Veien fra Ønna til Langangen er ikke slik at den innbyr til stor fart, og bestemt ikke med mange meter to og en halv bred buss.
Etter å ha klatret opp gjennom Korketrekkeren, gjorde bussen kort stopp i Lillegårdskrysset slik at ivrige fotografer kunne stige av der og og komme etter de siste meterne til fots. Merkelig nok valgte historiens fotograf å stige av ...
Herregårdsbekken med standplass over Storbergtunnelen med portalen til Eidangertunnelen i bakgrunnen.
Mens enkelte av turdeltagerne er på vei ut i traseen, kan vi ta en titt på den korte og lave Herregårdsbrua.
Den nordlige delen av riggområdet ved Herregårdsbekken.
Adkomstveien til jernbanetraseen, for anledningen omgjort til gangvei ...
I henhold til kutyme, ble det tatt familiebilde.
Turdeltagerne, minus et par som meldte pass fordi kroppen protesterte, samlet for portalen til Storbergtunnelen.
Da hadde vi kommet til et viktig vendepunkt for turen. Men før hjemreisen ble påbegynt, ble de som hadde bidratt til gjennomføringen, Terje & Terje fra Jernbaneverket og vår egen bussjåfør Morten Aksnes behørig takket. For å sikre at de skulle kunne skylle strupen for anleggsstøv, fikk de et assortert utvalg lokalt skummende brygg fra Grans Bryggeri i Sandefjord.
Den ene Terje, han med etternavnet Walle, besvarer ytterligere spørsmål fra deltagerne.
Den andre Terje med etternavn Hammersland lener seg tilbake i setet i trygg forvissning om at det var en vellykket tur som var gjennomført. Vår stødige sjåfør Morten Aksnes har slått opp latterdøren der han troner bak rattet.
Terje & Terje hadde plassert bilen med utstyret på plassen ved Paulertjønn. Det ble derfor en stopp der med avkledning av lånte fjær.
Paulertjønnbrua i kveldssol.
På vegne av Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold takker vi Jernbaneverket for en vel gjennomført og informativ tur langs et spennende og imponerende jernbaneanlegg, og ønsker velkommen tilbake ved en senere anledning.