L1  5118
Kassevogn

L1 5118

Litra (type) L1
Nummer 5118
Byggeår 1900
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Eidsvold–Ottabanen
I ordinær trafikk til ca. 1952-55
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 6,81 m
Vognvekt 7,7 tonn
Lasteflate 14,1 m2
Rominnhold 17,6 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Under restaurering
L1 5118 Kløftefoss 2020
NHJ  L 1528 L 1528 som var  praktisk talt lik L1 5118
L1 5118 er en kassevogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer løsgods. Typisk last for slike vogner var kull, koks, ved, kubb og byggematerialer.
 
Kassevogner var en vanlig vogntype helt fra jernbanens barndom, og typen utviklet seg gradvis i størrelse og utstyr.
Opprinnelig ble det anskaffet både vogner med høy og lav kasse, men gradvis ble den lave typen borte. De eldste vognene hadde en enkel dør på hver side som var hengslet i underkant og kunne slåes utover. Senere ble det vanlig med sidehengslete lastedører. Etter hvert ble det standard med en nedfellbar presenningsbom som kunne svinges til siden.
 
Vogn 5118 ble levert fra Strømmens Værksted i 1900 til Eidsvold–Ottabanen. Det er ikke kjent at det ble gjort vesentlige endringer på vognen i driftstiden ved NSB. Den ble utrangert i perioden 1952-55.
Etter utrangering ble 5118 solgt sammen med noen andre utrangerte godsvogner til Lillehammer Dampsag. Der ble vognkassene tatt av og rammene benyttet til intern planketransport mellom saghus og høvleri. Lillehammer Dampsag opphørte i 1980, og vognene ble deretter stående hensatt.

Vognrammen til 5118 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1992. Den stod lenge hensatt på Fåberg stasjon, hvor den ble sandblåst og malt.

Vognrammen ble i 2019 transportert til Krøderbanen.
Rekonstruksjon av vognkassen er foreløpig ikke påbegynt.
 
 

----------