Jernbanenyheter
Ruter vil ta ansvar for masseevakuering i Oslo
- Detaljer
Ruter planlegger for å kunne frakte folk i sikkerhet om Oslo rammes av en naturkatastrofe eller terror. Men selskapet mener uklare regler kan skape problemer.
Vi får flere og flere nye apper – men kjører stadig buss for tog
- Detaljer
Hva skjer hvis digitaliseringen kun foregår på overflaten?
20 år siden etterkrigstidens nest største togulykke
- Detaljer
Rett over nyttår 2000 kolliderer et lokaltog fra Hamar med et fjerntog fra Trondheim. Lørdag 4. januar er det 20 år siden 19 mennesker omkom i Åsta-ulykken.
Advarer skiløpere: – Når du ser toget, er det for sent
- Detaljer
Togselskapene har i flere år slitt med skigåere som krysser togspor på en usikker måte. Med moderne og raskere tog frykter de ulykker. – Det er en sikker død, sier banesjef på Ofotbanen.
Er det farlig å ta tog?
- Detaljer
Vi som bruker tog daglig opplever stadig forsinkelser. Når det begynner og «lyne og tordne» fra toget vi kjører med er det god grunn til engstelse.
2000 passasjerer rammet av strømbrudd på toglinje: – Fullstendig kaos
- Detaljer
Sørlandsbanen er åpnet igjen etter nesten tolv timer. Flere passasjerer mener informasjonen fra togselskapet har vært for dårlig.
Hørte smell på toget – prosjektil traff headset på passasjer
- Detaljer
Dramatisk politiaksjon på Årnes stasjon. Mann lagt i bakken av væpnet politi.
T-banens Linje 5 stenges på kvelden
- Detaljer
Fra 5. januar til 25. mars vil linje 5 stenge mellom Tøyen og Økern og Tøyen og Sinsen fra klokken 21 på kvelden fra søndag til torsdag.
Slik blir det nye togtilbodet til Vy på Bergensbanen
- Detaljer
Vy aukar til seks daglege avgangar frå Oslo og Bergen. Men det første driftsåret skjer det ingenting med rutene.
Kan vi få magnettog i Skandinavia?
- Detaljer
I Norge er det også stort potensial for magnettog-løsninger.
Her dundrar bilen over vegen like framfor lokomotivet: – Dei utset seg for livsfare
- Detaljer
Det gjekk bra, men det var ikkje mykje om å gjere då denne stasjonsvogna tok sjansen på å køyre gjennom rundkøyringa i Garnesvegen sjølv om veterantoget var på veg til å krysse vegen.
For meg er det NSB som gjeld. Uansett.
- Detaljer
Regjeringa kom slepande med ei jernbanereform, men tok aldri høgd for kor glade nordmenn er i toget. Då kunne det aldri gå bra.
Markerte oppstart av hovedarbeidene på Drammen-Kobbervikdalen
- Detaljer
Torsdag 19. desember markerte Bane NOR oppstart av hovedarbeidene i InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen.
Lack of power forces electric trains to switch to diesel
- Detaljer
Brand new electric trains are being forced to switch to polluting diesel engines on a cross-Border route because of a “farcical” shortage of power.
Sørlandsbanen utsolgt: Billigere med fly enn tog et døgn senere
- Detaljer
Fredag var det ikke mulig å bestille togbillett fra Oslo til Kristiansand. Likevel kunne man få fly ned samme dag.
LO Stat avviser sykeaksjon blant Vys lokførere
- Detaljer
Vy har inndratt muligheten for egenmelding etter mistanke om sykeaksjon blant lokførere. LO Stat hevder at en slik aksjon ikke pågår.
Nytteløst å prate når t-banen kjører forbi
- Detaljer
Det gjør den 480 ganger i døgnet.
Cyril (40) grep inn da trikkeføreren besvimte: – Alle ble redde
- Detaljer
Passasjer Cyril Mitch Henriquet måtte gripe inn da føreren av trikken han satt på, besvimte bak spakene. Sporveien har varslet Havarikommisjonen etter hendelsen.
