Jernbanenyheter

Lillestrøm-buss på villspor

Måtte rygge over i motsatt kjørefelt på Sinsenkrysset etter trikketrasse-tabbe.

Aftenposten

Ny rapport: – Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner

En jernbane fra Fauske til Tromsø blir en lang, kompleks og kostbar utbygging, ifølge nye vurderinger fra Jernbanedirektoratet. – Det har et stort konfliktpotensial.

NRK Nordland

Tid for tog

Folk vil bidra til å kutte klimagassutslipp personlig og vil reise mer med tog. 

Dagsavisen

Nordmenn bruker toget halvparten så mye som svenskene

Kun fem prosent av alle reiser nordmenn gjør er med tog. Det er langt under snittet for resten av Europa. For svenskene er tallet 11,1 prosent. 

NRK

Siden 1966 har det tikket i en kjeller på Tøyen

Signalsystemet var høyteknologi da det kom, men det er et halvt århundre siden. Å skifte ut T-banens styringssystem vil koste over 5 milliarder kroner. 

Aftenposten

Filipstad-ulykken: Mangler kontroll på disse varselskiltene

For to år siden slo en rapport fast at det måtte settes opp flere skilt på Filipstad, inkludert «høyspenning livsfare». Men rapporten ble ikke fulgt opp, og banesjefen kjente ikke til den. 

VG

Vurderer sovekapsler for å gjøre nattoget til førstevalget mellom norske byer

I flere tiår har fly utkonkurrert togene. Sovekapsler kan være løsningen. 

Stavanger Aftenblad

SJ frykter ikke kundene i nord: – Vi skal levere

– Det er fantastisk gøy å jobbe med tog nå, sa Thomas Silbersky i SJ da avtalen om trafikkpakke nord ble underskrevet hos Jernbanedirektoratet fredag. 

ABC Nyheter

Kvinne sendt til sykehus etter dresinulykke

To dresiner kjørte i hverandre inne i en tunnel på Flekkefjordbanen onsdag. 

VG

Bygger verksteder for to milliarder

Når Go-Ahead overtar trafikken i desember, står et flunkende nytt togverksted klart til bruk på Kvaleberg utenfor Stavanger. Tilsvarende verksteder vil snarlig bli bygd i Bergen og nær Trondheim.

Jernbanemagasinet

SJ vil trille fram øl og vin

Trille-vogner med øl og vin er blant lokkemidlene SJ vil bruke for å få flere passasjerer på sine kommende tog i Norge.

Dagsavisen

Nesten halvparten av utenlandstogene fra Oslo har forsvunnet på tredve år

Det går stadig færre tog fra Oslo og ut i den store verden. Siden 1990 har tilbudet nærmest blitt halvert. VY skylder på dårlig etterspørsel fra kundene.

Vårt Oslo

Fornebubanen er sikret etter at Oslo, Akershus og regjeringen er enige om finansiering

Regjeringen har signert en ny byvekstavtale med Oslo og Akershus. Denne sikrer blant annet nye midler til kollektiv- og samferdselsprosjekter i området.

Vårt Oslo

Se det gamle damplokomotivet

Lokomotivet ble levert til NSB i 1914. I helgen kunne man se det blant annet forbi Kjelsås stasjon.

Nordre Aker budstikke

Siden 1990 er nesten halvparten av utenlandstogene fra Oslo blitt borte

Du kunne legge deg i Oslo og stå opp i København. Nå går ikke et eneste nattog over grensen.

Aftenposten

Damptog på Solørbanen, et glimt av fortiden

Jernbane-entusiaster fra nær og fjern sto langs Solørbanen lørdag for å få med seg et historisk øye-blikk og et tilbake-blikk fra en ikke altfor fjern fortid.

Glåmdalen

234 dager uten togdokumenter

I nær åtte måneder, mens krangelen gikk om jernbanereformen, ble ikke Jernbanedirektoratets postjournal oppdatert.

Dagsavisen

Forsinkelser etter togstans i Oslo – Vy beklager

Et fullt tog på vei til Lillestrøm stanset mellom Alna og Nyland stasjon på grunn av tekniske problemer. Alle passasjerene er evakuert.

VG

Nye standarder gir enklere togreiser

Synes du jernbane koster for mye penger og at toget tar for lang tid? – Svaret er mer standardisering, sier direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen. 

