Jernbanenyheter

Ekspresstog til Oslo forsinket over to timer etter dyrepåkjørsel

Toget mellom Trondheim og Oslo ble forsinket i to timer og tjue minutter etter å ha kjørt på fem kyr mellom Garli og Berkåk. 

Adressa

Flere spor og økt kapasitet kan gagne flere passasjerer enn høyhastighetstog

Raskere tog eller økt kapasitet? Høyhastighetstog i Norge er teknisk mulig, men InterCity-utbyggingen kommer i første rekke. 

ABC Nyheter

Mener norsk jernbaneteknologi kan gi betydelig strømsparing i Europa

Den norske teknologien kan potensielt redusere strømforbruket til europeiske tog tilsvarende forbruket til 35 millioner husstander, ifølge Bane Nor. Fra neste år krever EU spareteknologi på alle tog. 

NRK

Fire av ti ønsker høyhastighetstog mellom norske storbyer

41 prosent av de spurte i en undersøkelse sier de er enige i at det bør bygges ut høyhastighetsbaner mellom de største byene i Norge.

hegnar.no

Baneservice kjøper Norsk Jernbanedrift

Baneservice har inngått avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Norsk Jernbanedrift Holding AS. 

bygg.no

Tror første tog med laks fra Narvik til Kina går før jul: – Et gedigent gjennombrudd

Nå skal norsk laks ta toget til Kina. 

ilaks.no

Vy og Fjord1 med nytt reiselivsselskap

Vy og Fjord1 vil bidra til mer bærekraftig turisme i Norge. Reiselivsselskapet Vy Fjord1 Reiseliv AS er stiftet og registrert.

horecanytt.no

Nye EU-krav kan tvinge fram Nord-Norgebanen

Nye miljøkrav i EU krever 50 prosent av langtransporten skal over på sjø eller jernbane innen 2050. Det kan få fart på planene om å bygge Nord-Norgebanen, tror logistikkekspert.

NRK

Kina lanserer prototyp på verdens raskeste tog. Kan gjøre 600 km/t

Det kinesiske statseide selskapet China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) har persentert en prototyp på et tog som skal kunne oppnå hastigheter på rundt 600 km/t.

steigan.no

Chartertogene ingen ville ha

Tog til Syden kunne kanskje kurert flyskam. For ti år siden var chartertog et tilbud i Norge, men nordmenn valgte likevel å fly.

NRK

Den 20 kilometer lange tunnelen skal få landets beste mobildekning. 52 datasentraler gjør det mulig

Nordens lengste jernbanetunnel skal få den beste mobildekningen.

Aftenposten

Nord-Norgebanen på et sidespor

Vi har full forståelse for frustrasjonen, selv om vi ikke vil gå så langt som å kalle jernbaneutredninga for et makkverk. Den likner mer på et bestillingsverk.

Nye Troms

Derfor blir Nord-Norgebanen et milliardsluk

For å realisere Nord-Norgebanen må en av verdens lengste tunneler bygges. I tillegg må ingeniører lage ekstrembruer som er på grensen av hva som er mulig å bygge.

NRK Nordland

Jernbanerevolusjonen spiser sine egne barn

Forenklingspolitikk i den solbergske staten er kunnskapsløs. Enkel tankegang for å bryte lange linjer med erfaring og tradisjon er farlig. Som det sies: Enhver revolusjon spiser sine egne barn.

Nationen

Norge har ikke råd til tog

Fordi vi er blakke når det kommer til valutaene visjoner og vilje. Penger har vi jo mer enn nok av.

iTromsø

Vil bruke danskebåten til å frakte nybilar

Godsterminal-planen i Bergen gjekk i vasken. No vil hamnevesenet og Fjord Line bruke danskebåten til å frakte nye bilar langs vestlandskysten.

NRK Hordaland

Vy stuper på omdømmemåling etter navneskiftet

Togselskapet Vy bruker 280 millioner kroner på utviklingen av det nye navnet, men det tidligere NSB stuper på en fersk omdømmeundersøkelse.

NRK

Lillestrøm-buss på villspor

Måtte rygge over i motsatt kjørefelt på Sinsenkrysset etter trikketrasse-tabbe.

