Gf3 14092
Lukket godsvogn med bremserhus og militærinnredning
Gf3 14092 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
Vogn 14092 ble levert fra Eidsfos Verk til Bergensbanen i 1916, og var en av vognene som var utstyrt med skruebremse og løftet bremserhus.
På denne tiden ble alle godstog fremført håndbremset, en del av vognene ble derfor utstyrt med skruebremse. For å beskytte personalet ble bremseskruene etter hvert innebygget i et bremserhus. Bremserhusene var først bygget i flukt med vognkassen, men etter en internasjonal forordning i begynnelsen av 1900-tallet ble det løftet opp på veggen slik at bremseren fikk utsyn over vogntaket og kunne oppfatte signaler fra lokomotivet. I tiden mellom 1910 og 1921 ble det bygget 216 vogner med slikt bremserhus.
Utover på 1940- og 50-tallet ble trykkluftbremser vanlig på nyere godsvogner, godstogene ble ikke lenger kjørt håndbremset, og bremserhusene ble overflødige. På 14092 ble bremserhuset demontert i 1957 og erstattet med en enkel bremserplattform, men vognen fikk ikke trykkluftbremser eller noen av de andre moderniseringene som ellers ble innført på mange vogner.
14092 rullet i ordinær godstrafikk frem til omkring 1970, deretter stod den som lagervogn i Bergen og Trondheim.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1979. Ettter en tid ble restaurering igangsatt, og den stod ferdig i 1993. Den hadde da fått rekonstruert det karakteristiske løftede bremserhuset og forøvrig det utseende den hadde ved leveransen.
Vogn 14092 er komplett med sammenleggbar innredning for "40 Mand - 8 Hester". Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer. Vognen har også blitt brukt i flere filminnspillinger, både på Krøderbanen og andre steder.
----------
|