Jernbanenyheter

Tromsø-ordfører foreslår tog nordover fra Narvik

Ordføreren i Tromsø mener tog mellom ishavsbyen og Narvik, der det er forbindelse videre til Sverige, kan være stedet å begynne for å få jernbane lenger nord.

ABC Nyheter

Mange vil ha flere soveplasser på tog. Likevel kan det ta årevis å skaffe dem

Aktivist-halvtimens forslag om sovekapsler på toget får støtte fra stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle (H). Men hennes eget parti stemte nylig mot et forslag om å sikre bedre nattogtilbud.

Aftenposten

Reisen ble nesten fire timer lenger enn planlagt

Å kjøre kollektivt i Norge, det er lett det.

Tønsbergs Blad

Magisk aften ved Vanntårnet

Onsdag kveld ble nærmest magisk på Vanntårnet ved jernbanesporet på Simonstad.

Agderposten

Viftekrav frå brannvesenet kan gjera bybanetunnelen dyrare

Brannvesenet meiner den tre kilometer lange bybanetunnelen til Fyllingsdalen ikkje er trygg nok. Prislappen kan difor stiga med fleire titals millionar kroner.

NRK Hordaland

Norsk teknologi kan spare europeere for strøm lik 35 millioner husstander

Sju land har allerede tatt systemet i bruk og nå krever EU at alle tog i løpet av 2020 utstyres med slik spareteknologi. Det gir betydelig klimagevinst.

NTB

Om et år skal togselskapene slåss om å kjøre tog på Østlandet. Landets fire mest utskjelte jernbanelinjer er samlet i én anbudspakke

Én tungt belastet melkerute og fire utskjelte linjer på Østfoldbanen. Dette blir samlet i én pakke når jernbanen på Østlandet skal ut på anbud. 

Aftenposten

Et halvt år til Go-Ahead tar over Sørlandsbanen

Et halvt år før Go-Ahead tar over togdriften på blant annet Sørlandsbanen, er det fortsatt mye som gjenstår. 

NJF magasinet

Nå blir trikkene tilgjengelige for alle

– Mange av dagens trikker er umulige for meg å benytte meg av, sier Magnhild Sørbotten i Norges Handikapforbund Oslo. 

Nordre Aker budstikke

Brann i tog på Dovrebanen slukket – igjen!

Godstoget som i går kveld brant på Fokstua stasjon, tok fyr igjen da det ble fraktet vekk. Brannen ble slukket ganske fort. 

NRK

How to replace a railway bridge in Stockholm

In the summer of 2019 we are replacing the superstructure connecting Riddarholmen and Södermalm in the very heart of Stockholm. During eight weeks, all railway traffic will be suspended. This film shows how it is done.

Trafikverket på Youtube

Fem branner på jernbanespor – helikopter på veg

Rørosbanen er stengt mellom Hamar og Elverum på grunn av flere branner. Brannvesenet har problemer på grunn av vanskelig terreng, og helikopter er på veg.

NRK HO

Miljøvennlig transport av gods også når banen er stengt

Bane NOR har sammen med lokalt næringsliv, godsselskapene og Trafikverket funnet et alternativ for godstransport på Østfoldbanen i de seks ukene Østfoldbanens Vestre linje er stengt for vedlikehold i sommer.

NTB

Planoverganger i Norge skal sikres for 120 millioner kroner

Bane Nor bruker 120 millioner kroner på fjerning og sikring av overganger på toglinjer i 2019. De siste tre årene er 72 usikrede overganger lagt ned.

Dagsavisen

Uklokt tog-nei

Jernbanedirektoratet mener det er for dyrt å bygge jernbane fra Fauske og nordover til Tromsø.

Fiskeribladet

Hundrevis av planoverganger i Norge: – Et risikoområde

Det finner 447 planoverganger der biltrafikk krysser på jernbanenettet i Norge. Statens havarikommisjon vurderer dem som et risikomoment, og Bane NOR opplyser at de har fokus på å fjerne mange av dem så fort som mulig.

VG

London Underground skal kartlegge passasjerer ved hjelp av telefonene deres

Den som vil reise usett, må skru av wi-fi-signalet.

Dagens Næringsliv

Banesår for Ålgårdbanen?

Ålgårdbanen ligger som rustent minne mellom Ganddal og Ålgård, men heldigvis er det noen som ikke har glemt skinnegangen siden siste godstog tok turen i 1988.