Aftenposten

Ny rapport: – Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner

En jernbane fra Fauske til Tromsø blir en lang, kompleks og kostbar utbygging, ifølge nye vurderinger fra Jernbanedirektoratet. – Det har et stort konfliktpotensial.

NRK Nordland

Tid for tog

Folk vil bidra til å kutte klimagassutslipp personlig og vil reise mer med tog. 

Dagsavisen

Nordmenn bruker toget halvparten så mye som svenskene

Kun fem prosent av alle reiser nordmenn gjør er med tog. Det er langt under snittet for resten av Europa. For svenskene er tallet 11,1 prosent. 

NRK

Siden 1966 har det tikket i en kjeller på Tøyen

Signalsystemet var høyteknologi da det kom, men det er et halvt århundre siden. Å skifte ut T-banens styringssystem vil koste over 5 milliarder kroner. 

Aftenposten

Filipstad-ulykken: Mangler kontroll på disse varselskiltene

For to år siden slo en rapport fast at det måtte settes opp flere skilt på Filipstad, inkludert «høyspenning livsfare». Men rapporten ble ikke fulgt opp, og banesjefen kjente ikke til den. 

VG

Vurderer sovekapsler for å gjøre nattoget til førstevalget mellom norske byer

I flere tiår har fly utkonkurrert togene. Sovekapsler kan være løsningen. 

Stavanger Aftenblad

SJ frykter ikke kundene i nord: – Vi skal levere

– Det er fantastisk gøy å jobbe med tog nå, sa Thomas Silbersky i SJ da avtalen om trafikkpakke nord ble underskrevet hos Jernbanedirektoratet fredag. 

ABC Nyheter

Kvinne sendt til sykehus etter dresinulykke

To dresiner kjørte i hverandre inne i en tunnel på Flekkefjordbanen onsdag. 

VG

Bygger verksteder for to milliarder

Når Go-Ahead overtar trafikken i desember, står et flunkende nytt togverksted klart til bruk på Kvaleberg utenfor Stavanger. Tilsvarende verksteder vil snarlig bli bygd i Bergen og nær Trondheim.

Jernbanemagasinet

SJ vil trille fram øl og vin

Trille-vogner med øl og vin er blant lokkemidlene SJ vil bruke for å få flere passasjerer på sine kommende tog i Norge.

Dagsavisen

Nesten halvparten av utenlandstogene fra Oslo har forsvunnet på tredve år

Det går stadig færre tog fra Oslo og ut i den store verden. Siden 1990 har tilbudet nærmest blitt halvert. VY skylder på dårlig etterspørsel fra kundene.

Vårt Oslo

Fornebubanen er sikret etter at Oslo, Akershus og regjeringen er enige om finansiering

Regjeringen har signert en ny byvekstavtale med Oslo og Akershus. Denne sikrer blant annet nye midler til kollektiv- og samferdselsprosjekter i området.

Vårt Oslo

Se det gamle damplokomotivet

Lokomotivet ble levert til NSB i 1914. I helgen kunne man se det blant annet forbi Kjelsås stasjon.

Nordre Aker budstikke

Siden 1990 er nesten halvparten av utenlandstogene fra Oslo blitt borte

Du kunne legge deg i Oslo og stå opp i København. Nå går ikke et eneste nattog over grensen.

Aftenposten

Damptog på Solørbanen, et glimt av fortiden

Jernbane-entusiaster fra nær og fjern sto langs Solørbanen lørdag for å få med seg et historisk øye-blikk og et tilbake-blikk fra en ikke altfor fjern fortid.

Glåmdalen

234 dager uten togdokumenter

I nær åtte måneder, mens krangelen gikk om jernbanereformen, ble ikke Jernbanedirektoratets postjournal oppdatert.

Dagsavisen

Forsinkelser etter togstans i Oslo – Vy beklager

Et fullt tog på vei til Lillestrøm stanset mellom Alna og Nyland stasjon på grunn av tekniske problemer. Alle passasjerene er evakuert.

VG

Nye standarder gir enklere togreiser

Synes du jernbane koster for mye penger og at toget tar for lang tid? – Svaret er mer standardisering, sier direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen. 

Jernbanemagasinet

Damplokomotivtreff i Elverum

Lørdag var det damplokomotivtreff i Elverum. Store og små møtte opp for å se på togene. 

Østlendingen