Vestfold

Lokalavdeling Vestfold holder til i landets nest minste fylke.  Men det betyr ikke at fylket er uten jernbanehistorie.  Faktisk er det ikke så rent lite jernbanehistorie å finne i Vestfold, både Jernbanen og privatbaner.  Og deler av fylket har gjennom årene gjennomgått store jernbanemessige endringer.  Mest omfattende i så måte er vel området rundt Tønsberg, som har gått fra en sekkestasjon til en stasjon ved en sløyfe som omkranser byen, og hvor denne sløyfen i løpet av 2011 har gjennomgått omfattende strukturelle endringer.  Men det er en helt annen skål.

I det følgende byr vi på en liten kavalkade med ulike vestfoldtog fra 1976 og fremover.  Bla deg nedover i venstremenyen.

Ta plass og lukk dørene.

 

Et 68b-sett i tog 805 kjører over den 93 meter lange bro over Bærugdalen en vårdag i 1979.  Broen ligger på strekningen mellom Larvik og Eidanger, nærmere bestemt mellom Kjose og Oklungen.  Om noen år er denne traseen avløst av det nye dobbeltsporet fra Farriseidet til Porsgrunn.

I begynnelsen av 1980-årene var det fortsatt mulig å se og reise med trevogner i Vestfoldbanens InterCity-tog.  I det hele tatt var variasjonen i materielltyper langt større enn hva den er i dag.  Ensartet materiell er helt sikkert en stor fordel for operatøren, men uten tvil en tilsvarende ulempe for den jevne jernbanefotograf.

Uansett, det er fullt mulig å ta seg tilbake i tid ved hjelp av fotografier.  Som her fra starten av 1980-årene.  Og vi starter med nettopp 1980.

Ht 813 på ut fra Sandefjord en forsommerdag i 1980.  Toget passerer bro over Sandefjordsveien.

I 1980 var 69-sett et forholdsvis uvanlig syn i Vestfold.  Denne forsommerdagen ble Ht 801 fremført med dobbelt 69-sett, her har det kommet til Sandefjord.  Det var nok litt utfordrende for togpersonalet å skulle ha 69-sett i dette toget med tanke på at det ble sendt mye gods i dette toget.  I bakgrunnen står Df 52, en vognkasse som ble funnet og hentet på Tenvik på Nøtterøy.

Ht 801 gikk hele strekningen Oslo V - Skien - Nordagutu, hvor det var korrespondanse med både Sørlandsbanens tog og tog til og fra Notodden.  Det returnerte som Ht 806, her ved passering Barkåker stasjon.

Høsten 1981 bød på mange spennende effekter.

Et sørgående tog har nettopp passert Vestfoldbanens km 140 noen hundre meter sør for Sandefjord stasjon.

Sandefjord stasjon med Ht 817.

Etter nyttår og det har blitt 1982.

En nedrimet Sandefjord stasjon.

Gt 5333, lokalgodstoget Drammen - Larvik, gjør opphold i Sandefjord.  El 8.2071 og BF 32 18104 utgjør det korte toget.

Vinteren har gått over til vår i Sandefjord.

Vårkveld i Sandefjord.

Et hopp og vi kommer til 1985.

Soloppgang over et vinterkaldt og lite fylke, her representert ved planovergangen på Sandefjord stasjon.

Sandefjord stasjon.  Kaldt, snø og vinter.  Akkurat slik det skal være på denne tiden av året.

Lørdag 10. desember ble det satt en verdig strek for lokalavdeling Vestfolds medlemsaktiviteter i 2011, ved at det etterhvert tradisjonelle julemøtet med servering av julemiddag ble avholdt.  Dette var fjerde gang julemøtet ble arrangert, og med 18 påmeldte var det en "rekord" hva gjelder deltagelse.  Neste gang kan nettopp du bidra til at den "rekorden" faller.

Gjermund Hansen, lokfører i CargoNet, sørget for kveldens underholdningsinnslag.  Men han slapp først til etter julemiddagen.

