Vestfold

Etter stiftelsesmøtet inviterte interimstyret til ulike aktiviteter for å forsøke å finne ut hva som var ønsket blant medlemmene.

Det første arrangmentet var et medlemsmøte lørdag 26. april, hvor hensikten var å kunne bli kjent. I alt ti medlemmer fant veien til Råstad denne lørdags ettermiddagen.

En liten gruppe medlemmer hadde funnet veien til Råstad til dette første medlemsmøtet, lørdag 26. april 2008.

Neste arrangement var i hagen på Råstad, hvor vi 31. mai samlet oss rundt grillen. Vi var ikke så mange, men været var i sommerstemning og maten smakte.

Det er noe eget med mat tilberedt på grill - om det så ikke er annet enn pølser ...

Når sulten er stillet, er det alltids mange temaer man kan snakke om. Bertil Jøreng og Jonny Karlsen i dyp konsentrasjon.

Og dette var den spede starten for lokalavdeling Vestfold.

Lokalavdeling Vestfold ble første gang stiftet 26. mars 1976, i leid møtelokale hos Sandefjord Sparebank.  De aller første medlemsmøtene ble avholdt der.

Noen måneder etter stiftelsen av lokalavdeling Vestfold i mars 1976, ble venterommet og telegrafistrommet på Råstad stasjon leid av Eiendomskontoret i daværende Drammen distrikt.  Telegrafistrommet ble for en stor del brukt som lager og ”bibliotek” mens venterommet fungerte som medlemslokale.  Ved opprettelsen i 1976 var det 21 medlemmer som sognet til avdelingen.  Medlemsmassen økte, og med stor oppslutning om medlemsmøtene ble det trangt om plassen på Råstad.

Medlemsmøte på Råstad første halvår i 1982.

I løpet av 1982 ble det inngått avtale om at avdelingen fikk leie medlemslokale på Barkåker stasjon.  Råstad og Barkåker var identiske stasjoner, ”Mellemstation av 4die Klasse” som var Vestfoldbanens minste stasjonstype.  Barkåker var vesentlig mer ombygd, og det var mye bedre plass til medlemsmøtene.  Det var høy aktivitet i avdelingen, og det var god oppslutning om medlemsmøtene.

Medlemsmøte på Barkåker høsten 1982 med besøk av NJKs formann (som det het den gangen), Ole K. Richenberg.

På grunn av sterk økning av husleien, så avdelingen seg nødt til å flytte.  Nytt medlemslokale ble leid i tilknytning til Elektroavdelingen i Sande.

Mot slutten av 1990-årene ble aktiviteten gradvis mindre, delvis forårsaket av medlemslokaltes beliggenhet helt nord i fylket.  Etter flere år uten aktivitet ble avdelingen oppløst i 2002.

Seks år senere, i 2008, ble Lokalavdeling Vestfold igjen etablert.

 

Lokalavdeling Vestfold ble første gang stiftet 26. mars 1976, i leid møtelokale hos Sandefjord Sparebank.  Tilfeldighetene ville det slik at da avdelingen ble stiftet på nytt, skjedde det 26. mars 2008 - på dagen 32 år senere.

I oktober 2007 ble det arrangert et møte i Larvik i helgen da modelljernbanemessen ble holdt.  Temaet var opprettelse av lokalavdeling i Vestfold.  Blant de fremmøtte ble Frank Sørensen og Hans Morten Tamnes valgt til å lede arbeidet med å legge til rette for stiftelse.  Arbeidet konkluderte med at det var grunnlag og ønske om en avdeling i Vestfold. Stiftelsesmøtet ble avholdt på Råstad stasjon, hvor avdelingen leier møterom.  I alt 15 medlemmer med tilhørighet til den kommende avdelingen, hadde funnet veien.  Norsk Jernbaneklubb var representert med leder Ole K. Richenberg og nestleder Åge Lybekbråten fra hovedstyret.

Mange hadde funnet veien til Råstad stasjon denne dagen, deriblant Norsk Jernbaneklubbs leder Ole K. Richenberg (nummer fire fra venstre) og Åge Lybekbråten, nestleder i Hovedstyret (nummer to fra venstre).

Norsk Jernbaneklubbs leder Ole K. Richenberg pekte på viktigheten av nærhet til medlemmene, noe som blant annet ble oppnådd gjennom en lokalavdeling.

Hans Morten Tamnes (ved bordenden) ønsket velkommen og ledet stiftelsesmøtet.

Hans Morten Tamnes håpet det ville la seg gjøre å skape engasjement rundt den nye avdelingen, blant annet gjennom medlemsmøter med program og foredragsholdere som ville friste mange til å komme.

Blant de som hadde funnet veien til Råstad stasjon denne marsdagen, var det såvel medlemmer med lang fartstid som forholdsvis nyinnmeldte.

Gjennomgangstonen blant de fremmøtte var at man så frem til å få en møteplass i fylket.  Av mulige aktiviteter ble alt fra restaurering av jernbanemateriell til modelljernbane nevnt.

På stiftelsesmøtet ble et interimstyre valgt, bestående av

Hans Morten Tamnes, Finn Bolt-Hansen, Vidar Lund Iversen, Johnny Karlsen, Johan Svorstøl.

13. oktober 2008 ble det første årsmøtet holdt, og interimstyret ble valgt inn som avdelingens første ordinære styre.

Kontaktinformasjon, linkskjema.

Lokalavdeling Vestfold har tilhold på Råstad stasjon, og leier av Stiftelsen Råstad Stasjon som har vært eier av stasjonen siden 1991.

