Jernbanenyheter
Samferdselsdepartementet kaller inn til møte om togforsinkelser
- Detaljer
Signalfeil på Østfoldbanen gir store forsinkelser, og Bane Nor vet ikke når feilen kan bli rettet. Nå kaller Samferdselsdepartementet inn til møte.
Er det Nord-Norges jernbanetur nå? Her er argumentene for og imot
- Detaljer
På Tromsø-stasjon ventes 300 passasjerer i døgnet. På den minste fem. Bør man da bygge en jernbane til 130 milliarder kroner nord for Bodø?
Sparer 90.000 kr på å velge tog fremfor å kjøre bil
- Detaljer
Jeg har i løpet av de siste 11 årene pendlet fra Modum, hovedsakelig til Oslo. Jeg kjører da til Hokksund og tar toget videre til Oslo. På disse daglige togturene på 12 mil tur/retur sparer jeg 90.000 kr ved å velge tog fremfor bil i løpet av årets 11 arbeidsmåneder.
Bedre dekning - lav hastighet
- Detaljer
Norske tog inngår nå kontrakt på anskaffelse av mobilforsterkere som vil gi en høyere hastighet på datanett for togpassasjerer. Omsider får også tog 4G. Men legger Norske tog lista for lavt?
Over 2.000 innstilte tog på 15 dager
- Detaljer
Signalfeil på Østfoldbanen gir store forsinkelser, og Bane Nor vet ikke når feilen kan bli rettet. De to siste ukene har 2.069 tog vært innstilt landet over.
Tuller dere, Vy?
- Detaljer
Togturen tar normalt 36 minutter. Buss for tog-alternativet som Vy-appen foreslår, tar 4 timer og 46 minutter. Ren galskap!
Her vil Frp ha T-banestasjon og en roterende restaurant
- Detaljer
Oslo Frp vil forlenge Holmenkollbanen til Tryvann. - Det ville satt Oslo på kartet.
Grunnvannet fosset ut i bybanetunnelen – vet ikke om hus kan bli skadet
- Detaljer
Lekkasjer i tunnelen førte til at grunnvannet sank med syv meter. – Vi kom inn i en sone med mer vann enn vi setter pris på.
Jernbanedirektoratet: – Kan kjøre tog mellom Bodø og Tromsø på 3,5 timer
- Detaljer
I en fersk rapport om Nord-Norgebanen har Jernbanedirektoratet beregnet reisetida mellom Nord-Norges to største byer til 3,5 timer.
Folk i nord er samstemte: – Vi vil ha jernbane
- Detaljer
Ja, staten bør prioritere å bygge jernbane videre nordover fra Fauske. Det er folk i Troms og Finnmark skjønt enige om, uansett hvilket parti de stemmer på.
Vil kutte i samferdselsprosjekter i sør for å bygge jernbane i nord
- Detaljer
Flere partier tar til ordet for å ta ned investeringene i Oslo og Bergen, for å ha råd til å satse på Nord-Norgebanen.
Jernbanedirektoratet utreder sovetilbud på tog
- Detaljer
Sovetilbudet på nattogene blir ofte utsolgt, og Jernbanedirektoratet spør nå reisende hvilke alternative soveløsninger de kan tenke seg på nattoget.
Opplev Oslos nye trikk på nært hold - kom til Rådhusplassen
- Detaljer
Under Mobilitetsuka (uke 35) blir en 18 meter lang modell av Oslos nye trikk avduket. Arbeidet med å produsere de 87 nye trikkene til Oslo er i full gang, og med denne modellen - i størrelse 1:1 - blir det for aller første gang mulig å oppleve den nye trikketypen SL18 på nært hold.
Forbedrer nettdekningen på tog
- Detaljer
Norske tog inngår nå kontrakt på anskaffelse av nye 4G mobilforsterkere som vil gi en høyere hastighet på datanett for togpassasjerer. Montering av forsterkerne i togene starter i høst.
Tog fra Oslo til Stockholm på under tre timer: – Et politisk kinderegg
- Detaljer
– Det er bra for klimaet, næringlivet og internasjonalt samarbeid, mener Ap-politiker Sverre Myrli. I tillegg kan togprosjektet være økonomisk lønnsomt å realisere.
Hilde (70) kjemper for nord-norsk jernbane
- Detaljer
Hilde Sagland har bygd en togperrong i hagen og tatovert ordet «troms-banen» på armen. Hun vil ikke ha oppmerksomhet, men en jernbane til Nord-Norge.
