Vestfold

I 2013 ble et medlemsmøte gjort til en utflukt til Knattholmen Modelljernbaneselskap KFUM, beliggende på Knattholmen leirsted utenfor Sandefjord.  På sensommeren var det medlemstur til jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn.

 

Menn i flere aldersgrupper trekkes til det skinnegående, i dette tilfellet representert ved jernbane i mindre størrelse.

 

Deltagerne på turen langs jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn samlet ved østsiden av bro over Ønaa for det obligatoriske familiebildet.

 

Du kan se og lese mer om dette - velg ønsket utflukt i menyen til venstre.

11. september 2013 arrangerte lokalavdelingen tur langs anlegget for den nye strekningen av Vestfoldbanen fra Farriseidet ved Larvik til Porsgrunn.  Turen ble lagt opp ved at det var fellesreise med NSBs tog 853 til Porsgrunn, og det er på sin plass å rette en stor takk til NSBs strekningsleder for Vestfoldbanen som spanderte frem- og tilbakereise med tog for de påmeldte.  I Porsgrunn ble vi møtt av en turbuss og to av Jernbaneverkets ansatte.

Denne beretningen starter der reiseleder og fortellerstemme ga seg i kast med reisevirksomheten denne onsdagen i september, nemlig på Torp Sandefjord Lufthavn.  Fruen måtte ha bilen, da ble denne løsningen den greieste.

 Avgang fra Torp Sandefjord Lufthavn for reiseleder og fortellerstemme.  Neste stopp for shuttelbussen er holdeplassen ved Vestfoldbanen.

 

Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass.  Shuttelbussen står klar, den har sluppet av de som skulle med toget nordover.  Når den kjører tilbake til lufthavnen, har den med seg nye reisende fra stasjonene sør i det vesle fylket.  Og fra nabofylket ...  Tog 820 triller inn til plattform, reisen kan fortsette.

 

En togreise senere, det er Sandvika stasjon og tid for togbytte for reiselederen, medbringende togbillettene til turens deltagere.

 Sandvika stasjon.  Det var så langt det var hensiktsmessig for reiselederen å reise nordover for å komme sørover.

 

Porsgrunn stasjon og bytte fra tog til buss.  Ettersom jernbanestrekningen vi skal besøke må sies å ha visse mangler på dette tidspunktet, blir det vel en anelse feil å bruke begrepet "Tog for buss".

 Vel fremme i Porsgrunn venter bussen på oss.  Og Trine Bratlie Evensen og Terje Walle fra Jernbaneverket.

 

Første stopp er ved Herregårdsbekken ved Eidanger.

 Utsikt til bro over Herregårdsbekken og påhugget til Eidanger tunnel.

 I motsatt retning er det skjæringen inn mot Storberget tunnel vi ser.  Forskalling for betongtunnelen som skal støpes i forlengelsen av tunnelen er på plass.  En dumper kommer farende ut av tunnelen ...

 ... med nok et lass med sprengstein.

 Mange jernbaneinteresserte samlet på ett brett, og Jernbaneverkets utsendte fikk nok å bryne seg på.

 

Neste stopp på programmet var Ønna, innerst i Langangenfjorden.  Her blir det en kort dagsone bestående av bro over Ønna, beliggende mellom Ønnsåsen tunnel i østenden og Storberget tunnel i vestenden.

 Bro over Ønna sett fra øst.  På motsatt side ses hvor påhugget til Storberget tunnel kommer.

 Det er et stykke til bunns, bro over Ønna ligger 30 meter over dalbunnen.

 Påhugget til Ønnsåsen tunnel er tegnet i fjellet.

 Brobygging på høyt nivå.

 Mens tilskuerne ser på byggearbeidet, blir tilskuerne sett på av brobyggeren.

 Mye forskallingsarbeider og jernbinding skal gjøres før bro over Ønaa er klar til det første toget.

 Det obligatoriske familiefotoet.

 

 Etter Ønna var neste stopp ved Skillingsmyr, beliggende rett ved tidligere Solum vektstasjon på tidligere E18.

 Et knippe jernbaneinteresserte skuer utover den blivende jernbanetraseen.  I bakgrunnen ses påhugget til Skillingsmyr tunnel, øverst i midten av bildet vises autovernet tilhørende den nye E18.  Nærmest står Trine Bratlie Evensen fra Jernbaneverket.

 Traseen i sørøstlig retning mot Solum.  Veien som kommer inn i bildet fra høyre er tidligere E18.

 Påhugget til Skillingsmyr tunnel.

 Turdeltagerne diskuterer og kikker og forsøker etter beste evne å fordøye inntrykkene.

 

Tilbake i Larvik, turen er unnagjort.  Jernbaneverkets personell og bussjåføren er takket for innsatsen, og vi har fått invitasjon til en ny tur om et år.  Den invitasjonen tok det ikke lang tid å takke ja til.

Larvik stasjon, mørket er i ferd med å falle på, og i spor 1 står tog 834 og venter på avgangstiden.

 

Takk for turen!  Og velkommen tilbake ved neste anledning.

 

Medlemsmøtet 23. oktober bød i likhet med det foregående på en utfordring, ved at foredragsholderen grunnet jobbreise måtte kaste inn håndkleet.  Denne gangen var det Kjetil Næss som ble redningen.  Han kom over Oslofjorden med en samling høyst analoge lysbilder fra Norge, Europa og USA.

 

2011-11-23 6582 hmt700

Med et sikkert grep om lysbildefremviserens kontroll dukker det ene bildet etter det andre opp på skjermen.

2011-11-23 6584 hmt700

Plassene på myk klasse er på det nærmeste fullt utnyttet.

