K1  2177
Tømmervogn

K1 2177

Litra (type) K1
Nummer 2177
Byggeår 1899
Fabrikant Statsbanenes Værksted Kristiania
Levert til NSB Kongsvingerbanen
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 5,90 m
Vognvekt 5,1 tonn
Lasteflate 10,6 m2
Rominnhold 1,3 m3
Lasteevne 11,0 tonn
K1 2177 Kløftefoss 2007
K2-vogner med stolpelast 1934 K-vogner opplastet med stolper 1934
K1 2177 er en bolstervogn for transport av langt gods. Den ble levert av Statsbanenes Værksted i Kristiania i 1899 til Kongsvingerbanen.
 
Midt på vogndekket er det en tverrbjelke hvor det kan monteres et svingbart bolster. Ved å kople til en tilsvarende vogn kan lang last som langtømmer, telegrafstolper m.v. transporteres.
Bolstervognene ble etter hvert erstattet av boggivogner, og ble deretter tatt i bruk til andre formål. Da 2177 ikke skulle brukes som bolstervogn lenger, ble den tatt i bruk for transport av strøsand for lokomotiver og fikk påsatt vognkasse med halvhøye lemmer. Vognen skulle derfor hatt ny litra L, men dette ble aldri påført. I de siste årene ble 2177 brukt til oppsamling av dreiespon fra hjuldreibenken i Lodalen og for transport av dette til Spigerverket i Nydalen.
 
Når NSB ikke lenger hadde bruk for vognen fikk Norsk Jernbaneklubb overta den i 1976.
Vogn 2177  ble  restaurert i 1994. Den fikk da tilbake sine lave karmer, men det er foreløpig ikke fremstilt bolster.
Vognen er nå stasjonert ved Krøderbanen og kan brukes ved spesielle arrangementer.
 
 
----------