Materiellpresentasjon - lokomotiver

Skd 206  35
Skinnetraktor

Skd 206 35

Type Skd 206 (oppr. Skb 201)
Nummer 35
Byggeår 1938
Fabrikant Thune/Hamar Jernstøberi
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 6,0 m
Vekt i driftsklar stand 9,4 tonn
Motor Scania-Vabis D7
Motoreffekt 71 kW (ca 96 HK)
Største kjørehastighet 50 km/t
Merknad Under oppussing
Skd 206 35 Fagernes 1973
Skd 206 35 Vst. Grorud 1987
Skd 206 35 Krøderen 2010

Utover på 1930-tallet ble det bygget en del små lokomotiver med bensin- eller dieselmotor beregnet for skifting og kjøring av kipptog til bedrifter med egne sidespor. I motsetning til damplokomotiver krevde disse små lokomotivene lite stell, de var billige i drift, de kunne startes opp på et øyeblikk, og de kunne betjenes av én mann. De gjorde det dermed mulig å stasjonere egne skiftelokomotiver også på mindre stasjoner.

NSB ønsket imidlertid at slike små lokomotiver skulle kunne kjøres av stasjonspersonale med tilleggsopplæring, mens lokomotivpersonalets fagforening krevde at all lokomotivførertjeneste skulle utføres av fullt utdannede lokomotivførere - som dermed også hadde høyere lønn. Resultatet av denne striden ble at slike små lokomotiver ble klassifisert som skinnetraktorer, som formelt ikke var "ordentlige" lokomotiver.

 

Denne typen skinnetraktor ble bygget i 38 eksemplarer i perioden 1936-39. Bare to av dem ble opprinnelig levert som type Skd 206 med dieselmotor, de øvrige ble levert som type Skb 201 med bensinmotor. Rundt 1960 ble alle de bensindrevne traktorene utstyrt med dieselmotor og fikk typebetegnelse Skd 206. En av traktorene som opprinnelig ble levert med dieselmotor fikk på et tidspunkt bensinmotor, for senere å bli ombygget tilbake til dieselmotor igjen. Med unntak av motortypen og det utstyret som har med motoren å gjøre var imidlertid alle traktorene like.

 

Skinnetraktor type 201/206 er bygget opp omtrent som en alminnelig, gammeldags lastebil med mekanisk gearkasse og kardangdrift på den ene akselen. Trekkraften overføres deretter til den andre akselen med koblestenger. Den har imidlertid egen vendedrevskasse for å kunne kjøre like fort i begge retninger.

Traktorene har liten motorkraft og liten vekt, og de ble ikke utstyrt med trykkluftbremser. Det var derfor begrenset hvor mange vogner de kunne trekke på linjen.

 

Skinnetraktorene av denne typen ble vanligvis utplassert på mellomstore stasjoner hvor det ikke var behov for større lokomotiver. Selv om de i utgangspunktet var bygget for skifting på stasjoner ble de også brukt på sidelinjer, til kjøring av kipptog til industrisidespor, og som trekkraft i arbeidstog.

 

Etter noen uhell hvor koblestenger brakk og slo hull i førerhusgulvet ble det nedlagt forbud mot å kjøre slike skinnetraktorer på linjen på det nasjonale jernbanenettet, og omtrent samtidig ble det innført krav om at alle tog på det nasjonale jernbanenettet skal ha trykkluftbremser. Etter at stykkgodstransportene ble borte fra jernbanen forsvant også mesteparten av behovet for skinnetraktorer, og traktorene av type 206 ble tatt ut av ordinær drift.

Skd 206 er imidlertid en enkel og robust konstruksjon, og enkelte slike traktorer brukes ennå internt noen steder for skifting i jernbaneverksteder m.v

I  mange år var en slik traktor stasjonert på Vikersund stasjon, så denne traktortypen har naturlig nok også gått på Krøderbanen.
Skd 206 35 har stått hensatt på Krøderbanen i mange år, men er nå under reparasjon og oppussing.

