Jernbanenyheter

Ruter vil ta ansvar for masseevakuering i Oslo

Ruter planlegger for å kunne frakte folk i sikkerhet om Oslo rammes av en naturkatastrofe eller terror. Men selskapet mener uklare regler kan skape problemer.

Nordstrands Blad

Vi får flere og flere nye apper – men kjører stadig buss for tog

Hva skjer hvis digitaliseringen kun foregår på overflaten?

Computerworld

20 år siden etterkrigstidens nest største togulykke

Rett over nyttår 2000 kolliderer et lokaltog fra Hamar med et fjerntog fra Trondheim. Lørdag 4. januar er det 20 år siden 19 mennesker omkom i Åsta-ulykken.

ABC Nyheter

Advarer skiløpere: – Når du ser toget, er det for sent

Togselskapene har i flere år slitt med skigåere som krysser togspor på en usikker måte. Med moderne og raskere tog frykter de ulykker. – Det er en sikker død, sier banesjef på Ofotbanen.

TV2

Er det farlig å ta tog?

Vi som bruker tog daglig opplever stadig forsinkelser. Når det begynner og «lyne og tordne» fra toget vi kjører med er det god grunn til engstelse.

Budstikka

2000 passasjerer rammet av strømbrudd på toglinje: – Fullstendig kaos

Sørlandsbanen er åpnet igjen etter nesten tolv timer. Flere passasjerer mener informasjonen fra togselskapet har vært for dårlig.

NRK Sørlandet

Hørte smell på toget – prosjektil traff headset på passasjer

Dramatisk politiaksjon på Årnes stasjon. Mann lagt i bakken av væpnet politi.

Romerikes Blad

T-banens Linje 5 stenges på kvelden

Fra 5. januar til 25. mars vil linje 5 stenge mellom Tøyen og Økern og Tøyen og Sinsen fra klokken 21 på kvelden fra søndag til torsdag.

Vårt Oslo

Slik blir det nye togtilbodet til Vy på Bergensbanen

Vy aukar til seks daglege avgangar frå Oslo og Bergen. Men det første driftsåret skjer det ingenting med rutene.

NRK Hordaland

Kan vi få magnettog i Skandinavia?

I Norge er det også stort potensial for magnettog-løsninger.

Teknisk Ukeblad

Her dundrar bilen over vegen like framfor lokomotivet: – Dei utset seg for livsfare

Det gjekk bra, men det var ikkje mykje om å gjere då denne stasjonsvogna tok sjansen på å køyre gjennom rundkøyringa i Garnesvegen sjølv om veterantoget var på veg til å krysse vegen.

NRK Hordaland

For meg er det NSB som gjeld. Uansett.

Regjeringa kom slepande med ei jernbanereform, men tok aldri høgd for kor glade nordmenn er i toget. Då kunne det aldri gå bra.

Bergens Tidende

Markerte oppstart av hovedarbeidene på Drammen-Kobbervikdalen

Torsdag 19. desember markerte Bane NOR oppstart av hovedarbeidene i InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen.

bygg.no

Lack of power forces electric trains to switch to diesel

Brand new electric trains are being forced to switch to polluting diesel engines on a cross-Border route because of a “farcical” shortage of power.

The Scotsman

Sørlandsbanen utsolgt: Billigere med fly enn tog et døgn senere

Fredag var det ikke mulig å bestille togbillett fra Oslo til Kristiansand. Likevel kunne man få fly ned samme dag.

Nettavisen

LO Stat avviser sykeaksjon blant Vys lokførere

Vy har inndratt muligheten for egenmelding etter mistanke om sykeaksjon blant lokførere. LO Stat hevder at en slik aksjon ikke pågår.

ABC Nyheter

Nytteløst å prate når t-banen kjører forbi

Det gjør den 480 ganger i døgnet.

Nordre Aker budstikke

Cyril (40) grep inn da trikkeføreren besvimte: – Alle ble redde

Passasjer Cyril Mitch Henriquet måtte gripe inn da føreren av trikken han satt på, besvimte bak spakene. Sporveien har varslet Havarikommisjonen etter hendelsen.

VG

Vy kjøper svenske Flygbussarna

Vygruppen kjøper Flygbussarna i Sverige av Transdev og befester sin posisjon som ledende innenfor persontransport i Norden.

