G  34207
Lukket godsvogn

G 34207

Litra (type) G
Nummer 34207
Byggeår 1928
Fabrikant Waggonfabrik Wismar
Levert til Deutsche Reichsbahn
Opprinnelig type Gbh Saarbrücken
Opprinnelig nummer 29 624
I ordinær trafikk til 1980
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 12,80 m
Vognvekt 13,0 tonn
Lasteflate 22,9 m2
Rominnhold 48,3 m3
Lasteevne 16,0 tonn
Merknad Lagervogn
Gp4 33144 Ca 1975
Gp4 33144 Oslo S 1981
Gp4 33144 Bergseng 2002
Gp4 33144 Fåberg 2003
Gp4 33144 Fåberg 2013
Gp4 33144 Kløftefoss 2020
G 34207 er en lukket godsvogn av tysk spesialtype.
 
I 1925 ble det åpnet jernbanefergeforbindelse mellom Zeebrugge i Belgia og Harwich i England. Det britiske lasteprofilet er vesentlig smalere og lavere enn i resten av Europa, ordinære kontinentale godsvogner kunne derfor ikke brukes til denne trafikken. Belgia, Frankrike og Tyskland anskaffet derfor et mindre antall spesialbygde godsvogner.
Deutsche Reichsbahn fikk bygget 300 vogner som fikk typebetegnelse Gbh Saarbrücken. Disse var bare 2,14 meter brede. På samme tid var standard i Norge hele 2,80 meter.
Bremsesystemet i England var heller ikke samsvarende med europeisk standard. Vognene fikk derfor både KK-G trykkluftbremse, skrubremse i bremserhus, britisk hevarmbremse og gjennomgående ledning for vakuumbremse.

Ved kapitulasjonen i 1945 etterlot den tyske okkupasjonsmakten nærmere 2000 godsvogner i Norge, og blant disse var to av de spesielle "Saarbrücken"-vognene.
En stor del av de tyske vognene var kurante typer som etter hvert ble innlemmet NSBs vognpark.
Selv om det var bare to eksemplarer av "Saarbrücken"-vognene valgte NSB å beholde disse og ga dem litra G og nummer 34206 og 34207. Man kunne dermed tilby direkte vognlasttrafikk til England, men det er ukjent om de faktisk ble brukt i slik trafikk.

Det ble bare gjort mindre endringer på vognene i etterkrigstiden, som å fjerne bremserhuset og montere rullelager.
Rundt 1970 fikk vognene UIC-betegnelsen Hfk og nummer 209 0000 og 209 0001.

Vognen 34 207 ble utrangert i 1980 og var vel da nærmest en anakronisme. Deretter stod den noen år som lagervogn på Oslo S, før den ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble i mange år lagret på Fåberg stasjon, men ble i 2020 flyttet til Krøderbanen.
 
 
 

----------