Skd 220b 123
Skinnetraktor
Skinnetraktorene av type 220b var bygget spesielt for å brukes sammen med ledningsrevisjonsvogner ved arbeid på kontaktledningen, og ble benevnt "revisjonstraktorer".
I utgangspunktet var disse revisjonstraktorene lik type 220a med Rolls Royce-motor på 215HK og trinnløs hydraulisk veksel. Fra vendedrevskassen skjedde kraftoverføringen med store kjeder til drivakslene. Ved ledningsarbeid er det ikke behov for å trekke store togvekter, og det var ønskelig å kunne forflytte seg relativt raskt mellom arbeidsstedene. Revisjonstraktorene 220b fikk derfor utveksling for 60 km/t, mot bare 45 km/t for 220a.
For jording og kontroll av kontaktledningen ble de utstyrt med strømavtager på førerhustaket.
I perioden 1963-1964 ble det bygget 7 stk. 220b-traktorer av NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Noe senere ble 4 stk. 220a-traktorer bygget om til 220b.
Etter utrangering fra NSB ble 220b 123 stående i reserve i noen år, deretter ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og stasjonert på Krøderbanen. Strømavtageren ble demontert, og traktoren ble i noen år brukt til skifting og kjøring av arbeidstog. Den var lite egnet for Krøderbanens bruk og var etterhvert blitt nokså nedslitt. Etter at Krøderbanen hadde fått bedre egnede 220c-traktorer ble den ribbet for brukbare reservedeler og hugget opp i 2005.
----------
|