NP3  13054
Stake- og malmvogn

NP3 13054

Litra (type) NP3
Nummer 13054
Byggeår 1912
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 692
Levert til NSB Ofotbanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 8,2 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Rominnhold 8,2 m3
Lasteevne 15,0 tonn
NP3 13054 Krøderen 2000
Lastet med dampkjel
NP3 13054 Kløftefoss 2010
NP3 13054 Krøderen 2020
NP3 13054 er en kombinert stake- og malmvogn
 
For malmtransport av større omfang ble det vanligvis anskaffet spesialbygde bunntømmingsvogner med tilhørende mekaniske anlegg for lasting og lossing. Når det dreide seg om mindre mengder malm ble det heller benyttet åpne vogner av standardtyper som ble losset manuelt. I noen tilfeller ble imidlertid standardtypene tilpasset noe til malmtransport, og det oppstod kombinasjonslitra som NP.
 
Ofotbanen fikk mellom 1912 og 1923 levert 30 kombinerte stake- og malmvogner. Til forskjell fra vanlige N-vogner hadde disse jernplatekledde gulv og hengslede sidekarmer. Sidekarmene var oppdelt i seksjoner mellom stakefestene, og stakefestene kunne om nødvendig tas av.
Vognene hadde ikke noe med transporten av jernmalmen å gjøre, men ble anskaffet for å frakte kobberkis som kom med båt til Narvik havn og skulle videre til Sverige. Vognene kunne ved behov også brukes som vanlige N-vogner for alminnelig gods.
 
Vogn 13054 ble levert fra Eidsfos Verk til Ofotbanen i 1912. Vognen ble ikke endret i driftstiden, og den var hele tiden stasjonert i Narvik.
I 1970 ble den omlitrert til internvogn og ble benyttet av baneavdelingen på Ofotbanen.
 
Vogn 13054 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1993 og transportert sørover.
I 1998 var den ferdig oppusset og fremstår nå i tilnærmet opprinnelig utseende.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.

 

----------