Skd 220b  123
Skinnetraktor

Skd 220 123

Type Skd 220b
Nummer 123
Byggeår 1963
Fabrikant NSB Verksted Kronstad
Levert til NSB
I ordinær bruk til 1994
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 9,025 m
Vekt i driftsklar stand 22,6 tonn
Motor Rolls Royce C6 SFL
Motoreffekt 158 kW (ca 215 HK)
Største kjørehastighet 60 km/t
Merknad Opphugget 2005
Skd 220 123 Kløftefoss 2002
Skinnetraktorene av type 220b var bygget spesielt for å brukes sammen med ledningsrevisjonsvogner ved arbeid på kontaktledningen, og ble benevnt "revisjonstraktorer".
I utgangspunktet var disse revisjonstraktorene lik type 220a med Rolls Royce-motor på 215HK og trinnløs hydraulisk veksel. Fra vendedrevskassen skjedde kraftoverføringen med store kjeder til drivakslene. Ved ledningsarbeid er det ikke behov for å trekke store togvekter, og det var ønskelig å kunne forflytte seg relativt raskt mellom arbeidsstedene. Revisjonstraktorene 220b fikk derfor utveksling for 60 km/t, mot bare 45 km/t for 220a.
For jording og kontroll av kontaktledningen ble de utstyrt med strømavtager på førerhustaket.
I perioden 1963-1964 ble det bygget 7 stk. 220b-traktorer av NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Noe senere ble 4 stk. 220a-traktorer bygget om til 220b.
 

Etter utrangering fra NSB ble 220b 123 stående i reserve i noen år, deretter ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og stasjonert på Krøderbanen. Strømavtageren ble demontert, og traktoren ble i noen år brukt til skifting og kjøring av arbeidstog.

Den var lite egnet for Krøderbanens bruk og var etterhvert blitt nokså nedslitt. Etter at Krøderbanen hadde fått bedre egnede 220c-traktorer ble den ribbet for brukbare reservedeler og hugget opp i 2005.


 

----------