2011-11-23 6585 hmt700

 Amerikanske godstog har utvilsomt flere lokomotiver i togene enn det som er vanlig i Europa, Norge inkludert.

 

 

 

19. oktober var det bebudet medlemsmøte hvor Pål Hansen, strekningsleder NSB Vestfoldbanen, skulle fortelle oss om muligheter og utfordringer med nytt materiell, infrastruktur med kapasitetsbegrensninger og nye tekniske løsninger for de reisende. På kort varsel måtte han melde avbud.

Erstatningen besto i at Hans Morten Tamnes viste bilder fra dobbeltsporanlegget Barkåker-Tønsberg.

 

2011-10-19 5908 hmt700

De fremmøtte har samlet seg, klare til å se bilder av og høre om anleggsarbeidet på dobbeltsporanlegget Barkåker-Tønsberg.

 

 

På Norsk Jernbaneklubbs forum "Stasjonen" finnes flere tråder som viser arbeidet med dobbeltsporanlegget Barkåker-Tønsberg, helt frem til første tog på ny strekning og offisiell åpning i november 2011.  Disse trådene inneholder godt og vel innholdet i foredraget på medlemsmøtet.

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg (for registrerte forumbrukere, beregnet på innlogging) inneholder linker til øvrige innlegg om samme tema.  For de som ikke er registrerte forumbrukere, benytt denne linken:  Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg.

 Ulf Berntsen har besøkt avdelingen ved flere anledninger, og er en høyt verdsatt foredragsholder med et vell av interessante bilder fra inn- og utland og NJK-aktivitet.  Denne gangen var det Innlandsbanan og tur til Finland og reise langs Ofotbanen som sto på programmet.  Ulf er ikke så begeistret for trappen til 2. etasje, derfor samlet vi oss i venterommet.

 

2011-09-21 4283 hmt700

Ulf har tatt regien og peker og forteller.

2011-09-21 4284 hmt700

God tilbakelent på det som ikke kan karakteriseres som myke stoler, blikket stift festet på lerret.

2011-09-21 4285 hmt700

Teltplass ved Inlandsbanan.  Ulf Berntsen bidro til et nytt uttrykk i sine yngre dager – camp and rail, telt ved spor.  Jernbaneutsikten var det i hvert fall ikke noe å si på ...

 

 Nok et vellyket medlemsmøte med Ulf Berntsen er avviklet, nå venter vi bare på neste besøk.

 

 Høstens møteprogram ble startet 31. august ved at Andreas Westheimer tok oss med på tur til jernbaner i Danmark og Tyskland.  For å unngå trappen til 2. etasje, ble møtet avholdt i venterommet.

 

2011-08-31 3770 hmt700

Forestillingen har begynt og de flestes øyne er rettet mot lerretet.

2011-08-31 3771 hmt700

Lerretet fylles med bilder fra nabolandene i syd.

2011-08-31 3772 hmt700

Bildefremvisning fra bærbar PC.  Borte er lyden av lysbilder som hentes fra magasinet og plasseres i lysbildefremviseren.

 

 

Og det var starten på et nytt halvår i lokalavdelingen.

 

16. juni ble grillen tent i hagen på Råstad for å markere avslutningen av medlemsaktivitene i første halvår.  Sommerværet viste seg frem med den pene siden ut, så det var ikke noe probelem å holde seg utendørs.

 

Maten er fortært, nå er det tid for den gode samtalen rundt bordet.  Foto: Tom Hansen

 

 Fra tid til annen trekker lokalavdelingen utendørs, endog utendørs et stykke unna.  Slik var det 11. mai 2011, da ble medlemsmøtet avholdt hos Museumsforeningen Vestfold Privatbaner i Hillestad.  Og om du skulle lure på hvor Hillestad er, så er det en liten bygd beliggende vest for Holmestrand sentrum.  Invitasjonen bød på dugnadsarbeid og grillmat, og de som møtte opp fikk sin del av begge deler.

Museumsforeningen Vestfold Privatbaner har tilhold på traseen til Holmestrand-Vittingfossbanen, åpnet i 1902. Foreningens formål er å sikre historien til privatbanene i Vestfold, Tønsberg-Eidsfossbanen som ble åpnet i 1901 og Holmestrand Vittingfossbanen.  I 1934 ble banene, grunnet svak økonomi som følge av blant annet konkurranse fra biltrafikk, slått sammen til Vestfold Privatbaner.  Banene ble nedlagt i 1938.

 

2011-05-11 0834 hmt700

 Ekspedisjonsbygningen er kopi av Ramnes stasjon på Tønsberg-Eidsfossbanen.

2011-05-11 0837 hmt700

 Banebu og dresinbu.  Vognkassen i bakgrunnen er en del av en personvogn fra Tønsberg-Eidsfossbanen.

2011-05-11 0838 hmt700

 Baneslusker i arbeid.  Trillebårfører Stefan Bårli Hansen og Jonny Karlsen, sistnevnte oppsatt med krafse.

2011-05-11 0869 hmt700

 Uten mat og drikke osv.  Morten Pisani holder orden på grillen mens Anne Strand sørger for oppdekkingen.

2011-05-11 0870 hmt700

 Ulik aktivitet rundt bordet.

2011-05-11 0874 hmt700

 Maten er servert.

2011-05-11 0875 hmt700

 Planlegging pågår.  Svend-Erik Larsen i midten.

2011-05-11 0877 hmt700

 Flere jernbaneslusker, Carl Olav Karlsen og Øyvind Andreassen håndterer skuffe og spade.  Tilskuerne er i flertall ...

2011-05-11 0878 hmt700

 Kulvert i hugget sten behøver vedlikehold, og det er nettopp det Øyvind Andreassen (t.v. med spade) og Carl Olav Karlsen er opptatt med.