Artikkelindeks

7. juni var det duket for medlemstur på og langs jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn.  Som så mange ganger tidligere stilte Bane NOR velvillig opp som våre verter og utmerkede guider, underveis orienterte de om det nye dobbeltsporet.  Denne gangen var turen lagt opp til å gå i motsatt retning med oppmøte på Porsgrunn stasjon, hvor Rutebilhistorisk Forening avdeling Vestfold ventet på oss med en veteranbuss. 

Som ved et tilsvarende arrangement i 2013 spanderte NSB togreisen for strekningen Oslo S ─ Porsgrunn og Larvik ─ Oslo S.  Det var felles togreise med tog 853, ankomst Porsgrunn kl. 17.40. Tilbakereisen fra Larvik stasjon var med tog 834, avgang kl. 20.32.   

Men før en kommer så langt, var det noen som la ut på tur langt tidligere på dagen.  Som noen sikkert er kjent med, er det et relativt tett slektskapsforhold mellom lokalavdelingens leder og NJKs forlagssjef.  Nå hadde det seg slik at denne forlagssjefen denne dagen hadde et ærend på Bryn for å ta imot Norsk Jernbanekalender 2018, og da hadde ikke nevnte lokalavdelingsleder mye annet å gjøre enn å henge på.

 2017 06 07 2268 HMT 700 72

 En regnvåt onsdagsmorgen på Sandefjord stasjon, tog 812 kommer inn på stasjonen, reisen til Bryn kan starte.

 

Etter å ha sørget for at kalenderne kom trygt i hus på Bryn, bar det ned til Oslo S og ombord i tog 853, som fremføres med dobbelt 70-sett.  Ettersom det erfaringsmessig er best plass i det bakre settet (selv om toget i det store og hele er godt og fullt frem til Drammen ...), ble de påmeldte gitt beskjed om at vi samles i togets nest siste vogn (tredje vogn i bakerste sett).  Vel inne på toget var det endel logistikk forbundet med utdeling av billetter, som en velvillig billettautomat i Sandefjord hadde spyttet ut, og salg av den nye kalenderen.  Det kan være forklaringen på at kameraet ble liggende urørt helt frem til Larvik.  Stygg sak ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Vel ankommet Larvik stasjon i spor 3, Trine Bratlie Evensen og Terje Walle (med tung, gjennomsiktig bagasje ...) fra Bane NOR entrer toget sammen med sakesløse turdeltagere som hadde blitt kommandert til å fungere som pakkesel.  Hva man ikke skal måtte gjennomgå for fellesskapets beste ...

 

Så gjentok det seg med kameraet:  Underveis fra Larvik til Porsgrunn ble det neglisjert.  Heldigvis var det ikke vondt å be da vi ankom Porsgrunn i et vær vi ikke syntes all verden om ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Tog 853 fortsetter ferden mot neste og siste stasjon Skien, vi begir oss til gatesiden av stasjonsbygningen, hvor ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... denne skjønnheten, en Volvo B 57, 1968-modell, med fortid fra Rutebilene Farmand, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

 ... men ikke så mye brukt ettersom den ikke er utrustet med turbo.  Det siste merket vi effekten av i Lillegårdskleivene underveis fra Eidanger til Langangen ...

 

Fra Porsgrunn stasjon gikk ferden til Bjørntvedt hvor sidesporet og den nordre portalen til Eidangertunnelen skulle studeres.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Fremme på Bjørntvedt kunne turdeltagerne studere dagens første ekspressavgang fra Oslo, tog 861, fordi det toget hadde blitt omtrent 20 minutter forsinket.  Innimellom passer det bra at et tog er forsinket ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Den store bussen ble ikke fullt så stor ved siden av Norcems siloanlegg på Bjørntvedt.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Nede på sporet til den nye banen sto pukkvogner på rekke og rad, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... det ble naturlig nok gjenstand for oppmerksomhet ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

For å kunne ta anlegget i nærmere øyesyn var det nødvendig å ta en spasertur, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... underveis kunne anleggssporveksler studeres, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... og vel nede ble man møtt av trekkraften til pukktoget, en MZ IV.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Øystein Wiik (t.v.) og Johan Myhre fant veien ned, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... som så mange andre var også Stefan Bårli Hansen godt utstyrt med kamera.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Nordre portal til Eidangertunnelen ved kilometer 181,5.  Samme kilometer på banen fra 1882 er omtrent 1,5 kilometer fra Oklungen i retning Eidanger.  Fra Oklungen til der gammelt og nytt spor møtes er det rundt 12 kilometer.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Stadig flere har kommet ned til sporet, noen ser lengselsfullt i retning av pukktoget og ønsker at det hadde vært mulig å gå nærmere ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Egil Grønstad (t.v.) og Bane NORs Trine Bratlie Evensen i samtale, i bakgrunnen Jan Erik Bruun.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Stadig flere vitebegjærlige deltagere er på plass ved sporet.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Bjarne Holhjem (nærmest) i dialog med Trine Bratlie Evensen, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

... svarene inkluderer armbevegelser - som neppe viser hvor stor fisken som glapp var ...  Egil Grønstad og Dag Eivind Holhjem følger med.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Samtalen er utvilsomt god og innholdet interesserer utvilsomt mange, ...

2017 06 07 2268 HMT 700 72

 ... samtidig som enkelte gjennomfører selvstudier.

 

Men om programmet skal holde må vi videre, vi sa takk for oss på Bjørntvedt.

2017 06 07 2268 HMT 700 72

Bane NOR hadde styrket sitt nærvær på Bjørntvedt, han takkes med en Norsk Jernbanekalender 2018 og blant annet litt lokale drikkevarer.

 Med alle på plass i bussen bærer det videre, neste stopp er Solumbrua.  Mer om det på neste side.