 

----------

 

 

 

 

 

 
 
 
 

Skd 206  33
Skinnetraktor

Skd 206 33

Type Skd 206
Nummer 33
Byggeår 1938
Fabrikant Thune/Hamar Jernstøberi
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 6,0 m
Vekt i driftsklar stand 9,4 tonn
Motor Scania-Vabis D7
Motoreffekt 71 kW (ca 96 HK)
Største kjørehastighet 50 km/t
Skd 206 33 Garnes 2001
Skd 206 33 Garnes 2010
Skd 206 33 Garnes 2013

Utover på 1930-tallet ble det bygget en del små lokomotiver med bensin- eller dieselmotor beregnet for skifting og kjøring av kipptog til bedrifter med egne sidespor. I motsetning til damplokomotiver krevde disse små lokomotivene lite stell, de var billige i drift, de kunne startes opp på et øyeblikk, og de kunne betjenes av én mann. De gjorde det dermed mulig å stasjonere egne skiftelokomotiver også på mindre stasjoner.

NSB ønsket imidlertid at slike små lokomotiver skulle kunne kjøres av stasjonspersonale med tilleggsopplæring, mens lokomotivpersonalets fagforening krevde at all lokomotivførertjeneste skulle utføres av fullt utdannede lokomotivførere - som dermed også hadde høyere lønn. Resultatet av denne striden ble at slike små lokomotiver ble klassifisert som skinnetraktorer, som formelt ikke var "ordentlige" lokomotiver.

 

Denne typen skinnetraktor ble bygget i 38 eksemplarer i perioden 1936-39. Bare to av dem ble opprinnelig levert som type Skd 206 med dieselmotor, de øvrige ble levert som type Skb 201 med bensinmotor. Rundt 1960 ble de bensindrevne traktorene utstyrt med dieselmotor og fikk typebetegnelse Skd 206. En av traktorene som opprinnelig ble levert med dieselmotor fikk på et tidspunkt bensinmotor, for senere å bli ombygget tilbake til dieselmotor igjen. Med unntak av motortypen og det utstyret som har med motoren å gjøre var imidlertid alle traktorene like.

 

Skinnetraktor type 201/206 er bygget opp omtrent som en alminnelig, gammeldags lastebil med mekanisk gearkasse og kardangdrift på den ene akselen. Trekkraften overføres deretter til den andre akselen med koblestenger. Den har imidlertid egen vendedrevskasse for å kunne kjøre like fort i begge retninger.

Traktorene har liten motorkraft og liten vekt, og de ble ikke utstyrt med trykkluftbremser. Det var derfor begrenset hvor mange vogner de kunne trekke på linjen.

 

Skinnetraktorene av denne typen ble vanligvis utplassert på mellomstore stasjoner hvor det ikke var behov for større lokomotiver. Selv om de i utgangspunktet var bygget for skifting på stasjoner ble de også brukt på sidelinjer, til kjøring av kipptog til industrisidespor, og som trekkraft i arbeidstog.

 

Etter noen uhell hvor koblestenger brakk og slo hull i førerhusgulvet ble det nedlagt forbud mot å kjøre slike skinnetraktorer på linjen på det nasjonale jernbanenettet, og omtrent samtidig ble det innført krav om at alle tog på det nasjonale jernbanenettet skal ha trykkluftbremser. Etter at stykkgodstransportene ble borte fra jernbanen forsvant også mesteparten av behovet for skinnetraktorer, og traktorene av type 206 ble tatt ut av ordinær drift.

Skd 206 er imidlertid en enkel og robust konstruksjon, og enkelte slike traktorer brukes ennå internt noen steder for skifting i jernbaneverksteder m.v

Skd 206 33 ble levert som en samproduksjon av Thunes mek. Verksted og Hamar Jernstøberi i 1938, og var en av traktorene som fikk dieselmotor ved leveransen. I en periode hadde den  bensinmotor og dermed typebetegnelse Skb 201. Den ble brukt flere steder i landet, blant annet i Granvin på Hardangerbanen.

Skd 206 33 ble utrangert fra NSB i 1987 og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå stasjonert på Gamle Vossebanen hvor den brukes til skifting på Garnes stasjon.

