Lo3 137
Boggikassevogn fra Rjukanbanen
Lo3 137 ble levert i en serie på 24 slike vogner til Rjukanbanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1914. Det er en boggikassevogn bygget spesielt for Norsk Hydros transporter mellom Rjukan og Herøya. Vognen er spesielt kort, men har stor lasteevne, noe som var nødvendig for å utnytte kapasiteten best mulig på jernbanefergen på Tinnsjøen.
Vognene ble hovedsakelig benyttet til transport av kalkstein fra Menstad til Rjukan, og hadde ferdig salpeter eller kunstgjødsel som returlast. Disse transportene ble benevnt som massegods. På midten av 1960-tallet ble det montert et nytt losseanlegg på Rjukan hvor vognene ble hevet i den ene enden slik at kalksteinen kunne skli av uten manuell håndtering. Vognene fikk derfor bygget inn en hengslet kippvegg i den ene enden av vognen, samtidig som vogngulvet ble forsterket med jernplater. De fikk også en langsgående presenningsbom for enkelt å kunne dekke til ømtålig gods. Forøvrig gikk vognene stort sett uforandret i hele sin driftstid. Massegodstransportene opphørte i første halvdel av 1970-tallet, og Lo3-vognene ble deretter bare benyttet til sporadiske transporter inntil utrangering først på 1980-tallet. Lo3 137 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1985. Etter mange års hensetting ble vognen fullstendig renovert og pusset opp, og var ferdig til markeringen av Rjukanbanens 100-årsjubileum i 2009. Vognen har beholdt det utseende den hadde på slutten av driftstiden og kjennetegnes ved Rjukanbanens lyse gråfarge. Lo3 137 er stasjonert på Krøderbanen og brukes av og til ved spesielle arrangementer.
----------
|