Vy kjøper svenske Flygbussarna
- Detaljer
Vygruppen kjøper Flygbussarna i Sverige av Transdev og befester sin posisjon som ledende innenfor persontransport i Norden.
Jernbanedirektoratet undersøker mulig avtalebrudd av Go-Ahead
- Detaljer
Mens 95.000 personer daglig bruker Vy-appen, har ikke Go-Ahead en egen app for blant annet kjøp av billetter. Nå vil Jernbanedirektoratet se om det innebærer avtalebrudd.
Go-Ahead får 30 millioner kroner i bonus
- Detaljer
Go-Ahead tilfredsstilte alle krav i oppstartfasen, og får belønning av Jernbanedirektoratet.
Bybanen kan bli førerløs
- Detaljer
Innen ti år kan Bybanen i Bergen bli førerløs. Det blir en lang vei før en kommer så langt, med tusenvis av kilometer med testkjøring og nødvendig godkjenning av Jernbanetilsynet. Men hvis alt går etter planen, kan Bergen bli den første byen i verden med en førerløs bybane.
Bybanen bør ikke være førerløs
- Detaljer
I BT 9. des. argumenter Johan C. Haveland, passasjertransportsjef for Bybanen AS, sterkt for at alle såkalte autonome bybanevogner i fremtiden bør kjøre seg selv – det vil si være førerløse.
Klar bane mot Hamar
- Detaljer
Jernbaneutbyggingen skyter fart mellom Eidsvoll og Hamar: De kommende sju åra skal det være bygget over 40 kilometer med dobbeltspor, og Bane NOR jakter på smarte løsninger.
Sveits totalfornyer uten å stenge
- Detaljer
Mellom byene Lausanne og Genève i Sveits pågår en total fornyelse av jernbanen fram til 2030 – uten at strekningen stenges for togtrafikk. Nå vurderes tilsvarende opplegg i Norge.
Her er den første nye Oslo-trikken
- Detaljer
I en verkstedhall i Zaragoza i Spania er Oslos nye trikker i ferd med å ta form.
Direktøren kjente det stakk i magen da det første Go-Ahead-toget fikk tekniske problemer på Bryne stasjon
- Detaljer
– Vi hadde jo bare hatt togene i noen få timer.
Gamle sporveishus må flytte
- Detaljer
Sporveismuseets gamle stasjonsbygninger på Vinterbro i Ås må flytte pga. veikryssbygging
Togtrafikken også for sein i 2019
- Detaljer
Bane Nor når trolig ikke punktlighetsmålet sitt på 90 prosent i år heller, selv om tallet er bedre enn i fjor. Ett av tiltakene for å holde rutatida er at togdørene skal lukkes 20 sekunder tidligere.
Go-Ahead er avhengig av konkurrenten
- Detaljer
Mens 95.000 personer daglig bruker Vy-appen, har ikke Go-Ahead en egen app for blant annet kjøp av billetter.
Rødt krever at pengene Vy betaler på Bergensbanen må investeres på strekningen
- Detaljer
Forrige uke ble det klart at Vy må betale 2,2 milliarder kroner for å kjøre tog på Bergensbanen og Vossebanen de neste 10 årene. Nå stiller Rødt krav til hvordan pengene skal brukes.
Fra nyttår stenger dørene: – Det er et yndet tilholdssted for uvedkommende
- Detaljer
Fra 2. januar må reisende med tog vente utendørs på Jessheim.
Ingjerd (78) mister frikort på toget fordi hun ikke har app
- Detaljer
– Det er helt hårreisende av regjeringen å innføre dette.
Kortere tid mellom Steinkjer og Trondheim
- Detaljer
Det er ombyggingen av trondheimsstasjonen Leangen med et nytt kryssingsspor som er årsaken til tidsbesparelsen.
Første reis med Go-Ahead: – Billetten var dobbelt så dyr
- Detaljer
Anders og Tonje Holta-Aas fekk vere med det aller første Go-Ahead-toget frå Stavanger til Drammen. Lite visste dei om at togturen var historisk.
Vi er blitt tvunget til å tenke nytt
- Detaljer
– Mer enn noen gang er vi ett lag, sier Trond Olav Aarsand, som fra 1. september i år har jobbet som serviceleder i Go-Ahead.