 

----------

 

 

 

 

 

 
 
 
 

Skd 206  48
Skinnetraktor

Skd 206 48

Type Skd 206 (oppr. Skb 201)
Nummer 48
Byggeår 1939
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 6,0 m
Vekt i driftsklar stand 9,8 tonn
Motor Scania-Vabis D7
Motoreffekt 71 kW (ca 96 HK)
Største kjørehastighet 50 km/t
Merknad Hensatt
Skd 206 048 Garnes 2015
Skd 206 048 Figgjo 2011
Skd 206 048 Vst. Kvaleberg 1988

Utover på 1930-tallet ble det bygget en del små lokomotiver med bensin- eller dieselmotor beregnet for skifting og kjøring av kipptog til bedrifter med egne sidespor. I motsetning til damplokomotiver krevde disse små lokomotivene lite stell, de var billige i drift, de kunne startes opp på et øyeblikk, og de kunne betjenes av én mann. De gjorde det dermed mulig å stasjonere egne skiftelokomotiver også på mindre stasjoner.

NSB ønsket imidlertid at slike små lokomotiver skulle kunne kjøres av stasjonspersonale med tilleggsopplæring, mens lokomotivpersonalets fagforening krevde at all lokomotivførertjeneste skulle utføres av fullt utdannede lokomotivførere - som dermed også hadde høyere lønn. Resultatet av denne striden ble at slike små lokomotiver ble klassifisert som skinnetraktorer, som formelt ikke var "ordentlige" lokomotiver.

 

Denne typen skinnetraktor ble bygget i 38 eksemplarer i perioden 1936-39. Bare to av dem ble opprinnelig levert som type Skd 206 med dieselmotor, de øvrige ble levert som type Skb 201 med bensinmotor. Rundt 1960 ble de bensindrevne traktorene utstyrt med dieselmotor og fikk typebetegnelse Skd 206. En av traktorene som opprinnelig ble levert med dieselmotor fikk på et tidspunkt bensinmotor, for senere å bli ombygget tilbake til dieselmotor igjen. Med unntak av motortypen og det utstyret som har med motoren å gjøre var imidlertid alle traktorene like.

 

Skinnetraktor type 201/206 er bygget opp omtrent som en alminnelig, gammeldags lastebil med mekanisk gearkasse og kardangdrift på den ene akselen. Trekkraften overføres deretter til den andre akselen med koblestenger. Den har imidlertid egen vendedrevskasse for å kunne kjøre like fort i begge retninger.

Traktorene har liten motorkraft og liten vekt, og de ble ikke utstyrt med trykkluftbremser. Det var derfor begrenset hvor mange vogner de kunne trekke på linjen.

 

Skinnetraktorene av denne typen ble vanligvis utplassert på mellomstore stasjoner hvor det ikke var behov for større lokomotiver. Selv om de i utgangspunktet var bygget for skifting på stasjoner ble de også brukt på sidelinjer, til kjøring av kipptog til industrisidespor, og som trekkraft i arbeidstog.

 

Etter noen uhell hvor koblestenger brakk og slo hull i førerhusgulvet ble det nedlagt forbud mot å kjøre slike skinnetraktorer på linjen på det nasjonale jernbanenettet, og omtrent samtidig ble det innført krav om at alle tog på det nasjonale jernbanenettet skal ha trykkluftbremser. Etter at stykkgodstransportene ble borte fra jernbanen forsvant også mesteparten av behovet for skinnetraktorer, og traktorene av type 206 ble tatt ut av ordinær drift.

Skd 206 er imidlertid en enkel og robust konstruksjon, og enkelte slike traktorer brukes ennå internt noen steder for skifting i jernbaneverksteder m.v

Skd 206 48 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1939 i den siste byggeserien på 10 slike skinnetraktorer.
Ved leveransen hadde den bensinmotor og typebetegnelse Skb 201. I 1963 ble det satt inn dieselmotor og typebetegnelsen endret til Skd 206.

I 1987 ble 206 48 utsatt for et skifteuhell og utrangert. Den ble imidlertid reparert og solgt til Block Watne på Klepp, hvor den i en tid ble brukt til skifting på fabrikkområdet.
I 2003 ble traktoren overtatt av en privatperson og plassert på Figgjo stasjon på Ålgårdbanen.

