T3 16548
Plattformvogn med staker
T3 16548 er en plattformvogn av standardtype. Den skal ha kraftige rørstaker med strammekjettinger, og kan brukes til transport av tømmer, trelast, kjøretøyer og annet gods som ikke behøver å transporteres innendørs.
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene hadde en lastelengde på 7,60m og en bredde på 2,80. Dette var omtrent likt med de samtidige N2-vognene, men T3 fikk hevet aksellasten til 12 tonn. Vognene var uten karmer, men hadde fem par kraftige staker av jernrør hvorav tre par hadde strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen også levert med 80cm høye karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på mesteparten av 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget 1050 T3/Tl3-vogner, hvorav 375 var rene T-vogner. Både T og Tl-vognene ble mye brukt til tømmer og trelast, men Tl var også godt egnet til løsgods, byggematerialer og større stykkgods. De var i bruk på hele jernbanenettet og de siste ble ikke utrangert før rundt 1980.
Vogn 16548 ble levert fra Strømmens Værksted til Drammen distrikt i 1928 som litra Tl3 med jernlemmer.
En gang på slutten av 1940-tallet fikk den automatiske trykkluftbremser, men ellers gikk den praktisk talt uendret i trafikk frem til 1960.
I 1961 startet Moelven Brug levering av seksjonshus. For å transportere disse på jernbanen ble det bygget spesielle "transportbrønner". Dette var lave bærerammer som ble hengt opp mellom to plattformvogner. Sammen med 11 andre vogner ble vogn 16548 modifisert med opplagspunkter for slike transportbrønner. Sidelemmene ble fjernet, og vognene endret dermed litra fra Tl3 til T3.
Vogn 16548 gikk sammen med de øvrige 11 vognene i slik transport i 20 år. De eneste endringene på vognen i denne tiden var at akslene med glidelager ble byttet ut med rullelager i 1975, og at den i 1978 fikk nytt litra og nummer Kbkmmp 325 8009. Mens disse modifiserte vognene tidligere hadde hatt samme litra som alle andre T3-vogner fikk de nå eget litra. I 1981 ble disse modifiserte T3-vognene erstattet av nyere T4-vogner. Transporten av Moelvens seksjonshus fortsatte med flere forskjellige typer nyere vogner inntil NSB sluttet med vognlasttransport. Vogn 16548 ble tatt ut av alminnelig bruk i 1982 og tatt i bruk som intern lagervogn ved NSBs verksteder. I den siste tiden ble den brukt som fundament for en lift ved verkstedet Sundland. Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 2024 og fikk den fraktet til Krøderbanen. Den mangler for tiden vogndekke og rørstaker, men det er planlagt å erstatte dette og sette vognen i driftsklar stand igjen. ----------
|