N2 5345
Stakevogn
N2 5345 er en stakevogn av standardtype.
N-vogner har faste, lave sidekarmer og avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
De første N-vognene kom i 1874 og ble opprinnelig benevnt «plankevogner». Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, de var lenge den mest tallrike vogntypen av alle og utgjorde i mange år nærmere halvparten av den norske godsvognbestanden. Frem til rundt 1950 var de standardtypen for åpne godsvogner.
Fra 1912 startet leveransen av den siste store serien med N-vogner, og frem til 1925 ble det bygget 714 slike. Vognbredden var nå nådd 2,80 m og lengden 7,70 m. Opprinnelig var stakene av tre, nå ble staker av T-jern innført som standard. Hjulsatsene for 9 tonns aksellast ble imidlertid beholdt så lenge N-vogner ble bygget.
N2-vognene ble benyttet over hele jernbanenettet og var en tallrik vogntype til langt ut på 1960-tallet. Først med de store leveransene av de moderne Tl5-vognene kunne N2 fases ut, og de siste ble tatt ut av trafikk rundt 1970.
N2 5345 ble levert til Eidsvold-Otta-banen i 1914. Den rullet praktisk talt uendret frem til siste halvdel av 60-tallet, da N-vognene ble utfaset. Etter utrangering ble vognen tatt i bruk som stasjonsvogn i Sandvika, og ble da utstyrt med en stor tank og drivstoffpumpe for baneavdelingens maskiner. Vognen fortsatte å ha denne funksjonen helt til den ble overflødig på begynnelsen av 1990-tallet.
Norsk Jernbaneklubb overtok 5345 i 1993. Restaurering ble straks satt i gang på Ski, og var ferdig året etter. Vognen fremstår nå i et utseende fra tiden etter leveransen i 1914.
N2 5345 er stasjonert på Krøderbanen og er for tiden lastet med et treskeverk fra 1942. Vognen brukes ved spesielle arrangementer.
----------
|