I mai 2015 ble traktoren overtatt av Norsk Jernbaneklubb og fraktet til Garnes på Gamle Vossebanen. Det vil bli vurdert om den skal settes i kjørbar stand eller om den skal brukes som reservedeler for den andre 206-traktoren som brukes på Gamle Vossebanen.

 

----------

 

 

 

 

 

 
 
 
 

Ska 205  2
Skinnetraktor

Ska 205 2

Type Ska 205
Nummer 2
Byggeår 1936
Fabrikant Thune / NEBB
Levert til NSB
I ordinær bruk til 1990
Nåværende eier Norsk Transport
Akselanordning Bo
Lengde over buffere 5,5 m
Vekt i driftsklar stand 11,9 tonn
Motoreffekt 46 kW (ca 63 HK)
Største kjørehastighet 35 km/t
Ska 205 2 Garnes 2020
Ska 205 2 Narvik 1936
Leveransefoto

Ska 205 er en liten elektrisk drevet skinnetraktor med akkumulatorer.
Traktortypen ble bygget i to eksemplarer og tatt i bruk ved Narvik stasjon. Det elektriske utstyret ble levert av Norsk Elektrisk Brown Boveri.
Traktorene ble benyttet til inn- og utskifting av små passasjer- og konduktørvogner i malmtogene på Ofotbanen. På 1950-tallet ble nr 2 overført til Nærbø stasjon på Jæren, mens nr 1 ble utrangert i 1971.
Mot slutten av 1980-tallet ble Ska 205 nr 2 hensatt og formelt utrangert.
Etter mange år utendørs ble den i 2008 gitt som gave fra CargoNet AS til Norsk Transport AS. Etter omfattende restaurering ble traktoren ferdig vinteren 2018. Den fremstår med det utseende den hadde på 1930-tallet.
Fra 2020 er traktoren deponert hos Gamle Vossebanen.

----------

 

 

 

 

 

 
 
 
 

Skd 215  104
Skinnetraktor

Skd 215 104

Type Skd 215
Nummer 104
Byggeår 1950
Fabrikant Drewry Car
Levert til NSB Narvik Distrikt
I ordinær trafikk til 1972
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning C
Lengde over buffere 8,17 m
Vekt i driftsklar stand 28,2 tonn
Motor Gardner 8 L 3
Motoreffekt 158 kW (ca 204 HK)
Største kjørehastighet 45 km/t
Merknad Under reparasjon
Skd 215 104 Halden 1967
Skd 215 104 Halden 1970
Skd 215 104 Vst. Grorud 1970
Skd 215 104 Lillehammer 1981
Skd 215 104 Krøderen 1987
Skinnetraktorene av type 215 ble levert i to eksemplarer fra Drewry Car i England til NSB Narvik distrikt i 1950, og er en typisk britisk konstruksjon.
I Narvik viste traktorene seg ganske fort å være for små for oppgavene. De ble derfor sendt sørover, og ble i mange år brukt i Fredrikstad og Halden.
 
Drifts- og vedlikeholdsmesig er det en ulempe å ha noen få lokomotiver som avviker sterkt fra alt annet materiell man har, NSB var derfor interessert i å bli kvitt dem. I 1972 ble 215 105 solgt til Mesna Kartongfabrikk i Lillehammer, men underveis dit havarerte den. 215 104 ble derfor satt i stand og sendt til Lillehammer i stedet, mens 215 105 ble behold av Mesna Kartongfabrikk som reservedeler.
 
Etter at driften ved Mesna Kartongfabrikk opphørte fikk Norsk Jernbaneklubb overta 215 104 i 1988. Traktoren er riktignok en parentes i norsk jernbanehistorie, men den har stor trekkraft og ble vurdert som et godt supplement i tilfelle damplokomotivene måtte erstattes med diesellokomotiv i togene på Krøderbanen.
I årene 1988 og 1989 ble traktoren bruk mye på Krøderbanen, både til selvstendig togfremføring og som hjelpelokomotiv ved store tog.
 
