N1 10804
Stakevogn
N2 10804 er en stakevogn av standardtype.
N-vogner har faste, lave sidekarmer og avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
De første N-vognene kom i 1874 og ble opprinnelig benevnt «plankevogner». Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, de var lenge den mest tallrike vogntypen av alle og utgjorde i mange år nærmere halvparten av den norske godsvognbestanden. Frem til rundt 1950 var de standardtypen for åpne godsvogner.
Frem til 1900 ble N-vognene levert med trestaker, og vognbredden var bare 2,44 m. Den siste serien med 550 slike vogner ble bygget mellom 1895 og 1900. Utviklingen av vognmateriellet gikk imidlertid forholdsvis raskt i årene etter 1900, og disse relativt nye vognene ble fort umoderne. I årene 1928-35 ble derfor rundt 300 slike vogner bygget om og modernisert. Den viktigste endringen var at bredden ble øket fra 2,44 til 2,90m, dessuten fikk de nye staker av T-jern av samme type som de nyeste N-vognene hadde. De fikk et meget langt liv i trafikk, og de siste ble først utrangert mot slutten av 1960-tallet.
N2 10804 ble levert til Meraakerbanen i 1900. I 1931 ble vognen bygget om med større bredde og nye jernstaker. Det er ukjent når den ble tatt ut av ordinær trafikk, men trolig ble den tatt i bruk som internvogn i Kristiansand distrikt en gang på 1960-tallet.
Norsk Jernbaneklubb overtok 10804 i 1990. Restaurering er igangsatt, men er foreløpig stilt i bero fordi det ble oppdaget relativt store rustskader. Vognen er for tiden hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen.
----------
|