Rogalands Avis

Bane Nor: – Punktligheten er blitt bedre

Dette er Bane Nors bevis på at sommerstengt jernbane bidrar til bedre punktlighet.

Dagsavisen

På skinner i hele sommer

Dugnadsgjengen vil gjøre jernbanehistorien interessant for alle. – Hos oss skal man få både brød og sirkus. 

Bergensavisen

Ekspresstog til Oslo forsinket over to timer etter dyrepåkjørsel

Toget mellom Trondheim og Oslo ble forsinket i to timer og tjue minutter etter å ha kjørt på fem kyr mellom Garli og Berkåk. 

Adressa

Flere spor og økt kapasitet kan gagne flere passasjerer enn høyhastighetstog

Raskere tog eller økt kapasitet? Høyhastighetstog i Norge er teknisk mulig, men InterCity-utbyggingen kommer i første rekke. 

ABC Nyheter

Mener norsk jernbaneteknologi kan gi betydelig strømsparing i Europa

Den norske teknologien kan potensielt redusere strømforbruket til europeiske tog tilsvarende forbruket til 35 millioner husstander, ifølge Bane Nor. Fra neste år krever EU spareteknologi på alle tog. 

NRK

Fire av ti ønsker høyhastighetstog mellom norske storbyer

41 prosent av de spurte i en undersøkelse sier de er enige i at det bør bygges ut høyhastighetsbaner mellom de største byene i Norge.

hegnar.no

Baneservice kjøper Norsk Jernbanedrift

Baneservice har inngått avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Norsk Jernbanedrift Holding AS. 

bygg.no

Tror første tog med laks fra Narvik til Kina går før jul: – Et gedigent gjennombrudd

Nå skal norsk laks ta toget til Kina. 

ilaks.no

Vy og Fjord1 med nytt reiselivsselskap

Vy og Fjord1 vil bidra til mer bærekraftig turisme i Norge. Reiselivsselskapet Vy Fjord1 Reiseliv AS er stiftet og registrert.

horecanytt.no

Nye EU-krav kan tvinge fram Nord-Norgebanen

Nye miljøkrav i EU krever 50 prosent av langtransporten skal over på sjø eller jernbane innen 2050. Det kan få fart på planene om å bygge Nord-Norgebanen, tror logistikkekspert.

NRK

Kina lanserer prototyp på verdens raskeste tog. Kan gjøre 600 km/t

Det kinesiske statseide selskapet China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) har persentert en prototyp på et tog som skal kunne oppnå hastigheter på rundt 600 km/t.

steigan.no

Chartertogene ingen ville ha

Tog til Syden kunne kanskje kurert flyskam. For ti år siden var chartertog et tilbud i Norge, men nordmenn valgte likevel å fly.

NRK

Den 20 kilometer lange tunnelen skal få landets beste mobildekning. 52 datasentraler gjør det mulig

Nordens lengste jernbanetunnel skal få den beste mobildekningen.

Aftenposten

Nord-Norgebanen på et sidespor

Vi har full forståelse for frustrasjonen, selv om vi ikke vil gå så langt som å kalle jernbaneutredninga for et makkverk. Den likner mer på et bestillingsverk.

Nye Troms

Derfor blir Nord-Norgebanen et milliardsluk

For å realisere Nord-Norgebanen må en av verdens lengste tunneler bygges. I tillegg må ingeniører lage ekstrembruer som er på grensen av hva som er mulig å bygge.

NRK Nordland

Jernbanerevolusjonen spiser sine egne barn

Forenklingspolitikk i den solbergske staten er kunnskapsløs. Enkel tankegang for å bryte lange linjer med erfaring og tradisjon er farlig. Som det sies: Enhver revolusjon spiser sine egne barn.

Nationen

Norge har ikke råd til tog

Fordi vi er blakke når det kommer til valutaene visjoner og vilje. Penger har vi jo mer enn nok av.

iTromsø

Vil bruke danskebåten til å frakte nybilar

Godsterminal-planen i Bergen gjekk i vasken. No vil hamnevesenet og Fjord Line bruke danskebåten til å frakte nye bilar langs vestlandskysten.

NRK Hordaland

Vy stuper på omdømmemåling etter navneskiftet

Togselskapet Vy bruker 280 millioner kroner på utviklingen av det nye navnet, men det tidligere NSB stuper på en fersk omdømmeundersøkelse.

NRK