Skd 215 104 er for tiden hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen med motorskade. Reparasjon og oppussing er i gang.

 

----------

 

 

 

 

 

Skd 214  80
Skinnetraktor

Skd 214 80

Type Skd 214
Nummer 80
Byggeår 1952
Fabrikant Kockum Malmö
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1988
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 8,8 m
Vekt i driftsklar stand 20,0 tonn
Motor Scania-Vabis D 812
Motoreffekt 110 kW (ca 150 HK)
Største kjørehastighet 50 km/t
Merknad Opphugget 2017
Skd 214 080 Krøderen 1998
Utover på 1930-tallet ble det bygget en del små lokomotiver med bensin- eller dieselmotor beregnet for skifting og kjøring av kipptog til bedrifter med egne sidespor. I motsetning til damplokomotiver krevde disse små lokomotivene lite stell, de var billige i drift, de kunne startes opp på et øyeblikk, og de kunne betjenes av én mann. De gjorde det dermed mulig å stasjonere egne skiftelokomotiver også på mindre stasjoner.
NSB ønsket imidlertid at slike små lokomotiver skulle kunne kjøres av stasjonspersonale med tilleggsopplæring, mens lokomotivpersonalets fagforening krevde at all lokomotivførertjeneste skulle utføres av fullt utdannede lokomotivførere - som dermed også hadde høyere lønn. Resultatet av denne striden ble at slike små lokomotiver ble klassifisert som skinnetraktorer, som formelt ikke var "ordentlige" lokomotiver.
 
Rundt 1950 ble det behov for flere og større skinnetraktorer. NSB bestilte da 31 skinnetraktorer fra den svenske fabrikanten Kockum i Malmö. Disse ble levert i 1952 og var av en type som allerede var bygget i stort antall og i flere varianter i Sverige. De hadde 8-sylindet Scania-Vabis dieselmotor, 5-trinns trykkluftstyrt mekanisk gearkasse og hydraulisk kobling. Fra vendedrevskassen skjedde kraftoverføringen med store kjeder til drivakslene. Vendedrevskassen hadde to trinn for å kunne oppnå spesielt stor trekkraft når det var nødvendig. Traktorene var også utstyrt med en enkel type trykkluftbremser, slik at de egnet seg for kjøring av tog med opptil 10 godsvogner.
Anskaffelsen av disse skinnetraktorene var dessuten et ledd i bestrebelsene etter å avskaffe dampdriften. Skinnetraktorene av type Skd 214 ble utplassert på middelstore stasjoner.
 
De fleste skinnetraktorene av denne typen gjennomgikk bare mindre moderniseringer i løpet av sin driftstid. Den mest iøynefallende endringen skjedde med frontvinduene. Opprinnelig var det 4 rektangulære vinduer i hver ende, men i årene rundt 1970 ble disse byttet ut med to større vinduer av samme form som på de dengang nye traktorene av type 220c.
Etter at stykkgodstransporten ble borte fra jernbanen forsvant også mesteparten av behovet for skinnetraktorer.
 
Skd 214 80 ble utrangert i 1988 og hensatt. Etterhvert ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og plassert på Krøderbanen. I 2017 ble den ribbet for brukbare reservedeler og hugget opp.
 
 
 

----------

 
 
 

Skd 214  85
Skinnetraktor

Skd 214 85

Type Skd 214
Nummer 85
Byggeår 1952
Fabrikant Kockum Malmö
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1988
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 8,8 m
Vekt i driftsklar stand 20,0 tonn
Motor Scania-Vabis D 812
Motoreffekt 110 kW (ca 150 HK)
Største kjørehastighet 50 km/t
Merknad Under reparasjon
Skd 214 85 Vikersund 1977
Skd 214 85 Bø 1985
Utover på 1930-tallet ble det bygget en del små lokomotiver med bensin- eller dieselmotor beregnet for skifting og kjøring av kipptog til bedrifter med egne sidespor. I motsetning til damplokomotiver krevde disse små lokomotivene lite stell, de var billige i drift, de kunne startes opp på et øyeblikk, og de kunne betjenes av én mann. De gjorde det dermed mulig å stasjonere egne skiftelokomotiver også på mindre stasjoner.
NSB ønsket imidlertid at slike små lokomotiver skulle kunne kjøres av stasjonspersonale med tilleggsopplæring, mens lokomotivpersonalets fagforening krevde at all lokomotivførertjeneste skulle utføres av fullt utdannede lokomotivførere - som dermed også hadde høyere lønn. Resultatet av denne striden ble at slike små lokomotiver ble klassifisert som skinnetraktorer, som formelt ikke var "ordentlige" lokomotiver.
 