Kulturarv på menyen
- Detaljer
Alle, også regjeringen, er enige om at kulturarv er viktig for reiselivet. Vi har noen ideer for hvordan dette potensialet kan realiseres.
Verdensarv som skalkeskjul
- Detaljer
Bryggen er selve logoen til Bergen. Men fornuftig bruk er ofte det beste vern.
Vil selge Ofotbanen som arktisk turistattraksjon
- Detaljer
Narvik-selskapet Arctic Train har kjøpt tre togsett for å starte opplevelsesbasert turisttrafikk på Ofotbanen. Den 42 kilometer lange malmbanen fra Narvik til Sverige regnes blant Europas vakreste jernbanestrekninger.
Jernbane nordover? Ikke det lureste vi gjør
- Detaljer
Folk flest vil ha tog til Tromsø og mange argumenterer med miljø. Men togene lenger sør, de skal humpe videre på diesel.
Vys billettsystem kollapset over hele landet. Alle fikk reise gratis
- Detaljer
Vy sitt billettsystem kollapset lørdag over hele landet. Det vil si at kunder kunne glede seg over å kjøre gratis med toget.
Her vil de kaste fiffen ut av første klasse på toget
- Detaljer
En tysk politiker vil avskaffe første klasse på togene. Hvorfor drasse på tomme vogner, spør han.
AP vil sette av rekordsum til vedlikehold og rehabilitering av T-banen
- Detaljer
Byrådsleder Raymond Johansen går til valg på milliardsatsing til T-banen og en ny tunnel gjennom sentrum. Målet er femminuttersavganger på de viktigste linjene. I går ble han vist rundt i tunnelene på Tøyen av Oslo sporveiers arbeiderforening.
Jernbanedirektøren vil ha tog på batteri – ikke hydrogen
- Detaljer
Jernbanedirektør Kirsti L. Slotsvik tror ikke framtidens tog i Norge vil gå på hydrogen. Jernbanedirektoratet vil det skal satses på batteri.
Signalfeil gir trøbbel på Østfoldbanen
- Detaljer
Signalfeil mellom Oslo S og Nordstrand gir færre spor og forsinkelser, opplyser Bane Nor.
Toginteressen har eksplodert – men reisende klager over dårlig tilbud
- Detaljer
Rekordmange nordmenn dro på togferie i sommer. De reisende etterlyser nattog og direkteforbindelser fra Norge, men regjeringen vil prioritere pendlerne først.
Togtilbudet er i ferd med å rakne
- Detaljer
Vi trenger et bedre togtilbud mellom Oppdal og Værnes.
Trodde du togferie var lett? Da har du ikke prøvd å reise til Hamburg
- Detaljer
Noe var faktisk lettere før. Togferie for eksempel.
De måtte drukne tunnelboremaskinen i betong i 2017
- Detaljer
Nå er det klart hvordan de skal fullføre tunnelen.
Over til hydrogen- eller batteritog?
- Detaljer
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk – på baner som ikke har elektrisk drift.
Bane NOR-sjefen vil prioritere lange strekninger før de bygger i sentrum
- Detaljer
Prisen på å bygge jernbane inne i byer er skyhøy. Derfor vil Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund og jernbanedirektør Kirsti Slotsvik prioritere lange strekninger inn mot Intercity-byene før de bygger i sentrum.
Dagens Nordlandsbane har helt siden den ble åpnet hatt sin berettigelse gjennom godstrafikken
- Detaljer
Dette vil gjelde også for en framtidig Nord-Norgebane.
Tynset-ordføreren vil ha svar fra Jernbanedirektoratet
- Detaljer
– Vi blir til stadighet påminnet om det store behovet for oppgraderinger av tjenestetilbud og togmateriell på Rørosbanen.
En reise med Vy og Norges stolte tradisjoner
- Detaljer
Med «flyskam» i bakhodet ble det tog som behagelig ville bringe meg fra bysentrum til bysentrum. Trodde jeg.
Flere politikere vil gi Ruter ansvar for lokaltogene
- Detaljer
Flere politikere, med Venstres Solveig Schytz i spissen, vil frata staten kontroll over lokaltogtrafikken og gi Ruter ansvar.
Krever kvart milliard fra Bane Nor etter at konkurrenten leverte et 83 sider lengre tilbud
- Detaljer
Leverte 200 sider fordi de trodde det var grensen. Så vant konkurrenten – med 283 sider. Nå saksøkes Bane Nor for regelbrudd og 234 millioner kroner i erstatning.