Råstad stasjon ble oppført til Vestfoldbanens åpning i 1881, og er en av de fem stasjonene - Galleberg, Barkåker, Råstad, Jåberg og Bjørkedal - som ble oppført med de minste bygningene, "Mellemstation av 4die Klasse".  Det var Balthazar Lange som var arkitekt for banens bygninger, og han utarbeidet såkalte "normaler" for stasjonsbygninger.  Disse normalene var basert på størrelse. 

 

Råstad stasjon sommeren 1976, da lokalavdelingen var nyetablert og det fortsatt var stopp av lokaltogene.

Tønsberg og Larvik fikk særskilt flotte stasjoner i sten.  Byene Holmestrand, Sandefjord og Porsgrunn fikk like bygninger, såkalte bystasjoner, og som var de største om en ser bort fra Tønsberg og Larvik.  Neste størrelse var 2den Klasse, oppført på Skoger, Adal, Sem og Stokke.  Stasjoner av 3die klasse ble oppført på Nykirke,  Borre, Lauve og Eidanger.  Borre skiller seg fra de øvrige tre ved at pakkhuset er bygget som en forlengelse av stasjonsbygningen.

 

Siste halvdel av 1970-årene bød på forholdsvis store endringer for jernbanedriften i Vestfold.  De siste lokaltogene forsvant, og InterCity-tog ble introdusert.  Riktignok på en særnorsk måte ved at de gikk med totimers-intervall, men det var allikevel InterCity-tog.

Velkommen til en tur tilbake i tid, til den nære historien.

Ledningsavdelingen på vei tilbake til Lågen ved  Larvik og sitt tilhold der, har et opphold på Sandefjord stasjon 16.2.1976.  Materiellet er Skd 217.115 og X10 835.

El 8.2056 med pukktog ved Vestfoldbanens kilomter 140, like sør for Sandefjord stasjon.  23.6.1976

Et vestfoldbanetog på vei sørover passerer den nylig nedlagte Råstad stasjon 26.9.1976.  Toget besto av El 11.2097, to B3-vogner og én BF i tre, et helt vanlig tog Vestfold på den tiden.

For veldig mange fremsto dette toget som det mest moderne som man kunne tenke seg.  Bare noen måneder senere ble de utrangert.  Råstad stasjon 22.4.1977, Ht 811.

Ht 811 ved Vestfoldbanens kilometer 140, bestående av BFM 66.04 - B 66-32 - BS 66.63 - BFM 66.01 - B 66.31 - BS 66.64.  20.5.1977.

1978 og InterCity-togene har inntatt Vestfoldbanen.  Med trevogner som et naturlig innslag i togsammensetningene.

Pt 814 Larvik - Oslo V like nord for Skiringssal holdeplass, omtrent to kilometer sør for Sandefjord.  Juni 1978.

Ht 813 på Kjellberg, like sør for Skiringssal holdeplass.  Juni 1978.

Ht 816 ved kilometer 138 nord for Sandefjord stasjon, mellom tidligere Hosle og Gogstad holdeplasser.  Juni 1978.

Nordgående tog passerer Jåberg stasjon.  Juni 1978.

Ht 810 på vei inn på Sandefjord stasjon.  Bak lokomotivet går to BF i tre, deretter tre stålvogner.  Toglok er 11.2102.  Februar 1979.

Ht 805 passerer Bærug bro mellom Kjose og Oklungen, på strekningen mellom Larvik og Eidanger.  68B-sett var et vanlig syn på Vestfoldbanen på den tiden.  Fant man seg plass i mellomvognen, hadde man det riktig så fint - der var det samme type stoler som i B3.  April 1979

Ht 809, om ikke pendlertog så i det minste et tog de som jobbet i Oslo benyttet.  El 11.2104, fire B3, én BF1 og tre trevogner.  Sandefjord stasjon mai 1979.

Nordgående vestfoldbanetog ved tidligere Skalleberg holdeplass, like nord for Lauve stasjon.  August 1979.

Ht 809 igjen, reisende strømmer ut og fyller mellomplattformen.  Sandefjord stasjon august 1979.

 

Lokalavdeling Vestfold arrangerer medlemsmøter hver måned i tidsrommet fra januar til mai-juni og fra august-september til desember.  Hvis annet ikke er nevnt, holdes møtene i lokalene på Råstad stasjon.

Avdelingens program finner du under Hva skjer i Vestfold i venstremenyen.

 

Stort sett holdes medlemsmøtene innendørs, men ved avslutningen for første halvår har det blitt en tradisjon å trekke ut i hagen og fyre opp grillen.  Her fra sesongavslutningen 24. juni 2010.

 

Lokalavdeling Vestfold ble stiftet 26. mars 2008 på Råstad stasjon, hvor avdelingen leier medlemslokale av Stiftelsen Råstad stasjon.  Dette var andre gang lokalavdeling Vestfold ble stiftet, første gang var 26. mars 1976.

Det avholdes medlemsmøter hver annen/hver tredje uke fra januar til mai-juni og fra august-september til desember.  Medlemsmøtene har program av ulik art med foredragsholdere og bidragsytere såvel fra det lokale som fra landet for øvrig.

Lokalavdeling Vestfold forsøker å gi medlemmene og andre med jernbaneinteresse et variert tilbud.  De fleste medlemsaktivitetene skjer i lokalene vi disponerer på Råstad stasjon, men vi er også ute på tur.  Jernbaneanleggene i Vestfold er besøkt flere ganger, faktisk har vi vært på besøk på hvert anlegg én gang i året.  Du finner mer om dette og andre turer under menyvalget for medlemsturer.

2016 09 06 7218 HMT700

6. september 2016 fikk vi besøk av en engasjert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, det ga en "all-time-high" hva gjelder fremmøte på et medlemsmøte med 35 til stede i salen.