CFo2a 778
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling
Vogn 778 ble levert til Eidsvold-Ottabanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1909. Ved leveransen hadde den 7 tredjeklassekupéer med tilsammen 56 sitteplasser, konduktørrom og et lite reisegodsrom. Vognen representerer slutten på en byggestil som var vanlig fra omkring 1900.
Vogn 778 ble mye brukt i personførende godstog i Gudbrandsdalen. Den har derfor tre helt uavhengige oppvarmingssystemer:
- schweizerapparater (koksfyrte ovner montert under vognen)
- dampvarme (rørradiatorer som varmes med damp fra damplokokomotiv)
- elektrisk varme (elektriske ovner som får strøm fra elektrisk lokomotiv eller diesellokomotiv)
I 1953 ble vognen pusset opp og noe modernisert. Ved samme anledning ble reisegodsrommet utvidet på bekostning av en kupé. Vognen fikk dermed bare 48 sitteplasser fordelt på 6 kupéer.
På slutten av 1960-tallet gikk 778 fast i det såkalte "Moelv-toget", et lokaltog bestående av lokomotiv og én enkelt personvogn som gikk mellom Hamar og Moelv.
Vogn 778 ble utrangert i 1971, og NJK søkte om å få overta den i 1972. Det var imidlertid allerede bestemt at den skulle brukes i en øvelse for Sivilforsvaret, og vogner som ble brukt i slike øvelser fikk ofte svært hard medfart. 778 ble heldigvis ikke skadet under øvelsen, og utover på 1970-tallet ble vognen brukt i mange ekstratog, filminnspillinger og chartertog. Den ble også brukt på Krøderbanen i de første årene etter at NJK begynte regulær veterantogkjøring på banen.
Vogn 778 tilsvarer i byggestil og utforming CFo 519 som ble mye brukt i persontogene på Krøderbanen inntil 1948. Vognen står for tiden lagret på Kløftefoss i påvente av reparasjonsarbeider.
----------
|