G1 1106
Lukket godsvogn med militærinnredning
G1 1106 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr.
Fra 1892 til 1895 ble det bygget en serie på 160 ganske små lukkede godsvogner til NSB og Hovedbanen. Størrelsesmessig var vognene nokså lik tidligere G-vogner, men bredden var nå økt til 2,66 m. Dermed ble det plass til 4 hester i bredden, mot bare 3 tidligere. En ny type lufteluke som samtidig var et lite vindu ble innført som standard, og dette ble benyttet på alle nybygde G-vogner de neste 40 år. Skyvedørene var fortsatt av jern som på forgjengerne, men de var nå utstyrt med en mekanisme som la dørene tettere inntil vognsiden i lukket tilstand.
Vogn 1106 ble levert til Norsk Hovedjernbane (NHJ) i 1892. I løpet av 1930-tallet ble det levert store serier med nye og større vogner, noe som førte til at svært mange av G1-vognene ble utrangert. De vognene som overlevde i første omgang fikk forlenget levetid på grunn av annen verdenskrig, og ble ikke utrangert før nærmere 1950.
Vogn 1106 ble imidlertid tatt i bruk som godstilhenger bak motorvogn mellom Nelaug og Treungen, og ble i den forbindelse utstyrt med vakuumbremser tilpasset motorvognens bremsesystem.
I 1955 ble vognen tatt ut av alminnelig trafikk og plassert som stasjonær vedbod ved lokstallen på Sundland i Drammen. Her gjorde den nytte for seg inntil dampdriften opphørte i 1971.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i desember 1971, og den stod i mange år hensatt på Kløftefoss. Den ble etterhvert flyttet til lokstallen på Ski, og var ferdig oppusset til NHJ-utførelse til sin 100-årsdag i 1992. Den er komplett med sammenleggbar innredning for "32 Mand - 8 Hester", og har fått beholde sitt spesielle vakuumbremseutstyr.
Vogn 1106 er stasjonert på Krøderbanen. Den står vanligvis utstilt innendørs i godshuset på Krøderen stasjon.
----------
|