Rundt 1950 ble det behov for flere og større skinnetraktorer. NSB bestilte da 31 skinnetraktorer fra den svenske fabrikanten Kockum i Malmö. Disse ble levert i 1952 og var av en type som allerede var bygget i stort antall og i flere varianter i Sverige. De hadde 8-sylindet Scania-Vabis dieselmotor, 5-trinns trykkluftstyrt mekanisk gearkasse og hydraulisk kobling. Fra vendedrevskassen skjedde kraftoverføringen med store kjeder til drivakslene. Vendedrevskassen hadde to trinn for å kunne oppnå spesielt stor trekkraft når det var nødvendig. Traktorene var også utstyrt med en enkel type trykkluftbremser, slik at de egnet seg for kjøring av tog med opptil 10 godsvogner.
Anskaffelsen av disse skinnetraktorene var dessuten et ledd i bestrebelsene etter å avskaffe dampdriften. Skinnetraktorene av type Skd 214 ble utplassert på middelstore stasjoner.
 
De fleste skinnetraktorene av denne typen gjennomgikk bare mindre moderniseringer i løpet av sin driftstid. Den mest iøynefallende endringen skjedde med frontvinduene. Opprinnelig var det 4 rektangulære vinduer i hver ende, men i årene rundt 1970 ble disse byttet ut med to større vinduer av samme form som på de dengang nye traktorene av type 220c.
 
Etter at stykkgodstransporten ble borte fra jernbanen forsvant også mesteparten av behovet for skinnetraktorer.
Skd 214 85 ble utrangert fra NSB i 1988 og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb for bruk på Krøderbanen. Fra en gang på 1970-tallet var det nettopp 214 85 som var stasjonert på Vikersund, inntil skinnetraktoren der ble inndratt på midten av 80-tallet. Akkurat denne skinnetraktoren har derfor en spesiell tilknytning til Krøderbanen.
214 85 er i dag rødmalt, men er tenkt tilbakeført til grønn utførelse. Traktoren er for tiden hensatt for reparasjon og oppussing.
 
 
 

----------

 
 
 

Hafslundbanen  H3
Elektrisk lokomotiv fra industribane

Hafslundbanen H3

Type -
Nummer H3
Byggeår 1907
Fabrikant Borsig / Siemens Shuckert
Levert til A/S Hafslund
I ordinær trafikk til 1973
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning Bo' Bo'
Lengde over buffere 9,05 m
Vekt i driftsklar stand 46,0 tonn
Driftsspenning 600 V=
Motoreffekt 440 kW (ca 600 HK)
Største kjørehastighet
Merknad Hensatt
Hafslundbanen H3 På Hafslundbanen
Ant. 1950-tallet
Hafslundbanen H3 Hafslund 1972
Hafslundbanen H3 Vikersund 1974
Hafslundbanen H3 Kløftefoss 1984
Lokomotiv H3 ble levert i 1907 til den ca 5 kilometer lange elektrifiserte industribanen mellom Sundløkka kaianlegg, Hafslund smelteverk og Hafslund stoppested på Østfoldbanen ved Sarpsborg.
Sammen med det nesten like lokomotivet H4 fra 1913 gikk det i trafikk på denne banen inntil trafikken ble innstilt i 1973.
 
Lokomotivet er bevart som representant for elektriske industrilokomotiver i Norge. Det har fått en enkel oppussing, men det er ikke planlagt å sette det i kjørbar stand.
Det er for tiden lagret i en av Krøderbanens vognhaller på Kløftefoss

 

----------