Arbeidet med jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn, som vil gi en moderne og effektiv høyhastighetsjernbane på bekostning av en naturskjønn reise i et bedagelig tempo, har den progresjonen det skal ha i henhold til planen. 8. juni var det igjen tid for det som etterhvert har blitt en årviss foreteelse, nemlig lokalavdelingens inspeksjon av arbeidet. Så langt det er mulig, vil styret i lokalavdelingen gjøre sitt ytterste for at vi skal få gjenta slike utflukter frem til anlegget er ferdig og trafikken settes på.
Men nå er det feltstudiet i 2016 som gjelder. Så vil du være med, så heng på!
For fortellerstemmen startet det hele i Sandefjord med tog 851, dagens første innsatstog fra Oslo til Skien, til Larvik. I 1992 var 70-settene hypermoderne og introduserte reisende med Vestfoldbanen for noe helt nytt - InterCityExpress, tog med redusert stoppmønster (Skien, Porsgrunn, Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Lysaker, Nationaltheateret, Oslo S). Etter 20 år, fra 2012, ble de degradert til bruk i innsatstog på Vestfoldbanen og Østfoldbanen.
Vel fremme i Larvik kunne det etterfølgende tog 821, med dobbelt 74-sett, hilses velkommen.
Når en skal på tur i et anleggsområde, er det visse kriterier som må være på plass. Kriteriene kan sammenfattes med ett ord: Verneklær.
Nei, det er ikke Jernbaneverket som avholder lagersalg på stasjonsområdet, men Jernbaneverkets Terje Hammersland som har sørget for at det nødvendige antall hjelmer, vernevester og vernesko, sistnevnte i riktige størrelser i henhold til bestilling, er plass og klart til bruk.
Så snart alle var forskriftsmessig oppdresset, fant man seg til rette i bussen.
Terje Hammersland har begjærlig grepet mikrofonen og gir turdeltagerne klare meldinger om hva som venter og hva som forventes.
Turdeltagerne på sin side er for manges vedkommende dypt nede i informasjonsheftet lokalavdelingens styre hadde laget til turen, og som inneholdt nyttig informasjon om anlegget.
Da kunne reisen starte.