BM  87.03
Dieselmotorvogn

BM 87.03

Litra (type) BM 87
Nummer 87.03
Byggeår 1952
Fabrikant
Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1981
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 14,65 m
Vognvekt 15,25 tonn
Motor Scania-Vabis D 812
Motoreffekt 110 kW  (150 HK)
Største kjørehastighet 80 km/t
Sitteplasser 2 kl. 46 + 11 klappseter
BM 87.03 Flekkefjord 1973
BM 87.03 Hamar 1987
BM 87.03 Løten 1987
BM 87.03 Krøderen 2006
BM 87.03 Krøderen 2007
BM 87 03 Interiør
BM 87.03 Førerrom
Motorvogn type 87 er en liten motorvogn for bruk på trafikksvake sidelinjer. Det ble bygget tilsammen 25 vogner i to serier. De første 17 vognene (87a) ble levert i 1941, mens ytterligere 8 vogner i en noe modernisert utgave (87b) kom i 1952.
 
Vognene var beregnet på enmannsbetjening, inngangsdørene er derfor i de forholdsvis store førerrommene hvor det også er noen klappseter for reisende. Det er vinduer i skilleveggene mellom førerrommene og kupéene, noe som gir vognene et intimt preg.
 
87-vognene ble brukt på de fleste sidebaner, men også på enkelte strekninger på hovedlinjer. Det var slike vogner som gikk på Krøderbanen i de siste årene før persontrafikken ble nedlagt i 1958. Den siste banen i Norge hvor type 87 ble brukt var Flekkefjordbanen, hvor de gikk i trafikk til 1981.
 
Vogn 87.03 ble levert i 1952 med typebetegnelse 7b og nummer 18303. Typebetegnelsen ble i 1956 endret til 87b og nummeret til 87.03.
Den var blant de vognene som gikk på Flekkefjordbanen til 1981, og ble etter utrangering overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Vognen ble deretter utlånt til Krøderbanen, hvor den straks ble tatt i bruk i museumstrafikken.
 
----------