N1  10804
Stakevogn

N1 10804

Litra (type) N1
Nummer 10804
Byggeår 1900
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Merakerbanen
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,31m
Vognvekt 6,20 tonn
Lasteflate 19,1 m2
Rominnhold 5,8 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Under restaurering
N1 10804 Kløftefoss 2020
N2 10804 er en stakevogn av standardtype.
 
N-vogner har faste, lave sidekarmer og avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
De første N-vognene kom i 1874 og ble opprinnelig benevnt «plankevogner». Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, de var lenge den mest tallrike vogntypen av alle og utgjorde i mange år nærmere halvparten av den norske godsvognbestanden. Frem til rundt 1950 var de standardtypen for åpne godsvogner.
Frem til 1900 ble N-vognene levert med trestaker, og vognbredden var bare 2,44 m. Den siste serien med 550 slike vogner ble bygget mellom 1895 og 1900. Utviklingen av vognmateriellet gikk imidlertid forholdsvis raskt i årene etter 1900, og disse relativt nye vognene ble fort umoderne. I årene 1928-35 ble derfor rundt 300 slike vogner bygget om og modernisert. Den viktigste endringen var at bredden ble øket fra 2,44 til 2,90m, dessuten fikk de nye staker av T-jern av samme type som de nyeste N-vognene hadde. De fikk et meget langt liv i trafikk, og de siste ble først utrangert mot slutten av 1960-tallet.
 
N2 10804 ble levert til Meraakerbanen i 1900. I 1931 ble vognen bygget om med større bredde og nye jernstaker. Det er ukjent når den ble tatt ut av ordinær trafikk, men trolig ble den tatt i bruk som internvogn i Kristiansand distrikt en gang på 1960-tallet.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 10804 i 1990. Restaurering er igangsatt, men er foreløpig stilt i bero fordi det ble oppdaget relativt store rustskader. Vognen er for tiden hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen.

 
 
 
----------