T3  10962
Plattformvogn med staker

T3 10962

Litra (type) T3
Nummer 10962
Byggeår 1923
Fabrikant Fredrikstad Mek. Verksted
Levert til NSB Trondhjem distrikt
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90m
Vognvekt 7,0 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Lasteevne 17,0 tonn
T3 10962 Krøderen 2007
T3 10962 Lastet med kull
Krøderen 2007
T3 10962 Bremserplattform
Krøderen 2006
T3 10962 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsakelig benyttet til transport av tømmer og trelast.
 
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognen var større enn tidligere åpne vogner, og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen levert med karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. 10962 ble levert som Tl-vogn, og den var dessuten én av 195 slike vogner som hadde bremserhus. Fram til 1928 ble det bygget nærmere 1100 T3/Tl3-vogner, og for Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk var dette den mest vanlige vogntypen.
 
10962 ble levert til NSB Trondhjem distrikt i 1923. Den er bygget av Fredrikstad Mek. Verksted, som var en av de mindre leverandører av jernbanemateriell. Bedriften bygget 216 godsvogner i perioden 1923-26. Vognen var opprinnelig utstyrt med jernlemmer og bremserhus, men bremserhuset ble avtatt og erstattet med en liten plattform allerede i 1934. Jernlemmene ble fjernet i 1965, og vognen gikk som ren T3 frem til utrangeringen i 1971.
 
NJK overtok 10962 allerede i 1971, men den stod som lagervogn på Kløftefoss i over 30 år. Først i 2005 var den ferdig oppusset og fremstår nå i det utseende den hadde etter 1965.
 
T3 10962 står ofte utstilt på Krøderen stasjon. Den benyttes til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet, og kan av og til sees i ”somlegodstog” og andre spesialarrangementer.
 
----------