gjøre mer arbeid på jernbanen

Store entreprenører som jobber for jernbanen om sommeren mener at arbeidet kunne vært organisert langt bedre, viser en intervjurunde Aftenposten har gjort. De gjør det også klart at de har kapasitet til å få unna mer arbeid under buss for tog-periodene.

Aftenposten

Frykter omkamp etter omkamp om Nord-Norgebanen

Regjeringen har bestemt seg for å se mer på mulighetene for å realisere Nord-Norgebanen. Men Arild Hermstad i MDG frykter det kan ta altfor lang tid.

NRK Troms

Galskapens kommunestyre

Onsdagens kommunestyre avdekte en galskap uten grenser under debatten om plassering av ny togstasjon i Larvik by.

Østlands-Posten

Bybane over Bryggen er eneste farbare vei

Ingen har klart å peke på et troverdig tunnelalternativ.

Bergens Tidende

Samferdselsdepartementet kaller inn til møte om togforsinkelser

Signalfeil på Østfoldbanen gir store forsinkelser, og Bane Nor vet ikke når feilen kan bli rettet. Nå kaller Samferdselsdepartementet inn til møte. 

bygg.no

Er det Nord-Norges jernbanetur nå? Her er argumentene for og imot

På Tromsø-stasjon ventes 300 passasjerer i døgnet. På den minste fem. Bør man da bygge en jernbane til 130 milliarder kroner nord for Bodø? 

Aftenposten

Sparer 90.000 kr på å velge tog fremfor å kjøre bil

Jeg har i løpet av de siste 11 årene pendlet fra Modum, hovedsakelig til Oslo. Jeg kjører da til Hokksund og tar toget videre til Oslo. På disse daglige togturene på 12 mil tur/retur sparer jeg 90.000 kr ved å velge tog fremfor bil i løpet av årets 11 arbeidsmåneder. 

Bygdeposten

Bedre dekning - lav hastighet

Norske tog inngår nå kontrakt på anskaffelse av mobilforsterkere som vil gi en høyere hastighet på datanett for togpassasjerer. Omsider får også tog 4G. Men legger Norske tog lista for lavt? 

Computerworld

Over 2.000 innstilte tog på 15 dager

Signalfeil på Østfoldbanen gir store forsinkelser, og Bane Nor vet ikke når feilen kan bli rettet. De to siste ukene har 2.069 tog vært innstilt landet over.

TV2

Tuller dere, Vy?

Togturen tar normalt 36 minutter. Buss for tog-alternativet som Vy-appen foreslår, tar 4 timer og 46 minutter. Ren galskap!

Din Side

Her vil Frp ha T-banestasjon og en roterende restaurant

Oslo Frp vil forlenge Holmenkollbanen til Tryvann. - Det ville satt Oslo på kartet.

Nettavisen

Grunnvannet fosset ut i bybanetunnelen – vet ikke om hus kan bli skadet

Lekkasjer i tunnelen førte til at grunnvannet sank med syv meter. – Vi kom inn i en sone med mer vann enn vi setter pris på.

NRK Hordaland

Jernbanedirektoratet: – Kan kjøre tog mellom Bodø og Tromsø på 3,5 timer

I en fersk rapport om Nord-Norgebanen har Jernbanedirektoratet beregnet reisetida mellom Nord-Norges to største byer til 3,5 timer.

NRK Nordland

Folk i nord er samstemte: – Vi vil ha jernbane

Ja, staten bør prioritere å bygge jernbane videre nordover fra Fauske. Det er folk i Troms og Finnmark skjønt enige om, uansett hvilket parti de stemmer på.

NRK Troms

Vil kutte i samferdselsprosjekter i sør for å bygge jernbane i nord

Flere partier tar til ordet for å ta ned investeringene i Oslo og Bergen, for å ha råd til å satse på Nord-Norgebanen.

NRK Finnmark