CF3b  548
3-klasse midtgangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

CF3b 548

Litra (type) CF3b
Nummer 548
Byggeår 1912
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Randsfjordbanen
I ordinær trafikk til 1979
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,67 m
Vognvekt 12,8 tonn
Sitteplasser 3 kl. 13
Lasteevne godsrom 1,0 tonn

CF-548 tegning-oppr-sCF3b 548
Opprinnelig utseende          Utseende 1966-2014

CF3b Tog med to
CF3b-vogner
Bø 1925
CF3b 548 Kongsberg 1970
CF3b 548 Rødberg 1970
CF3b 548 Interiør i
3-klasseavdeling
CF3b 548 Vikersund 1978
CF3b 548 Rødberg 1984
CF 548 Krøderen 2016
CF 548 Kløftefoss 2021
CF 548 Kløftefoss 2021
Vogn 548 ble sammen med 3 tilsvarende vogner levert til Drammen-Randsfjordbanen fra Strømmens Værksted i 1912. Vognene hadde en 3-klasseavdeling med 23 sitteplasser fordelt på to kupéer, og et lite kombinert konduktør- og reisegodsrom. Vognene var beregnet brukt i personførende godstog, de fikk derfor brunmalt furupanel utvendig i stedet for teakpanel som da var vanlig på personvogner. En særegenhet med disse vognene var at de også hadde et vindu i sitteavdelingens endevegg mot endeplattformen.
Sammen med de øvrige vognene av samme type ble 548 brukt i hele Drammen distrikt, herunder også på Krøderbanen.
 
I mellomkrigstiden ble interiøret modernisert ved at veggene ble kledd med huntonittplater og malt gule, de opprinnelige høye seteryggene ble avkortet. Elektrisk belysning ble montert i 1954.
I 1966 ble den midterste kupeen endret til konduktørrom, og det ble bygget et toalett på den opprinnelige konduktørplassen. Sitteplassantallet ble dermed redusert til 13. En gang på 1960-tallet ble vognen også rødmalt utvendig.
 
Utover på 1970-tallet ble vogn 548 benyttet i godstogene på Numedalsbanen. Vognen ble formelt utrangert i 1978, men ble brukt av NSB i nesten et helt år etter dette.
 
Norsk Jernbaneklubb hadde allerede siden 1972 lånt vognen ved forskjellige anledninger. I 1980 ble den overtatt av NJK, og den ble straks tatt i bruk til film- og chartertogkjøring. Etter noen år ble den hensatt fordi den trengte en del reparasjoner.
 
Vognen er nå tatt frem igjen og er for tiden under reparasjon og restaurering.
Det nåværende konduktørrommet blir samtidig tilbakeført til sitteavdeling og konduktørplassen blir flyttet til sin opprinnelige plass i godsrommet.
 
Vogn 548 er en av svært få bevarte vogner som har direkte tilknytning til Krøderbanen.