Jernbanemagasinet

Damplokomotivtreff i Elverum

Lørdag var det damplokomotivtreff i Elverum. Store og små møtte opp for å se på togene. 

Østlendingen

Måtte dra i nødbremsen da en mann som snakket i mobilen gikk i sporet

Lokfører fikk hjertet i halsen da han fikk se en mann gående i sporet - med ryggen til toget og snakkende i en mobiltelefon. 

Adressa

Slik skal svenskene lykkes i Norge

Flere avganger, lengre tog og bedre service er noen av tiltakene SJ legger opp til som vinner av togkonkurransen i nord. 

Jernbanemagasinet

Bane Nor bruker 120 millioner kroner på å sikre planoverganger

Bane Nor øker innsatsen for å sikre planoverganger. De siste 10 årene har 16 personer mistet livet i ulykker på planoverganger. 

bygg.no

Forsinkelser i togtrafikken etter påkjørsel på Lillestrøm stasjon

All togtrafikk forbi Lillestrøm var stengt i flere timer etter påkjørselen. 

Aftenposten

Oppdager feil før toget stopper

Ved hjelp av avanserte sensorer oppdager Bane NOR stadig flere feil før forsinkelser oppstår. Fra januar til april ble nærmere 200 feil i sporveksler utbedret i tide. 

Jernbanemagasinet

Regjeringen har lagt opp til slakt av NSB

Jernbanen er det suverent mest klima- og miljøvennlige transportmiddel som finnes, da burde den vært rustet kraftig opp i stedet for å drive med et konkurransehysteri på enkeltspor. 

Stavanger Aftenblad

Kronglete klimaferie

Skal du reise klimavennlig, kommer du ikke langt med statsbanenes vyer. 

NRK

Stort oppmøte på Flisa for å få med seg damptoget

Rett før klokka 13.30 lørdag tøffet damplok 30a 271 med tilhørende trevogner inn på Flisa stasjon. Norsk Jernbaneklubb er ute på tur for å markere sitt 50-årsjubileum. 

isolør.no

Stort damptogtreff på Elverum stasjon

Lørdag blir det et stort damptogtreff på Elverum stasjon.

Østlendingen

Nyrestaurert damplokomotiv besøker Solørbanen

Norsk Jernbaneklubb markerer i år sitt 50-årsjubileum. Nylig har de fått damplok 30a 271 på skinnene igjen, og toget stopper på Kirkenær lørdag 22. juni klokka 12.43. Toget stopper også på Flisa stasjon klokka 13.23. 

iSolor.no

Tap av kontrakter kan føre til bonuskutt for Vy-sjefen

At SJ vant anbudet om å få kjøre sju togstrekninger i Norge, kan få konsekvenser for Vy-sjefenes lønnspakke. 

NRK

Da ordet «konkurranse» dukket opp, kuttet Vy prisen fra 716 til 151 millioner. Slik var det mulig

Vy får i år 716 millioner kroner for å kjøre tog til Midt- og Nord-Norge. Men da de fikk konkurranse fra svenske SJ, lovte de å gjøre samme jobb for under en fjerdedel av prisen. Hvordan skjedde det? 

Aftenposten

Trikk og T-bane samles i ett selskap i Oslo

Bystyret i Oslo vedtar å slå sammen selskapene Sporveien og Oslo Vognselskap. Dermed samles all trikk- og T-banetrafikk i ett selskap. 

Aftenposten

Togrevolusjonen: Slik vil de stykke opp Østlandet

Etter å ha vurdert åtte alternativer, anbefaler Jernbanedirektoratet to trafikkpakker når jernbanen på Østlandet konkurranseutsettes.

Dagsavisen

Omstridt ugressmiddel langs norske veier og jernbanespor

Bane Nor har benyttet nærmere 9 tonn glyfosat langs norske jernbanespor de siste tre årene.

Nationen

Ekstrem direktør-vekst i Jernbane-Norge

Seks ulike jernbaneselskaper ble til NSB, og antallet direktører gikk fra 11 til 49. Alle fikk millionlønn.

Nettavisen

Svenskene som overtar Nordlandsbanen: – En av verdens vakreste togstrekninger

Det svenske togselskapet SJ mener Nordlandsbanen er en av de vakreste togstrekningene i verden, og er allerede i gang med å planlegge videreutvikling av togtilbudet.

NRK Nordland