Vy

Jernbanedirektoratet undersøker mulig avtalebrudd av Go-Ahead

Mens 95.000 personer daglig bruker Vy-appen, har ikke Go-Ahead en egen app for blant annet kjøp av billetter. Nå vil Jernbanedirektoratet se om det innebærer avtalebrudd.

Fri Fagbevegelse

Go-Ahead får 30 millioner kroner i bonus

Go-Ahead tilfredsstilte alle krav i oppstartfasen, og får belønning av Jernbanedirektoratet.

E24

Bybanen kan bli førerløs

Innen ti år kan Bybanen i Bergen bli førerløs. Det blir en lang vei før en kommer så langt, med tusenvis av kilometer med testkjøring og nødvendig godkjenning av Jernbanetilsynet. Men hvis alt går etter planen, kan Bergen bli den første byen i verden med en førerløs bybane.

Transportøkonomisk institutt

Bybanen bør ikke være førerløs

I BT 9. des. argumenter Johan C. Haveland, passasjertransportsjef for Bybanen AS, sterkt for at alle såkalte autonome bybanevogner i fremtiden bør kjøre seg selv – det vil si være førerløse.

Bergens Tidende

Klar bane mot Hamar

Jernbaneutbyggingen skyter fart mellom Eidsvoll og Hamar: De kommende sju åra skal det være bygget over 40 kilometer med dobbeltspor, og Bane NOR jakter på smarte løsninger.

Jernbanemagasinet

Sveits totalfornyer uten å stenge

Mellom byene Lausanne og Genève i Sveits pågår en total fornyelse av jernbanen fram til 2030 – uten at strekningen stenges for togtrafikk. Nå vurderes tilsvarende opplegg i Norge.

Jernbanemagasinet

Her er den første nye Oslo-trikken

I en verkstedhall i Zaragoza i Spania er Oslos nye trikker i ferd med å ta form.

TV2

Direktøren kjente det stakk i magen da det første Go-Ahead-toget fikk tekniske problemer på Bryne stasjon

– Vi hadde jo bare hatt togene i noen få timer.

NJF magasinet

Gamle sporveishus må flytte

Sporveismuseets gamle stasjonsbygninger på Vinterbro i Ås må flytte pga. veikryssbygging

NRK Østlandssendingen

Vy øker prisene 1. februar

Nå kommer neste års prisendringer fra Vy.

Din Side

Togtrafikken også for sein i 2019

Bane Nor når trolig ikke punktlighetsmålet sitt på 90 prosent i år heller, selv om tallet er bedre enn i fjor. Ett av tiltakene for å holde rutatida er at togdørene skal lukkes 20 sekunder tidligere.

NRK

Go-Ahead er avhengig av konkurrenten

Mens 95.000 personer daglig bruker Vy-appen, har ikke Go-Ahead en egen app for blant annet kjøp av billetter.

NJF magasinet

Rødt krever at pengene Vy betaler på Bergensbanen må investeres på strekningen

Forrige uke ble det klart at Vy må betale 2,2 milliarder kroner for å kjøre tog på Bergensbanen og Vossebanen de neste 10 årene. Nå stiller Rødt krav til hvordan pengene skal brukes.

NRK Hordaland

Fra nyttår stenger dørene: – Det er et yndet tilholdssted for uvedkommende

Fra 2. januar må reisende med tog vente utendørs på Jessheim.

Romerikes Blad

Ingjerd (78) mister frikort på toget fordi hun ikke har app

– Det er helt hårreisende av regjeringen å innføre dette.

NJF magasinet

Kortere tid mellom Steinkjer og Trondheim

Det er ombyggingen av trondheimsstasjonen Leangen med et nytt kryssingsspor som er årsaken til tidsbesparelsen.

Steinkjer avisa

Første reis med Go-Ahead: – Billetten var dobbelt så dyr

Anders og Tonje Holta-Aas fekk vere med det aller første Go-Ahead-toget frå Stavanger til Drammen. Lite visste dei om at togturen var historisk.

NRK Rogaland

Vi er blitt tvunget til å tenke nytt

– Mer enn noen gang er vi ett lag, sier Trond Olav Aarsand, som fra 1. september i år har jobbet som serviceleder i Go-Ahead.

Jernbanemagasinet