På grunn av flytting er billettrykkeriet dessverre stengt inntil videre.
Det vil nok dessverre ta en del tid før vi er i gang igjen i nye lokaler.
Trykkmaskiner fra 1899 og 1901 Trykkramme for billett
I jernbanens tidligste tid ble billetter skrevet ut for hånd på stasjonene, noe som førte til forsinkelser ved stor trafikk. Den tidligere møbelsnekkeren Thomas Edmonson var blitt ansatt som stasjonsmester på Newcastle and Carlisle Railway i England, og tidlig på 1840-tallet løste han problemet ved å introdusere forhåndstrykte billetter. Samtidig lanserte han et serienummersystem som ble trykt på billettene og som sikret at uærlige billettselgere ikke puttet pengene i egen lomme. Det ble også laget spesielle pregemaskiner til billettsalgsstedene slik at salgsdatoen kunne preges inn i enden av billetten.
Billettene ble trykket på små rektangulære kartongstykker som målte 31 x 57,2 mm, og ble straks kjent som "Edmonsonske billetter". I løpet av kort tid ble billettypen standardisert i England, og etter ganske få år ble de med bare små variasjoner tatt i bruk av nesten alle jernbaneselskaper over hele verden - og selvfølgelig også av NSB. De ble trykket av spesialkonstruerte trykkmaskiner i særlige billettrykkerier. Store jernbaneselskaper kunne ha flere slike trykkerier med mange trykkmaskiner for å levere billetter til alle stasjoner. Også NSB hadde eget billettrykkeri med flere maskiner. I godt over 100 år var Edmonsonske billetter den vanligste billettypen både i Norge og de fleste andre land.
Når dataalderen satte inn på 1970- og 80-tallet ble det mer og mer vanlig at billetter ble skrevet ut på papir, og bruken av Edmonsonske billetter ble mindre og mindre. Ved NSB ble de aller siste Edmonsonske billettene solgt i 1996.
Norsk Jernbaneklubbs billettrykkeri.
Allerede på slutten av 1980-tallet var forbruket av Edmonsonske billetter i Norge så lite at NSB avviklet sitt billettrykkeri, som hadde trykkmaskiner fra rundt år 1900. To av trykkmaskinene ble overlatt til Norsk Jernbaneklubb, og den ene av disse er fortsatt fullt driftsklar. Norsk Jernbaneklubb leverer i dag billetter til både Norsk Jernbanemuseum og alle de norske museumsbanene som bruker Edmonsonske billetter. Billettrykkeriet kan også levere spesialbilletter til andre oppdragsgivere.
Tradisjonelt har de fleste vanlige norske jernbanebilletter vært trykket på gulbrun kartong, men det finnes også andre farger. Billettene kan trykkes med ensidig eller tosidig trykk.
For mer informasjon og bestilling vennligst ta kontakt på
Priser:
De første 1000 billetter:
Ensidig trykk: kr. 1500,-
Tosidig trykk: kr. 2000,-
Deretter pr . 1000 billetter:
Ensidig trykk: kr. 900,-
Tosidig trykk: kr. 1300,-
Priseksempel for 4000 like billetter med ensidig trykk:
Kr. 1500,- + 3 x 900,- = kr. 4200,-.
Prisene er inkl. setting. Frakt tilkommer.
Billetter kan eventuelt hentes i Oslo, Asker eller Krøderen.
Alminnelige leveringstider:
Bestillinger mottatt i perioden oktober-mars: ca 2-4 uker.
Bestillinger mottatt i perioden april-september: ca 6-8 uker.
Ved stor pågang kan leveringstidene bli lenger.
Hvis ønsket kartongfarge ikke er på lager kommer leveringstid fra kartongleverandøren i tillegg.
Billettenes størrelse er 30,45 x 57 x 0,8 mm.
For tiden er følgende kartongfarger tilgjengelige. Merk at fargetonene kan variere noe i produksjonen.
Nr W-Sb er brun på begge sider På alle de andre typene er baksiden hvit.
Nr. A-001 Nr. A-002 Nr. A-013 Nr. A-041 Nr. A-042
Nr. A-081 Nr. A-082 Nr. A-121 Nr. A-122
Nr. A-141 Nr. A-142 Nr. A-169 Nr. A-181 Nr. W-Sb
Noen eksempler på billetter som er trykket i Norsk Jernbaneklubbs billettrykkeri:
Noen eksempler på billettbaksider:
Noen spesialbilletter med tilhørende baksider: