Materiellpresentasjon - lokomotiver

Type 23b  nr. 443
Skiftelokomotiv

23b 443

Type 23b
Nummer 443
Byggeår 1924
Fabrikant Thunes Mek. Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Akselanordning C
Drivhjuldiameter 1250 mm
Lengde over buffere 9,515 m
Maskinytelse ca. 500 HK
Sylindre 2
Sylinderdiameter 410 mm
Sylinderslaglengde 550 mm
Kjelovertrykk 12 kg/cm2
Heteflate 77,8 m2
Overheteflate -
Ristflate 2,70 m2
Vannbeholdning 5,5 tonn
Kullbeholdning 1,3 tonn
Vekt i driftsklar stand 42,2 tonn
Største kjørehastighet 40 km/t
23b 443 Kristiansand 1959
23b 443 Sundland 1970
23b 443 Filipstad 1971
23b 443 Vikersund 1971
23b 443 Maihaugen 2010
Til skifting i Narvik ble det i 1907 og 1911 levert to tanklokomotiver. Disse hadde nesten 14 tonns aksellast, og kunne på denne tiden derfor bare brukes på Ofotbanen.

I begynnelsen av 1920-årene ble det behov for tyngre skiftelokomotiver sørpå, særlig i Oslo distrikt. Thune konstruerte en variant av Ofotbanelokomotivene som fikk betegnelsen 23b. De fikk både ramme- og sidevanntanker, og dermed aksellast i overkant av 14 tonn. I 1924-24 ble det levert 12 slike lokomotiver. De fleste ble stasjonert i Oslo distrikt, men noen kom også til Drammen og Trondheim distrikter. To lokomoiver av samme type ble også levert til A/S Sydvaranger i Kirkenes.

Type 23 var enkle og robuste maskiner som var i bruk helt til de utover på 1960-tallet ble erstattet av diesellokomotiver av type Di2.

Lokomotiv 443 ble levert til Drammen distrikt i 1924. Det var stasjonert i distriktet i all sin tid, men var i en periode på 1950-tallet i Kristiansand. Det ble som et av de siste av typen utrangert i november 1970.

Etter initiativ fra Norsk Jernbaneklubb ble lokomotivet overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Det fikk imidlertid ikke plass på museet, men ble fraktet til Kløftefoss på Krøderbanen hvor det stod lagret til 1979. Etter å ha stått lagret i mange år i lokomotivstallen i Kornsjø ble det til slutt stilt ut sammen med noen personvogner på Maihaugen i Lillehammer.
 
 
----------
 
 
 

Type 21b  nr. 225
Lett universallokomotiv

21b 225

Type 21b
Nummer 225
Byggeår 1911
Fabrikant Thunes Mek. Verksted
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning 1'C
Drivhjuldiameter 1445 mm
Lengde over buffere 14,4 m
Maskinytelse 405 kW (550 HK)
Sylinderdiameter 432 mm
Sylinderslaglengde 610 mm
Kjelovertrykk 12 kg/cm2
Heteflate 63,4 m2
Overheteflate 16,3 m2
Ristflate 1,26 m2
Vannbeholdning 7,7 tonn
Kullbeholdning 3,0 tonn
Vekt i driftsklar stand 59,1 tonn
Største kjørehastighet 60 km/t
21b 225 Flesberg 1959
21b 225 Flesberg 1959
21b 225 Arendal 1961
21b 225 Rødberg 1970
21b 225 Rødberg 1970
21b 225 Krøderen 1992
21b 225 Kongsberg 2004
21b 225 Snørydding mellom Kløftefoss og Krøderen påsken 2009
21b 225 Kløftefoss 2021
21b 225 Kløftefoss 2022
21b 225 Krøderen 2022
21b 225 Flere bilder av lokomotiv 225
Lokomotivtype 21 er et lett universallokomotiv for mindre person- og godstog. Typen ble utviklet fra de foregående type 11 og 15, og fra 1891 til 1919 ble det tilsammen bygget 70 eksemplarer av disse lokomotivtypene.
 
Som de fleste loktyper på denne tiden ble typene 11, 15 og 21a bygget som våtdamplokomotiver med compoundmaskineri. Fra 1909 ble type 21b levert med overheterkjel og tvillingmaskineri. Senere ble mange av de eldre lokene bygget om tilsvarende.
 
Selv om lokomotivene hadde begrenset trekkraft og hastighet var de meget anvendelige, da de på grunn av sin lave vekt også kunne kjøres på sidebaner hvor større og tyngre lokomotiver ikke kunne brukes. De tre siste damplokomotivene som ble utrangert fra NSB var av type 21, og noen lokomotiver av typen oppnådde å tilbakelegge over 2 millioner kilometer i sin driftstid.
 
Lokomotiv 225 ble levert til Smaalensbanen (Østfoldbanen) i 1911, men ble i 1929 overført til Drammen distrikt. Der hørte det til i resten av sin driftstid, og det ble brukt på alle distriktets banestrekninger.
Lokomotiver kunne også lånes ut til andre distrikter for kortere perioder, og det er kjent at 225 i en periode gikk på Arendalsbanen.
Den siste tiden det var i bruk trakk det pukktog på Numedalsbanen fra Svene pukkverk til Kongsberg.
 
225 ble utrangert fra NSB 22/10-1970, og ble fraktet til Grorud i Oslo for opphugging. Etter en andelsaksjon blant Norsk Jernbaneklubbs medlemmer ble lokomotivet kjøpt av NJK.
I 1974 ble restaurering påbegynt i den gamle lokomotivstallen i Drammen, men arbeidet ble brått avbrutt da lokomotivstallen brant ned til grunnen høsten 1976. Lokomotivet kunne imidlertid reddes, det ble flyttet til Oslo, og ble i de følgende årene ble det satt i stand og samtidig restaurert tilbake til tilnærmet leveranseutseende. I 1982 var lokomotiv 225 igjen kjøreklart, og ble brukt ved feiringen av Smaalensbanens 100-års jubileum.
 
Fra 1982 til 1995 ble lokomotiv 225 brukt på Krøderbanen, og i enkelte tilfeller ved filminnspillinger og andre spesialarrangementer andre steder i Østlandsområdet.
Etter å ha stått hensatt siden 1995 ble det igjen tatt i bruk på Krøderbanen i 2009.

Ved kontroll av dampkjelen i 2014 ble det konstatert at den var såpass slitt at den krevde mye vedlikehold for å være forsvarlig å bruke. Etter en vurdering av lokomotivets generelle tilstand ble det besluttet å ta det inn til total overhaling i Krøderbanens verksted.
Lokomotivet ble fullstendig demontert, og alle slitedeler ble gått over og fornyet eller bearbeidet. Det ble også satt inn en helt ny dampkjel, bygget av Dampflokwerk Meiningen i Tyskland.
Etter ca 12000 arbeidstimer av både frivillige og ansatte i eget verksted, og en del kjøpte tjenester fra eksterne virksomheter, var lokomotivet driftsklart igjen på forsommeren 2022.
 
Lokomotiv 225 brukes nå i veterantogtrafikken på Krøderbanen.

 

----------

 

 

 

 

 

Type 21b  nr. 225
Lett universallokomotiv

21b 225

21b 225 Lokomotiv 225 ble levert til Smaalensbanen (Østfoldbanen) og var først stasjonert i Kristiania/Oslo distrikt. Allerede i 1929 ble det overført til Drammen distrikt hvor det forble resten av driftstiden. Det har naturlig nok gått mange turer på Krøderbanen.
Her er det på Krøderen med sporrenser en gang på 1960-tallet.
21b 225 225 var et av de siste damplokomotivene som ble brukt til kjøring av godstog på Numedalsbanen. Her med pukktog ved Svene pukkverk i 1968.
21b 225 Godstog på Flesberg stasjon i 1970.
21b 225 Godstog på Norefjord stasjon i 1970.
21b 225 Etter at Norsk Jernbaneklubb hadde overtatt lokomotivet ble det plassert i den gamle lokomotivstallen i Sundland i Drammen for reparasjon og oppussing.
I 1976 brant lokomotivstallen ned til grunnen. Lokomotivet var allerede delvis demontert, noe som begrenset skadene.
21b 225 Lokomotivet ble deretter flyttet til Lodalen i Oslo, hvor istandsettelse ble fortsatt.
21b 225 Under oppfyring i Lodalen for prøvekjøring i 1982.
21b 225 På Numedalsbanen 1982.
21b 225 Blandet tog på vei ut fra Krøderen 1992.
21b 225 Under reparasjon Kongsberg 2004.
21b 225 Snørydding mellom Kløftefoss og Krøderen påsken 2009.
21b 225 På vei opp fra Vikersund 2009.
21b 225 Opphold på Kløftefoss 2009.
21b 225 Klar til å kjøre godstog på Krøderbanen 2011.
21b 225 Film fra førerplassen 2013.
21b 225 Under reparasjon Kløftefoss 2021.
21b 225 Under reparasjon Kløftefoss 2021.
21b 225 Sysle 2022.
21b 225 Ut fra Vikersund 2022.
21b 225 Tilbake til beskrivelse av lokomotiv 225.

 

 

Type 24b  nr. 236
Godstoglokomotiv

24b 236

24b 236 Tilbake til beskrivelse av lokomotiv 236
24b 236 Gruskjøring på Raumabanen 1924
24b 236 På verksted Marienborg i Trondheim 1964
24b 236 Trondheim stasjon 1964 etter hovedrevisjon
24b 236 Sundland, Drammen 1971, like etter utrangering
24b 236 Stavanger 1978.
Feiring av Jærbanens 100-årsjubileum
24b 236 Rådhusplassen, Oslo 1978
24b 236 Rådhusplassen, Oslo 1978
24b 236 Ved Grina, Krøderbanen 1978
24b 236 Ved Hornberget holdeplass, Solørbanen 1978
24b 236 Ved Bestun, Drammensbanen 1979
24b 236 Oslo Ø 1979
Feiring av Norsk Hoved-Jernbanes 125-årsjubileum
24b 236 Flesberg, Numedalsbanen 1979
24b 236 Gvammen, Numedalsbanen 1979
24b 236 På utstilling nedenfor Akershus i Oslo 1980
24b 236 Ved Elgedalen bru på Krøderbanen 2008
24b 236 Ved Lia på Krøderbanen 2010
24b 236 Krøderen 2011
24b 236 Tilbake til beskrivelse av lokomotiv 236

 

 

Type 26c  nr. 411
Persontoglokomotiv

26c 411

26c 411 Lokomotivfront 1935.
26c 411 Med tog 301 på Tynset 1959.
26c 411 Trondheim 1962.
26c 411 Ved Selsbakk tunnel 1962.
26c 411 Med stor frontplog i Trondheim 1964.
26c 411 Tog 302 mellom Trondheim og Støren 1964.
26c 411 Kongsvinger 1968.
26c 411 Solørbanen 1968.
26c 411 Sundland 1981.
26c 411 Bergensbanen 1983.
26c 411 Bergensbanen 1983.
26c 411 Foss bru, Raumabanen 1985.
26c 411 Kylling bru, Raumabanen 1985.
26c 411 Lillehammer 1988.
26c 411 Ved Galgeberg, Oslo 1989.
26c 411 Demontert på Vst. Grorud 1992.
26c 411 Egersund 2009.
26c 411 Hønefoss 2021.
26c 411 Tilbake til beskrivelse av lokomotiv 411

 

 

Type 7a  nr. 11
Skiftelokomotiv

7a 11

7a 11 Tilbake til beskrivelse av lokomotiv 11.
7a 11 Vst. Grorud  1960.
7a 11 Lodalen 1962.
7a 11 Filminnspilling i Lodalen 1970
7a 11 Krøderen 2007.
7a 11 Krøderen 2007.
7a 11 Tilbake til beskrivelse av lokomotiv 11.

 

 

"Geita"
Dampakkumulatorlokomotiv

Geita

Type -
Nummer -
Navn "Geita"
Byggeår 1910
Fabrikant A. Borsig, Berlin
Levert til Union Co.
I ordinær bruk til 1969
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Vekt i driftsklar stand 22,0 tonn
Lengde o. buffere 5,88 m
Merknad Hensatt
Geita "Geita" i bruk på Geithus
Geita Geithus 1971
Geita Geithus 1971
Geita Transport til Kløftefoss
Morud 1971
Geita Kløftefoss 1971
Dampakkumulatorlokomotiver har ikke fyrkasse eller skorstein, men fylles med trykkdamp fra en stasjonær dampkjel. De kalles derfor også fyrløse lokomotiver.
Lokomotivets dampkjel er en stor, isolert beholder som fylles med varmt vann, og deretter med trykkdamp. Varmeenergien i dampen blir akkumulert i vannet, og avgis igjen etterhvert som damp forbrukes. Avhengig av belastning og kjelstørrelse kan slike lokomotiver kjøre opptil et par timer på én fylling.
Dampakkumulatorlokomotiver har vært mest brukt til skifting ved fabrikkanlegg hvor det har vært stor brannfare og/eller lett tilgang på damp fra stasjonære kjeler.
 
Drammenselvens Papirfabrikker (Union Co.) på Geithus fikk i 1910 levert et lite dampakkumulatorlokomotiv fra A. Borsig i Berlin. Der ble det i hele sin driftstid brukt til skifting på fabrikkområdet og frem til Geithus stasjon, en strekning på ca 1 kilometer. Lokomotivet gikk i alle år under navnet "Geita", men det fikk aldri noe offisielt navn, nummer eller typebetegnelse.
Ved noen anledninger ble lokomotivet sendt til NSBs verksted i Drammen for reparasjon, det kjørte da på én fylling for egen maskin de ca 4 milene mellom Geithus og Drammen.
 
I bedriftsavisa ”Union-nytt” nr. 61 (1/1965) ble lokomotivet ”Geita” omtalt slik:
"Lokomotivet er av fabrikat A. Borsig, Berlin, og bygget i 1910. Det arbeider i prinsippet som et vanlig lokomotiv, men energien blir tilført direkte fra vårt fyrhus til en 4,5 m3 dampbeholder som er påfylt vann. Under oppladningen av dampbeholderen kondenseres dampen fra kjeleanlegget i vannet, og dermed økes vannets temperatur og trykket stiger. Når det sertifiserte trykk (10 kg/cm2) er nådd, avstenges damptilførselen. Beholderen vil nå kunne avgi til lokomotivets maskineri den damp som ble påfylt fra fyrhuset.
Det tar 20 min. å fylle dampbeholderen, og dampforbruket er ca. 750 kg pr. time ved full kjøring. Under normal drift regner vi med 4 a 5 fyllinger daglig.
Så vidt vites har lokomotivet i disse snart 55 år det har vært i drift, ikke hatt reparasjoner av betydning. Dampbeholderen ble prøvet med ultralyd av Røntgenkontrollen i mai 1963, og den var i meget god stand.
Med de beskjedne driftsutgifter til damp (ca. kr. 100,- pr. uke) og de minimale reparasjonsutgifter, må vi ha lov til å si at lokomotivet har vært en god investering."
 
"Geita" ble hensatt i 1969. Det ble overdratt til Norsk Jernbaneklubb i januar 1971 og deretter fraktet til Kløftefoss på Krøderbanen, hvor det har stått siden.
Det har fått en enkel oppussing, men det vil neppe være aktuelt å sette det i driftsklar stand.

 

----------

 

 

 

 

 

Type 21b  nr. 252
Lett universallokomotiv

21b 252

Type 21b
Nummer 252
Byggeår 1912
Fabrikant Hamar Jernstøberi
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Stiftelsen Buskerudmuseet
Akselanordning 1'C
Drivhjuldiameter 1445 mm
Lengde over buffere 14,4 m
Maskinytelse 405 kW (550 HK)
Sylinderdiameter 432 mm
Sylinderslaglengde 610 mm
Kjelovertrykk 12 kg/cm2
Heteflate 63,4 m2
Overheteflate 16,3 m2
Ristflate 1,26 m2
Vannbeholdning 7,7 tonn
Kullbeholdning 3,0 tonn
Vekt i driftsklar stand 59,1 tonn
Største kjørehastighet 60 km/t
Merknad Under reparasjon
21b 252 Kullfylling
Kongsberg 1970
21b 252 Numedalsbanen 1970
21b 252 Gvammen 1974
21b 252 Krøderen 1976
21b 252 Interiør førerhus 1976
21b 252 Hønefoss 1977
21b 252 Drammen 1977
21b 252 Krøderen 1977
21b 252 Oslo Ø 1977 med besøk av Einar Gerhardsen
21b 252 Martodden, Hamar 1977
21b 252 Ved Grua 1977
21b 252 Kløftefoss 2014
21b 252 Kløftefoss 2014

Lokomotivtype 21 er et lett universallokomotiv for mindre person- og godstog. Typen ble utviklet fra de foregående type 11 og 15, og fra 1891 til 1919 ble det tilsammen bygget 70 eksemplarer av disse loktypene.

Som de fleste loktyper på denne tiden ble typene 11, 15 og 21a bygget som våtdamplokomotiver med compoundmaskineri. Fra 1909 ble type 21b levert med overheterkjel og tvillingmaskineri. Senere ble mange av de eldre lokene bygget om tilsvarende.

Selv om lokene hadde begrenset trekkraft og hastighet var de meget anvendelige, da de på grunn av sin lave vekt også kunne kjøres på sidebaner som som ikke tålte større og tyngre lokomotiver. De fikk derfor en lang driftstid, og de aller siste damplokomotivene som ble utrangert fra NSB var av type 21. Noen lok av typen oppnådde å tilbakelegge over 2 millioner kilometer.

Lokomotiv 252 ble levert til Smaalensbanen (Østfoldbanen) i 1912. Det var en kort periode på Treungenbanen (Arendal-Nelaug-Treungen) i 1937-38, men ble deretter overført til Drammen distrikt hvor det gikk i resten av driftstiden.

Den 27/5-1970 trakk lok 252 godstog 5398 på Numedalsbanen, og dette ble det siste ordinære rutegående tog som ble trukket av damplokomotiv i Norge. Deretter ble loket brukt noe til kjøring av kipptog mellom Svene pukkverk og Kongsberg, og var den 7/11-1970 det siste damplokomotivet i Norge som ble brukt til planlagt ordinært transportarbeid.

Som NSBs siste damplokomotiver ble de tre lokene 207, 252 og 376, alle av type 21, utrangert den 22/6-1971.
252 ble straks overtatt av Norsk Teknisk Museum, og i 1973 inngikk NJK en overenskomst med NTM om bruk av lokomotivet.

Lokomotiv 252 ble benyttet til flere utflukter og filminnspillinger i 1974, 1976 og 1977, men ble deretter hensatt. Hovedrevisjon av lokomotivet ble igangsatt på midten av 1990-tallet i Sande, men arbeidene stanset opp da lokalene måtte fraflyttes. Lokomotivet er for tiden demontert, og er lagret i deler på Kløftefoss på Krøderbanen.

I 2023 ble 252 overdratt fra Norsk Teknisk Museum til Stiftelsen Buskerudmuseet. Det er planlagt å fullføre hovedrevisjonen og sette loket i driftsklar stand.

 

----------