31. august ble det første medlemsmøtet etter sommeren gjennomført, og 23 fremmøtte lovet godt for høstens ulike tilbud. På programmet denne onsdagskvelden sto resultatet av en omfattende og vitenskapelig studie utført av vår egen jernbanehistoriker Kjell Navestad, som i kjent stil med utstrakt (mis?)bruk av flippover og flerfoldige fargeglade tusjer, ga til beste den triste sannheten om hvorledes vår lokale jernbanelinje i århundrer var stilt i skyggen av en banestump på motsatt bredd av vannveien til nåværende hovedstad i Kongeriket.
Sånn på en grov slump en halv time før møtestart tegner det til å bli et godt oppmøte.
Etter litt orientering om det forestående ministerbesøket, var det fritt frem for jernbanehistorikeren.
Kjell Navestad har såvidt startet kveldens interessante, underholdende og opplysende foredrag, og både i salongdelen og ...
... på den noe hardere klassen sitter publikum som tente lys.
Det er ikke bare tusjer og flippover som brukes flittig - kroppsspråket er også et viktig element i formidlingen.
Selv om temaet egentlig er ganske trist, er ikke foredragsholderens sørgmodighet mer omseggripende enn at smilet lurer det meste av tiden.
Kveldens gjester var både kjente og ...
... ikke fullt så kjente ansikt.
Felles for alle var at temaet fenget.
Flippoveren tilføres ny informasjon, ...
... budskapet understrekes med armbevegelser. (Nei, det dreide seg ikke om hvor lang fisken var ...)
Uansett hvor interessant og underholdende et foredrag er, kan det være godt å få strukket litt på bena. Det kan jo også være fint å kunne få fylt opp kaffekoppen eller få sikret seg enda en pølse eller hva det nå er som tilbys av munngodt. Før fortsettelsen fulgte, ble foredragsholderen beæret med litt flaskegodt - forskuddsvis ...
Det er klart at omfattende foredrag har en lei tendens til å drenere foredragsholderens strupe, da kan det være godt å kunne motta ...
... litt egnet drikke, endatil med bilde av et bud på tohjuling, ...
... hvilket jo passer godt for en aktiv herre.
Det er alltid godt å kunne konsultere egne notater.
Det nærmer seg en konklusjon, spenningen er til å ta og føle på.
Før konklusjonen avsløres, kan det være hensiktsmessig å ta en rask gjennomgang av noe av beslutningsgrunnlaget:
- Østfold fikk både ytre og indre linje
- Østfold fikk nattog 10 år før Vestfold
- Raskere tog, i 1908 én time raskere fra Halden enn Sandefjord til Oslo
- Raskere også i dag
- Lengre dobbelsporstrekning
- Elektrifisert 17 år før Vestfoldbanen
- Lyntog (type 66) levert nye til Østfold, satt inn i Vestfold når de var nærmest utslitte
- Nye lok kom til Østfold, brukte til Vestfold, f.eks. El 8 og El 16.
Resultatet av den omfattende undersøkelsen viste med all tydelighet – 20 mot 11 i Østfold-banens favør – at det gjennom årene har foregått en systematisk forskjells-behandling.
At det vanket godord til Kjell Navestad fra avdelingens leder Hans Morten Tamnes, gjorde at det velkjente smilet kom på plass igjen.
To kjekke menn det er mulig å kunne treffe på Råstad stasjon - til venstre Kjell Navestad, foredragsholder og jernbanehistoriker, og Hans Morten Tamnes, lokalavdelingsleder og litt til.
Til dere som har opplevd en kveld med Kjell - han kommer tilbake. Og til dere som ikke har fått Kjell i (tilnærmet) fri dressur - ta turen, det er absolutt verdt det!
Og forresten - miljøet og stemningen på Råstad er intet annet enn meget god!