R  11102
Redskapsvogn

R 11102

Litra (type) R (oppr. Gf)
Nummer 11102
Byggeår 1899
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til 1937
Utrangert 1980
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,37 m
Vognvekt 15,62 tonn
Merknad Lagervogn
R 11102 Opprinnelig utseende
R 11102 Utseende etter ombygging til konduktørvogn
R 11102 er en redskapsvogn for banevedlikehold, ombygget fra en lukket godsvogn. Vognen er innredet med et redskapsrom og et oppholdsrom for personalet.
De fleste vogner til internt bruk ble tilveiebrakt ved å bygge om eldre materiell til formålet. De ble oftest bygget om og innredet etter lokale behov, og vognene ble derfor ganske individuelle. Vanligvis beholdt de opprinnelig identitet og tekniske egenskaper også etter ombyggingen.
 
R 11102 ble i 1899 levert fra Strømmens Værksted til Norsk Hoved-Jernbane i en serie med seks alminnelige godsvogner litra Gf type 1. Disse ble bygget etter NSBs tegninger for litra Gf2 og hadde militærinnredning og lavt bremserhus.
NHJ valgte ganske snart å bygge om sine vogner. Mellom 1908 og 1915 ble fem av vognene endret til konduktørvogner. Bremserhuset ble bygget ut i full bredde og innlemmet i et større konduktørrom hvor det ble anrettet sitteplass for konduktør og ovn for oppvarming. Dette rommet opptok også noe av godsarealet, som ble redusert fra 16,1 til 11,2 kvm. Godsrommet fikk skyvedørene erstattet med todelte utslående dører, det kom større vinduer og innvendig kledning, og militærinnredningen forsvant. Selv om vognene etter ombygging kunne betraktes som F-vogner ble de litrert som Gf type 7.

Når Norsk Hoved-Jernbane ble overtatt av staten i 1926 kom vognene til NSB. Vogn 11102 ble i 1937-38 ombygget til redskapsvogn i Oslo distrikt, og fikk deretter litra R. Godsrommet ble nå innredet som redskapsrom, mens konduktørrommet ble oppholdsrom for banepersonalet. Det ble også hengt opp kasser for verktøy under vognen. Bremseskruen ble samtidig flyttet ut på en liten plattform.
 
Vognen var stasjonert i Oslo-området, og var i bruk til omkring 1980. Den ble deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb.
 
Vogn 11102 er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes til lagerformål. Den er blant de eldste bevarte internvogner og vil bli bevart som redskapsvogn.
 
 
----------