Bordet er dekket, det er klart til fest.

Mens man venter på å få sette seg til bords, tar man plass i salongen.

Så er maten klar, hver og en tar sin tallerken og forsyner seg selv på kjøkkenet hvor maten står klar.

Maten er servert, roen har senket seg.

Hovedretten, tradisjonell juletallerken med ribbe, medisterpølser og -kaker og alt det tilbehøret som naturlig hører med, nærmer seg ferdig.  Og mannsdominansen er påtagelig ...

Gjermund Hansen, kveldens underholdningsansvarlige, har funnet seg til rette ved middagsbordet (tredjemann fra høyre).  Før han kan slippe til er det dessert - iskake.

Morten Pisani (til høyre) sørget også dette året for det pent oppdekkede bordet.  Det var som tidligere år også hans fortjeneste at vi andre kom til et lokale hvor det var fyr i ovnen, kaffe og tevann på kannene - i det hele tatt var alt som skal til for en hyggelig kveld vel ivaretatt.

Middag og dessert er spist, det er klart for den mer lødige delen av samværet.  Mens bordet ryddes og oppvasken anbringes i buken til innretningen som besørger slikt, ble lerret satt opp og det ble klargjort for bildevisning.  Med tilgjengelig kaffe, te eller annet ufarlig drikke, var det bare å sette seg til rette og nyte bildene som dukket opp foran ens uskyldsblå.

Middag og dessert er fortært, nå er det Gjermunds tur.  Vi ble tatt med på tur med CargoNet fra Alnabru til Bergen, vi var med på Norsk Jernbaneskoles virksomhet i området rundt Hønefoss, og fikk smakebiter fra ulike oppdrag for Norsk Museumstog og Krøderbanen.

Gjermund er en travel mann, da kan en kalender komme godt med.

Ettersom det snart er jul, hva passer vel bedre enn et skjønnsomt utvalg juleøl.  (Det må understrekes at det ikke var noe sterkere enn te i koppen til Jonny som sitter i sofaen i bakgrunnen til venstre ...)

Hans Morten Tamnes (til venstre), avdelingens leder, takker Gjermund Hansen for hans bidrag i ord og bilder.

Om et år er det ganske sikkert en ny juleavslutning.  Kommer du?

Her finner du smakebiter fra lokalavdelingens medlemsturer.  Fra reetableringen i 2008 er det gjennomført turer til ulike destinasjoner i fylket.  Naviger deg frem i venstremenyen.

Avdelingens tur Farriseidet-Porsgrunn 11. september 2013.  Stopp ved Skillingsmyr.

7. mai 2014 gikk turen inn i fjellet i Holmestrand til det som blir byens nye jernbanestasjon.

 

Dette året, som jo var det første etter nystiftelsen, ble det arrangert to medlemsturer, blant annet 28. juni langs privatbanene i Vestfold.

Dieselmotorvogn på Freste bro.

Se mer om denne turen ved å klikke deg inn i venstremenyen.

En tur på innsiden av Norge utgjorde medlemsturen i 2010.

Man blir liten inne i tunnelen.

Mer om turen inn i Jarlsbergtunnelen 24. august finner du i venstremenyen.

Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold ble stiftet på nytt dette året.  Blant aktivitetene dette året var samling rundt grillen i hagen på Råstad.

Når sulten er stillet, er det alltids mange temaer man kan snakke om.  Bertil Jøreng og Jonny Karlsen i dyp konsentrasjon.

 

2009 var Norsk Jernbaneklubbs jubileumsår, det var 40 år siden foreningen ble stiftet.  Hvordan lokalavdeling Vestfold markerte det, finner du her.  Først en smakebit:

Det går ikke an å ha bursdagsselskap uten kake!  Spesiallaget marsipankake i anledning dagen - 22. mai 2009.

Se dette og mer ved å navigere i menyen til venstre.