Lokalavdeling Vestfold har fått anledning til å følge begge de to store jernbaneutbyggingsprosjektene i Vestfold. 14. september, seks uker før siste tog på banen fra 1881 og to og en halv måned før åpning av det nye anlegget, ble vi invitert på omvisning i Stasjonshallen i Holmestrand. Med 37 påmeldte var dette den best besøkte utflukten i avdelingens regi. Dette var uten tvil et meget populært tiltak med så mange som 37 forventningsfulle påmeldte, som til alt overmål kom fra såvel nært som relativt fjernt. Deltagere fra vårt eget fylke - eller umiddelbart tilstøtende områder - må kunne karakteriseres som nært, mens eksotiske steder som Sandnes - på Jæren (!) - og Stange - på Hedemarken (!) - trygt må kunne defineres som fjernt.
Siste tog på den opprinnelige traseen var tog 839 i driftsdøgnet fredag 28. oktober, avgang Holmestrand stasjon klokken 00.33. Det nye dobbeltsporet Holm-Nykirke ble åpnet for trafikk 28. november.
Holmestrand stasjon, i det minste en seks ukers tid til, plattformen til spor 1, et par av utfluktens deltagere, representert ved lokalavdelingens leders hulde viv, som hadde fått en klar anbefaling av Jernbaneverkets utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum om å bli med, og lokalavdeling Mjøsbyenes webansvarlige, venter utålmodig på at tiden skal være inne til å begi seg ut på (inn i ...?) et eventyr på innsiden av Norge.
Omsider var klokken slagen og vi ble ønsket inn i brakkeriggen som erstattet møterommet som forsvant da pakkhuset ble revet i skjøten mai-juni. Der ble vi traktert med kaffe og litt munngodt, i dette tilfellet kjeks med sjokolade.
Før vi skulle ta oss inn i berget, ble hele følget gitt en orientering av Jernbaneverkets Tor Magne Langaas. (Klikk på bildet for større oppløsning.)
Mens unge Langaas tegnet og fortalte, ...
... satt tilhørerne stille og fulgte med på ord og bilder. (Bortsett fra fotografen da, han vendte ryggen til ...) (Klikk på bildet for større oppløsning.)
Som seg hør og bør i slike sammenhenger, vanket det litt håndfast oppmerksomhet til de to Jernbaneverket hadde stilt til vår disposisjon denne kvelden. Bjørn Tore Skaar og Tor Magne Langaas var to på alle måter hyggelige og kunnskapsrike bekjentskaper. Her overrekkes Tor Magne Langaas en flaske bearbeidede druer av Hans Morten Tamnes, mens ...
... Bjørn Tore Skaar i tillegg får et eksemplar av Norsk Jernbanekalender 2017 for å holde orden på dagene. (Til orientering til den som måtte undres over den tilsynelatende forskjellsbehandlingen - den godeste Langaas hadde en kalender fra tidligere eskapader ...)
Så snart alle var forskriftsmessig iført verneutstyr bestående av vernesko/-støvler, refleksvest og hjelm, startet folkevandringen mot fjellets indre.
På vei opp Nordre Klev, ...
... med en påpasselig Tor Magne Langaas som årvåken baktropp, ...
... på broen som om noen uker ikke lenger skal krysse en jernbane, men smått om senn en gangvei fra den kommende kollektivterminalen til den tidligere politistasjonen.
Trygt på innsiden av gjerdet, en samling (i all hovedsak) målbevisste menn på vei mot en blivende stasjon.