To3 6845
Boggiplattformvogn med staker
To3 6845 er en boggiplattformvogn av standardtype, utstyrt med kraftige rørstaker med strammekjettinger. Den ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast, men som boggivogn kunne den laste enheter med stor vekt eller ekstra lengde (eksempelvis telefonstolper).
Inntil begynnelsen av 1930-tallet anskaffet NSB i liten grad godsvogner med boggier, og de få vognene som fantes ble betegnet som spesialvogner. Vognene var for det meste utstyrt som vanlige N- eller T-vogner, og boggiene var av en enkel amerikansk type. Først etter 1933 ble det bygget kraftige og store boggigodsvogner i større serier.
Vogn 6845 ble levert til Gjøvikbanen i 1916 i en serie på 5 boggivogner med litra NPfo. Dette var kombinerte stake- og malmvogner med bremserhus og 12 tonns hjulsatser. Behovet for disse ganske spesielle vognene må ha avtatt, for allerede på midten av 30-tallet ble de bygget om til litra T. Vognene fikk da standard rørstaker og liten bremserplattform i stedet for bremserhus. I denne utførelsen gikk de i vanlig godstrafikk frem til rundt 1970.
Bortsett fra ombyggingen i 1936 fra NPfo til To3 skjedde det ingen større endringer med vognen i driftstiden. Fra 1969 ble 6845 tatt i bruk som utstyrsvogn for justervesenets kranvogn. I den forbindelse ble det montert en del utstyr på vognen, blant annet et ekstra par staker i den ene enden.
To3 6845 ble endelig utrangert i 1980 og straks overlatt til Norsk Jernbaneklubb. Deretter ble den benyttet til oppbevaring av vognkassen til karétvogn 448 i nærmere 15 år. Etter at vogn 448 ble tatt inn til fullstendig restaurering ble 6845 sendt til Krøderbanen, hvor den har vært siden.
To3 6845 står ofte utstilt på Krøderen stasjon. Den kan av og til sees i tog ved spesielle arrangementer, og benyttes ellers til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet.
----------
|